Svenska
Blog

Mikrotransaktioner

Skrivet av psycobat den 18 oktober 2015 kl 17:11

Oliver Thulin la i förrgår upp en artikel han skrivit om att spel blir dyrare än någonsin, om att mikrotransaktioner kanske är ett nödvändigt ont.

Jag har aldrig tyckt om mikrotransaktioner och antar att många av er inte gör det heller. När ett spel ber mig om mer pengar så tar det mig ur upplevelsen, det är väldigt irriterande och kan även i vissa fall få spelet att kännas inkomplett, vilket ett fullprisspel inte borde göra.

Får jag dock dra in min gode vän (nåja) Jim Sterling i detta? Några av er känner säkert till honom. För er som inte gör det, en kort beskrivning: Han tycker om spel, han är smart och hans motto är fucKonami. Han har pratat mycket om mikrotransaktioner, dag 1 DLC, season passes och liknande.

Han tycker inte de är några bra idéer. Han säger att om AAA-spel verkligen behöver mikrotransaktioner/season passes och liknande för att överleva, varför ser vi dem då i spel som inte har några problem att sälja?
Angående Battlefront som utannonserat ett $50 season pass säger Jim: "Do we really think a Star Wars game - one set to coincide with the release of The Force Awakens, no less - will struggle to make its money back? It's cocking STAR WARS."

Istället handlar det om att många av företagen inte bara vill tjäna pengar, de vill ha så mycket pengar det bara går. Det är ju företag vi pratar om, trots allt.

"Let's be honest - this season pass does not exist because EA needs it to. It exists because it can get away with it. It exists because enough of us will fork that cash over gladly, throwing an investment atop an investment in pure blind faith. THAT is why Star Wars: Battlefront costs $110 for the full experience - because it's Star Wars: Battlefront, and because it fucking can.

That is really the long and short of all these stories. It's not about "need," it's about "want" and it's about "we can do this." The games that actually need extra ways to make money never have gauche DLC practices or microtransactions, because nobody would stand for it. They're in the big name games, the top-tier titles, the ones that never needed to make their money back in the first place."

Detta gör mig nyfiken dock, har han inte en poäng?

GTA V, sålde det så illa att det behöver mikrotransaktioner?

Assassin's Creed: Unity, bland de bäst säljande spelserierna, överlever det också tack vare mikrotransaktioner?

Mortal Kombat X sålde tydligen fantastiskt , men det behöver mikrotransaktioner för att överleva alltså?

Metal Gear Solid V drog in mer pengar än Avengers 2 , men det behöver också mikrotransaktioner?

https://twitter.com/JimSterling/status/654270781170384896
https://twitter.com/JimSterling/status/654271535931199488
https://twitter.com/JimSterling/status/654271858754260993

Han tycker också att när det inte räcker att sälja basspelet utan mikrotransaktioner och liknande för att gå jämt upp, så har man har en trasig affärsmodell. Nu är det ju såklart inte bara Jim som säger allt detta, men han var ett lättare exempel att ta och jag ber om ursäkt ifall det låter konstigt att jag hänvisar till honom så ofta.

Själv så tycker jag absolut att det slängs runt lite väl mycket pengar i AAA-spel. För låt oss vara ärliga, behövdes verkligen snordyra Kiefer Sutherland till Big Boss (där stackarn blir nästan helt stum)? Vore Destiny ospelbart utan Peter Dinklage och Nolan North som den där lilla roboten i Destiny? Behöver man dra upp massa kändisar på shower som E3? Behövde Tomb Raider och en massa andra spel verkligen multiplayer? Behöver allting göras open world nu för tiden? Behöver man verkligen lägga så mycket på marknadsföring eller går det att titta mer på t.ex. Payday 2 och Minecraft?

Det är bara saker som jag kommer på nu direkt, men när ett fåtal personer kan sitta och göra No Man's Sky eller andra indie spel utan någon större budget, måste AAA-spel verkligen kosta ett par fantasiljoner att göra?
Det vore väldigt tråkigt om AAA-spel behöver mikrotransaktioner, season passes, och göras mer tilltalande för en bredare publik för att överleva. Jag hade hellre sett spelpriset höjas i så fall.

Hursomhelst, jag ställer många frågor och påstår inte särskilt mycket. Jag är intresserad av vad ni tycker. Tycker ni Jim Sterling har en poäng? Eller är ni mer inne på att det bara är att acceptera mikrotransaktioner nu?

Mikrotransaktioner

Försvinner verkligen Halo utan sina mikrotransaktioner?

HQ