Svenska
Blog
Mass Effect Evolution (Alternate Covers)

Mass Effect Evolution (Alternate Covers)

Skrivet av torbli79 den 10 februari 2014 kl 21:39

Äntligen!

Har suktat efter de här omslagen väldigt länge! Det började med att jag köpte vanliga Evolution-serierna och älskade dem. Innehållsmässigt utan tvekan det bästa som producerats sett till alla Mass Effect-serier. Originalomslagen är däremot inget märkvärdiga. Inte fula eller tråkiga, verkligen inte, men inget man tittar på två gånger.

Sedan kollade jag upp de alternativa omslagen.

BAM!

Mass Effect Evolution #4 Alternate Cover är, enligt mig, det näst snyggaste omslaget utav alla Mass Effect-serier som släppts. Det kommer inte heller upp till försäljning alltför ofta, och när jag väl hittar det så blir frakten lite väl saftig. Nu dock, i januari 2014, snubblade jag över alla fyra alternativa omslag i NM-skick från USA. Priset var rimligt och då man fick alla fyra så gjorde fraktkostnaden ingenting. Det var ett givet köp.

Nu kommer jag ligga lågt med samlingen ett tag framöver. Jag har för tillfället de tre för mig mest värdefulla samlarobjekten, så jag har inte heller något direkt sug för mer (just nu, jag lovar att det kommer så småningom). Har dessutom inte plats för mer, måste köpa fler hyllor!

Återkommer med blogg där jag sammanfattar hela min nuvarande samling.

HQ
Mass Effect-konst: Kasumi

Mass Effect-konst: Kasumi

Skrivet av torbli79 den 15 januari 2014 kl 16:12

Tidigare bloggar som handlar om min Mass Effect-samling:
Relativt okänt Mass Effect-omslag
Ny pjäs i Mass Effect-samlingen (del 4)
Ny pjäs i Mass Effect-samlingen (del 3)
Ny pjäs i Mass Effect-samlingen (del 2)
Ny pjäs i Mass Effect-samlingen
Mass Effect-samlingen och framtida mål

En julklapp har precis letat sig hela vägen hem. Hela vägen hem från New Jersey, USA. Hittade den här konstnären under november 2013 och har stirrat mig blind på hans verk sedan dess. Riktigt fina grejer i bra kvalitet för rimliga priser. Så, jag önskade mig helt enkelt en valfri kreation i julklapp. Det slutade med att jag fick välja den jag tyckte mest om, och då var valet inte särskilt svårt.

Kasumi är en underskattad karaktär i Mass Effect-spelen. Hon är sannerligen inte ensam om att ha en bakgrund man inte är alltför bekant med (utöver de få uppdrag som är centrerade kring henne), men det är i det här fallet berättigat. I och med hennes "yrke" och personlighet så fungerar mystiken till hennes fördel. Jag är faktiskt kluven till ifall jag vill veta mer eller om allt ska lämnas åt fantasin.

Bilden är riktigt coolt komponerad och passar Kasumis karaktär väl. Det är ett flow i bilden som jag inte tyckte fanns hos någon annan karaktär, och färgerna stämmer perfekt överens med hur jag upplevt hennes personlighet. Allt som allt, en grym akvarell.

Kommer sannolikt att köpa fler från samma konstnär i framtiden, men för tillfället så får det räcka med bidrag till samlingen ett tag framöver. Beställde idag fyra nya serietidningar (blogg kommer när jag har fått hem dem), så det är dags att ligga lågt ett tag. Har för tillfället runt 45 delar i min Mass Effect-samling, och även om jag inte på långa vägar känner mig nöjd så kan jag ändå blicka upp på väggen och le. En vägg som för övrigt börjar få ont om plats. Jag behöver köpa fler hyllor och komponera om de som redan sitter uppe.

Men men, en sak i taget...

HQ
Creatures of Mass Effect - Krogans

Creatures of Mass Effect - Krogans

Skrivet av torbli79 den 12 januari 2014 kl 14:38

Tidigare delar i serien:
Creatures of Mass Effect - The Keepers

Dessa enorma antropomorfiserade reptildjur är ett av Mass Effect-universumet stora under. Brutala, härdade, stora i både käften och sett till kroppshyddan, en krogan är inget man vill möta i en mörk gränd sent på kvällen. Men hur trovärdig är egentligen denna art?

Jag gillar krogans starkt. Det har förmodligen något att göra med att jag gillade Wrex mest av alla under min första genomspelning av Mass Effect. En grym karaktär som verkligen ger en rättvis bild av det krogans står för/innebär. Tyvärr så fick det även min hjärna att kicka in i "kritiskt tänkande"-läge, och jag är inte säker på att jag i efterhand håller med om allt som BioWare skapat.

För att följa Wikin så kan vi ta och börja med det grundläggande: evolutionen av arten och det naturliga urvalet. Här känns det som om det finns flertalet luckor som kan ifrågasättas, även om det självklart inte finns något rätt eller fel i sådana här sammanhang (vem vet egentligen vilka selektionstryck som uppenbarat sig under artens utveckling?!):

- Krogans är väldigt, väldigt stora, trots att det specificeras att resurserna under deras utveckling varit sparsamma. Stora individer (vilket är energikrävande) bör då inte ha favoriserats under tidens gång. DÄREMOT så vet vi även att djur som thresher maws, som krogans har levt sida vid sida med under årtusenden, även de är enorma. Vad jag vill få fram med det är att allt är relativt, och att använda en människa i jämförelse med krogan sett till faktiskt storlek behöver egentligen inte säga någonting. En sak som vore intressant att få reda på är eventuell syrehalt på Tuchanka, det kan ge en liten förnimmelse över vad som skett. Mängden föda som finns tillgänglig, gärna sett till olika eventuella säsonger, skulle även det hjälpa till.

- Krogans har många, MÅNGA, organ. Det specificeras som "extra"-organ som existerar just eftersom det är så pass hårda förhållanden. Det här är tyvärr, enligt mig, det största felet i deras biologi. Jag kan definitivt köpa att djur har dubbletter, eller även fyra, av vitala organ som spelar stor roll deras överlevnad. Då det angivs att deras föda är väldigt giftig för flertalet andra arter i galaxen så köper jag att deras matsmältningssystem är avancerat, samt att det finns många njurar eller levrar för att underlätta överlevnad i den här aspekten.

MEN, att benämna så mycket som dubbla lungor, dubbla hjärtan och ett extra nervsystem som reservorgan känns nästan befängt. Att som organism satsa dyrbar energi, som vi vet är sparsam på Tuchanka, på "extra"-organ som inte används om det inte verkligen behövs, är ett svinn på energi, kroppsmassa och föda. Det finns säkert liknande fall här på jorden, men jag är tveksam till att det finns något av den här graden. Alternativa strategier hade med stor sannolikhet varit att föredra i ett sådant här sammanhang, antingen sett till beteende eller födoval/födostrategi.

- Krogans är, som syns väldigt tydligt, baserade på jordens reptiler. Utan att grotta in mig för mycket på deras anatomi och beteende så ställer jag mig frågan om krogan är ektoterma eller endoterma. Jag förmodar att de är endoterma (annars hade Wrex varit värdelöst på Noveria), men det förklaras aldrig så vitt jag vet under spelens gång. I och med att Tuchanka är resurssnålt så känns det mer logiskt att krogans, liksom jordens reptiler, vore ektoterma. Att dra ner på energikravet när det är snålt om mat låter i mina öron mycket bättre än att vara endoterm, vilket kräver mer eller mindre konstant intag av föda.

- Krogans tänder känns lite väl människo-lika, vilket dock inte bara är ett problem man ser på deras art. Vorcha är de som har tydligast annorlunda tänder i Mass Effect, vilket är synd. jag hade gärna sett större diversitet på den fronten, då tänder är väldigt viktiga för vilken typ av föda ett djur föredrar.

- Det ser ut som att krogans har en hård, läderliknande hud. Reptiler på jorden har allt som oftast ett lager fjäll, i olika former och funktioner, vilket gör att även det här känns som ett tråkigt inslag som är där för att likna människor. Eller så var det inget BioWare tänkte markant på.

- Deras beteende känns lite väl skevt i förhållande till deras ursprung. Väldigt våldsamma, väldigt risktagande, väldigt aggressiva: det här går återigen inte riktigt hand i hand med det faktum att de härstammar från en planet utan tillgång till bra resurser. Å andra sidan så har de ju uppenbarligen reserv-organ, så de har i teorin ändå möjlighet att riskera skador utan att förlora allt på en gång, men som jag skrev tidigare så känns inte heller det så trovärdigt.

Summering
Motsägelsefull art som trots allt har sina ljusa stunder. Tydlig inspiration från jordens reptiler men inte klockren liknelse, vilket lämnar en hel del åt fantasin, något jag gillar starkt. Notera dock att mina spekuleringar inte alls behöver vara ens i närheten av rätt, man vet aldrig vad naturen kan hitta på och varför saker ser ut som de gör (även om det är påhittat!). Som en vis man en gång sade: life finds a way!

+
En av de coolaste arterna BioWare skapat, trots bristerna.

Intressant twist där de trots sin storlek ändå anses vara "små" på sin hemplanet, en välkommen kontrast mot de annars lokalt dominerande arterna man stöter på i spelen. Ett bytesdjur på sin hemplanet blir ett rovdjur i resten av galaxen, nice!

-
Motsägelsefullt evolutionärt ursprung: ont om resurser men spenderar ändå energi på "extra"-organ och har ett beteende som inte riktigt överensstämmer med konventionella teorier.

Creatures of Mass Effect - The Keepers

Creatures of Mass Effect - The Keepers

Skrivet av torbli79 den 1 januari 2014 kl 15:54

Som biolog fascineras jag ofta av hur spelutvecklare väljer att designa nya varelser till sina spel. I Mass Effect finns det som bekant en mängd utomjordiska arter, alla med intressanta kulturella och biologiska egenskaper som i stort gör universumet till vad det är idag.

Lite arbetsskadad är man, så hjärnan kickar ofta igång när jag börjar kolla på concept art eller när jag lyssnar på varför vissa designbeslut togs på ett sätt eller ett annat. Den här bloggserien jag nu skapar, Creatures of Mass Effect (ursäkta den engelska titeln, jag tycker det ser snyggare ut), har jag funderat på väääldigt länge, och jag pratade om den här på forumet tidigare under året. Jag lovade då att komma igång, men jobb och övriga intressen tog över tiden. Nu däremot, nytt år och nytt sug, så jag kickstartar det hela med keepers.

Bakgrund - Varför ser alla aliens ut på ett visst sätt?
Jag är inte bekant med hur designval tas, vad som inspirerar eller driver konstnärerna eller författarna bakom hela processen, men en sak känns tämligen självklar: merparten av de utomjordiska arterna man stöter på i Mass Effect ser ut som de gör på grund av att man som spelare ska kunna känna en viss koppling till dem. Många har mänskliga drag sett till både biologi och kultur, vilket var något jag till en början störde mig på. Såhär i efterhand har jag dock börjat förstå varför det ser ut som det gör, även om jag fortfarande inte riktigt tycker att det är rätt väg att gå.

Arter som asari, drell, salarian, turian, volus, batarian, prothean, krogan, quarian, vorcha och yahg är alla bilaterala, bipedala, har kroppsformer likt människans och näst intill identiska sinnen (om än med varierande nivåer av känslighet sett till ljus, ljud, lukt etc). De utgör 65 % (!) av de arter man kan kommunicera med i Mass Effect, vilket är vääldigt mycket! Jag är dock oerhört tacksam för de återstående 35 % som enligt mig gör universumet så mycket mer trovärdigt, även om jag hoppas att den siffran kommer öka i framtiden i och med de nya spelen.

Jag börjar bloggserien med keepers. Dels för att jag finner dem intressanta rent biologiskt, men mest för att de är så pass mystiska och outforskade som de faktiskt är! Enjoy!

Keepers
En av få arter i Mass Effect som liknar och påminner om insekter. Inspirationen är solklar, men jag är inte så övertygad av jämförelsen (förklaring längre ner). Det svåra med dem är att det finns så pass lite information, så det blir mycket spekulering från min sida.

Till att börja med så vet man inte om de är faktiska varelser eller artificiellt genetiskt konstruerade. Förmodligen är det en blandning då the Reapers som bekant har sådan kunskap (ex protheans/collectors). Alltså så lär de ha varit en "normal" art från första början, vilket är det man ser (främst visuellt) när man väl stöter på dem.

Deras beteende talar emot klassisk evolutionär biologi (det man ser dem göra verkar inte direkt höja deras fitness, och då man enbart ser dem antingen färdas mellan platser eller interagera med the Citadel), men alltför stora växlar kan inte dras då man fortfarande inte vet var de kommer ifrån eller hur de förökas. Självförstörelse är dock ingen stabil evolutionär strategi, så det får man förmoda att the Reapers ligger bakom.

Att se på dem som insekter underlättar en hel del. Deras osjälviska beteende som till synes verkar vara till förmån för någon annan/något annat kan förklaras med och jämföras med den sociala struktur som avancerade insektskolonier uppvisar här på jorden (myror, getingar etc). Eusocialitet kan mycket väl vara svaret, men då återstår en eventuell "drottning" eller dylikt vilket vi fortfarande inte känner till.

Rent fysiologiskt så stämmer de dock inte helt överens med insekter. Exoskelett, facettögon och käkparti är något de har gemensamt, men det finns desto fler frågetecken och "felaktigheter" för att parallellen ska bli total.

De är inte uppdelade i tydliga kroppssegment utan påminner här mer om spindeldjur vilket även gäller för deras åtta ben. Man vet inget om deras föda, men med tanke på deras kraftiga käkar (påminner om mandibler) så får man förmoda att de äter någon typ av föda som kräver manipulering innan det åker ned i det förmodade matsmältningssystemet. Det kan dock likaväl vara en kvarleva från innan the Reapers "byggde" om dem. Jag tror inte att deras ryggsäck innehåller lunchen för dagen...

Insekter "andas" genom så kallade trakésystem. Med tanke på the keepers storlek så skulle det systemet dock inte fungera på the Citadel, utan man får förmoda att de använder sig av ett system likt antingen vårat (lungor) eller likt spindlar (boklungor). Det känns mest troligt med någon slags kombination av lungor/trakésystem, men det kan i ärlighetens namn vara precis vad som helst. Vem vet, det kanske är något helt annat!

Summering
Komplicerad och förmodat konstruerad/modifierad art som känns som en blandning av insekt och spindel med en mängd oförklarliga element (delar av deras sinnessystem, kommunicering inom arten, den sociala strukturen, förökning, evolutionär bakgrund/historik).

+
BioWare har möjlighet att bygga vidare på historian bakom the keepers och göra det väl värt för spelaren att undersöka deras syfte/funktion på the Citadel. Blir ett roligare sidouppdrag än det man fick göra i första spelet...

Jag är fruktansvärt nyfiken på deras sociala struktur och vad det var för art innan the Reapers modifierade dem (om nu så är fallet).

Schysst mix i designen som lämnar mycket åt fantasin men som ändå är lätt att återkoppla till vad man känner till.

-
Det känns som att the Counsil eller någon av the Counsil races borde ha undersökt dem mer. Med tanke på deras enorma betydelse så känns det konstigt att inte mer gjorts för att förstå dem.

Relativt okänt Mass Effect-omlsag

Skrivet av torbli79 den 12 december 2013 kl 18:12

Tjo!

Ny del till samlingen, hittade den när jag slösurfade på Amazon i söndags kväll (snabb leverans!). Det handlar om ett alternativt omslag till Mass Effect Invasion-albumet, målat utav Michael Atiyeh. Här kommer det roliga/ironiska/sorgliga: Jag vet inte vad det är för typ av omslag, varför det skapats (de andra albumen har inte fått i närheten av så många omslagsvarianter som Invasion-serien), eller om det ens är svårt att komma över. Det jag vet är följande:

- Jag har enbart sett det här omslaget en eller två (!) gånger tidigare, från andra samlare, främst från USA.
- Michael Atiyeh är en välkänd illustratör/konstnär som jobbar på Dark Horse Comic, men han gör mest Star Wars-omslag.
- Jag har aldrig sett det här omslaget i någon butik tidigare, vare sig online eller IRL.

Versionen jag har är near mint (det är oanvänt, men kollar man med lupp så hittar man minimala saker) och på franska (!). Återigen, jag vet inte varför, om det ens finns på engelska, eller om den franska versionen är mer ovanlig.

Vad jag nu ska göra är att försöka leta reda på mer information kring det hela, jag har inte spenderat mer än 10 minuter på att undersöka alla mina frågor.

Något jag redan börjat med är att njuta av omslaget. Aria är enligt mig seriens näst bästa karaktär, trots att jag redan har flertalet omslag med henne så kommer jag aldrig få nog!

Samlingen växer!

Relativt okänt Mass Effect-omlsag

Mass Effect Invasion (Michael Atiyeh cover version)

Tillagt 2013-12-12 18:35:
Okay, en hel del fel i texten ovan.

Det är alltså från början det alternativa omslaget till Mass Effect Invasion #4. Michael Atiyeh är inte artisten bakom omslaget, utan han är "colorist".

Frågorna som återstår:
- Hardcover-versionen av Invasion (den BioWare har i sin Store) har ett annat omslag, varför finns denna Hardcover-variant.

EDIT: AHA! Found it!

On April 4, 2012, Dark Horse released a trade paperback that collects all four issues along with Mass Effect: Conviction.

Weeee!