Svenska
Sonic Advance 3 - 2000-talets bästa Sonic-spel

Sonic Advance 3 - 2000-talets bästa Sonic-spel

Skrivet av tryffel8 den 21 oktober 2021 kl 14:38

En av dom första recensionerna jag läste här på Gamereactor var Bengt Lemmes Recension av Sonic Advance för snart 20 år sedan.  Betyget blev 9 och min hype var total. Såhär i efterhand var det nog en en lite för orkritisk recension. Det var och är, väldigt välgjort på nästan alla plan, men inte riktigt allt. Chaos-sten-samlandet var rakt igenom idiotiskt utformat, och omöjöig att bortse från, för den som verkligen vill klara allt och inte bara glida igenom väldesignade och annars, allmänt roliga banor men utan större orginalitet.

Sedan kom Advance 2, och kändes lite sämre.. Chaos-samlandet hade nu blivit bortom all idioti i sin utformning och långt värre än föregångaren, men det största problemet var at Sega gått för sig att Advance 2 skulle bli plattforms-spelens svar till F-Zero, med löjligt höga hastigheter men med banor som inte anpassats till ändamålet.

Men så kom 3an. Den stora nyheen var Team-funktionen. En möjlighet att via ett simpelt knapptryck kalla in en partner för att utföra diverse auktioner. Exempelvis ett Superhopp med Tails och Sonic. Hela team-sysyemet hade verkligen kunnat förstöra hela spelet om det hade använts för ofta eller för krångligt men lyckligtvis så är det aldrig några problem.  (Sonic Colors  Wisp-system tröttnade jag snabbt på)Givetvis så är vissa kombinationer roligare och mer praktiska än andra men spelmekaniken kräver aldrig att du måste laborera runt med olika kombinationer för att ta dig fram och större delan av tiden är det gammal hederlig solo-körning som gäller. Jag testar runt lite olika alternativ men väljer snart att spela igenom hela spelet med Sonic och Tails.

Annars är det som vanligt, fast  , fast bättre. 10 år efter Sonic 3 and knuckles så känns det som, att man ditils aldrig varit närmare att matcha det spelet.  Det börjar bra redan i  inledande Rout 99 som direkt lägger ribban för den höga nivån i bandesign och miljöer som ska genomsyra resten av spelet. En bana i stadsmiljö, med skyskrapor, lopar och mycket fart som sig bör i en inledande Sonic-bana . Här är det åter igen också, mycket fokus på klassiska plattformsmoment och där farten då och då är en form av belöning. Belönad känner jag mig också som spelare när jag får uppleva den ena fina miljön efter den andra där några fler höjdpunkter är sunset Hill, likt de gamla Green hill Zone fast i en vacker skymnings-sol, eller en sagolikt fin vinterbana med norrsken.  Sju banor, med tre ofta ganska långa akter vardera gör också spelet till ett av de största i Sonics 2D-karriär. En annan kul grej är att avslutningsbanan, som normalt består av en man made industriell skrotbana här viker av helt från mallen i en av spelets absoluta höjdpunkter. Chaos-stenarna samlas in genom att samla ihop 10 stycken gömda föremål på banorna som efter samlandet leder till en bonusbana, en liknande premiss som föregångaren men med den stora skillnaden att allt insamlande nu sparas och inte behöver göras under ett och samma liv. Det gör att det otroligt ogenomtänkta systemet från föregångaren nu känns riktigt rimligt. Det kräver en del utforskande och det gör jag gärna i ett spel som kombinerar farten och flytet från Sonic 2, till det mer utforskningsbaserade Sonic 3 and Knuckles till Mega Drive. Det i kombinnation med ett otroligt vasst soundtrack gör Sonic Advance 3 till 2000-talets bästa Sonic-spel i mitt tycke.

HQ