Svenska
Blog
Destiny kan inte få under 7.9 i betyg

Destiny kan inte få under 7.9 i betyg

Skrivet av Snubbz den 31 augusti 2014 kl 12:19

En iakttagelse jag ofta återkommer till, som även har diskuterats inom GR förut, är betygsättningen av spel. Och är det någon industri som lider av en inflationsartad betygsättning och storlekens betydelse är det just spelindustrin.

--

Betyg som 1-10 är idag den mest vanliga formen och därefter 1-5. Vissa har såklart brutit mot detta och har helt enkelt struntat i betygsättningen just på grund av dess enfaldighet - men för enkelhetens skull låt oss enbart inrikta oss på 1-10-skalan.

Många konsumenter är helt beroende av denna siffra, inkluderande mig själv, för att kunna få en snabb överblick om spelet är värt att köpa eller inte. Problemet vi stöter på är just att betygen idag väldigt sällan går under 7 (och ibland 6) av 10 om nu spelet inte är märkbart dåligt kan det få, under vissa omständigheter, en 2:a.

Vad som sker är ju en förskjutning av hela skalan till att bara ringa in några få relevanta poäng. Du kan ju fråga dig själv om du någon gång läst en recension på ett spel som har fått under 6 och därefter bestämt dig för att köpa det. Troligtvis aldrig eller mycket sällan.

Spelen som oftast hamnar i den tidigare nämnda skalan (7 eller högre) är just spel som har varit under utveckling en längre tid, har stora namn bakom sig och har diskuterats mycket om. Det bör inte komma som en chock för er att speljournalism lever på att, utöver recensera spel, också att dela med sig av spelnyheter, diskutera spelnyheter och hypa spelnyheter.

En ond cirkel av inflation skapas när spelets betyg ökar i relation till mängden nyheter eller hype. Betygspoäng såsom 1-5 blir då inte längre relevanta. Ta till exempel Destiny, ett spel som det idag har skrivits om nästan varje dag i två månader. Ett exempel är nyheten om just hur mycket pengar det hade lagts på Destiny - det är alltså en nyhet som handlar om hur mycket investering det har gjorts i detta spel. En annan nyhet är att Destiny har haft mest förhandsbokningar eller hur reklam om Destiny på Times Square blir nyheter.

Ett inte allt för sällan använt uttryck är "Spel är större än Hollywood", vilket inte riktigt stämmer om vi även räknar med filmernas kulturella inverkan i jämförelse till spelens. Men vad uttrycket symboliserar är just besattheten av hur mycket det har lagts på detta spel i jämförelse till den bättre frågan hur det har använts.

Dessa "nyheter" är inte längre nyheter utan "hype-heter" om hur stort Destiny kommer bli. Rapporteringen blir ett storhetskomplex som föder mer nyheter desto större det växer. En användare här på GR ringade in det rätt bra när denne sa att Destiny anses nu av spelindustrin som "too big to fail." Destiny kan vid det här laget inte få ett betyg under 7.9 eftersom spelet redan har betygsatts.

--


Disclaimer: Gamereactor har förvisso gjort ett bra jobb i att skölja oss med lite mer varierade nyheter om själva spelet istället för nyheter runt omkring själva spelet.

Jag försöker inte klandra journalisterna för denna problematik eftersom det är lika mycket konsumenternas fel för att de läser nyheten. Förvisso skulle journalister kunna problematisera nyheter ibland, men riskerar på samma gång att bli avfärdade som subjektiva i sina rapporteringar -även om själva valet av nyhet är subjektivt gillar ändå konsumenten illusionen om ett objektivt nyhetsflöde.

HQ