Det är ett av tidernas bästa spel. Punkt. Nu är det visserligen en väldigt lång stund sedan jag spelade Chronor Trigger, men jag minns det väldigt tydligt. Tidsresandet. Mängden olika slut. Motorcykelracet. Grodan kallad Frog. Det kriminella beslutet att inte släppa spelet i PAL-regionen, vilket gjorde att jag tvingades köpa en sorts adapter för att spela den amerikanska versionen. Stoppa ner ett spel från PAL-regionen och ett från NTSC-regionen och det går att spela. Teknikens under.
Nåväl, idag firar spelet 30 år. Det släpptes för första gången på den japanska marknaden den 11:e mars 1995. Grattis på födelsedagen! Så vad kan vi hoppas på från Square Enix sida? En remake eller åtminstone remaster? Uppföljare? Nä, deras senaste uttalande stänger i princip de dörrarna.
“To mark the 30th anniversary and to express our gratitude to everyone who has played Chrono Trigger so far, we are planning a variety of projects over the next year that will go beyond the world of the game."
Översatt: "Vi kommer att kränga en jäkla massa jubileumsgrejer från tröjor till muggar till gosedjur. Men röra något som går att spela kommer vi inte göra."
"Go beyond the world of the game". Precis vad vi ville höra.
Min åsikt är att alla ska få ha precis vilka kläder de vill, så länge de är lagliga. Givetvis förstår jag mig inte på varför någon vill ha på sig vissa saker, men så länge de är glada får de ha vad de vill. En av sakerna jag absolut inte förstår mig på är kläder från Lidl, specifikt de med affärens färger och namn smetade över hela alltet. Jag skulle aldrig köpa något som får mig att se ut som om jag kommit direkt från ett skift i en affär. Dessutom tycker jag dessa kläder är förbannat fula.
Här är den andra sidan av myntet. Vi går dagligen runt som reklampelare för olika klädesmärken. Tröjor med Adidas, Nikes, Under Armours, och andras logotyper utdragna över hela överkroppen. Varför skulle det då inte gå att ha på sig kläder från Lidl? Jag tror att skillnaden är att om någon kommer med en tröja som säger "Just Do It" och Nike-swoosh tänker jag inte att de måste ha kommit direkt från jobbet i Nike-butiken. Men om jag ser nån i dessa förbannat fula Lidl-kläder finns det ingen annan orsak, de jobbar på Lidl. För vem köper egentligen Lidl-kläder (ej att blanda ihop med kläder från Lidl)?
Shell har en energidryck baserat på deras bensin. Lyckligtvis bara till namnet och inte innehållet, även om det inte hade förvånat mig. Jag är dock osäker på om dessa finns på svenska Shell-mackar. Har inte varit in på en på år och da'r. Däremot finns de i åtminstone i några länder i central- och östeuropa och det var där jag häromdagen plockade på mig en. Det fanns den röda (classic) och den gula (tropical) tillgänglig, så tyvärr vet jag inte vad den svarta burken med "extra" innebär eller hur den smakar. Valet av den röda var enkelt eftersom jag inte är speciellt förtjust i tropiska energidrycker. Hur smakar den då, bensindrycken? Tänk billig Red Bull. Men jag gillade den och skulle inte ha nåt emot att köpa den igen. Fast nu kommer jag gå och undra vad som är extra i den svarta och jag orkar inte googla det heller. Måste bara lägga till att designen är förbaskat tråkig. Det känns som att ett märke som Shell måste ha så många olika möjligheter.
Det var dags för en helt ny era, berättades det. En nystart för serien, sades det. En helt ny grafikmotor, utlovades det. Spelet skulle ha släppts i november, men i oktober meddelande utvecklarna att det blir försenat till mars. Därefter.... total tystnad. Absolut ingenting har kommit ut från Sports Interactive, ingen uppdatering, ingen tweet, nada.. Oroande. Som om det inte vore nog lovade de i oktobers meddelande att vi skulle få se gameplay i slutet av januari. När jag tittar på min kalender står det konstigt nog februari. Inget gameplay. Ingen uppdatering när vi kommer få se det.
Det börjar mer och mer kännas som att det kommer bli en av två lösningar. Den första är att spelet helt enkelt läggs ner och att de satsar på FM26 som bör komma i slutet av året. Men tack vare, eller på grund av, olika licenser kan det nog kosta företaget en hel del om de inte väljer att släppa det. Den andra är att de helt enkelt kommer att släppa spelet i mars, i det skick det är då. Färdigt eller ej. Dra in lite pengar och sikta in sig på nästa spel. Inget av dessa är bra alternativ. Det är möjligt att de skjuter upp det igen, men då börjar det komma läskigt nära FM26.
Sports Interactive hade kunnat hjälpa till här genom att säga nånting. Vad som helst. En enda mening hade räckt. Nu har de hållit täcket över huvudet på oss sedan i oktober. Det ena missade utlovade datumet efter det andra.
Tyvärr börjar jag inte bara bli orolig för FM25, jag börjar oroa mig för hela seriens framtid.
Ni må ha blivit av med sportnyheterna, men i bloggform kan ingen hindra mig! Nu, medan jag fortfarande sitter utan jobb, bestämde jag mig för att åka iväg på en fotbollsmatch. Sådär spontant bara. Men var skulle jag åka? Utan tvekan nånstans där jag inte hade varit förr (fotbollsmässigt). Old Trafford har jag varit på 15 gånger, och jag vet inte om jag skulle orka med depressionen som en match där ger nu för tiden. Tio andra arenor i England har också bockats av, så just dit hade jag inget sug av. Jag har också sett fotboll i Bulgarien, Frankrike, Italien, Kroatien, Liechtenstein, Luxemburg, Nederländerna, Polen, Ryssland, Tyskland, och Österrike.
Spanien? Portugal? Möjligtvis, men Barcelona spelar inte ens på Camp Nou för tillfället. Och att åka till något sådan land förtjänar en längre semester. Blicken föll på Tyskland. Där hade jag tidigare sett Dynamo Dresden (29 000 åskådare i snitt i tredjedivisionen) och Hertha Berlin när jag var på besök i huvudstaden. Dortmund vore kul. Men de datum som passade var det omöjligt att få biljetter till, utan att sälja en arm och ett ben. Bayern München däremot. En kvällsmatch på en onsdag, i Bundesliga, mot Hoffenheim.
Jag drar! Den 15:e januari. Perfekt fotbollsväder. Ett par minusgrader och snöfall. Vet inte varför, men det kändes passande för tysk fotboll. Jag hade åkt förbi Allianz Arena tidigare på andra resor och blivit tagen av hur bra den arenan ser ut. Och på plats blev jag inte besviken. Av platserna som fanns tillgängliga valde jag att sitta motsatt sida från klacken, för att se ett ivrigt flaggviftande. Rad tio.
Jag fick se Harry Kane dunka in en straff några meter bort och Bayern krossa Hoffenheim med 5 - 0. Nu kan jag kryssa av den arenan från listan, som nu är 39 arenor lång runt hela Europa. Har du chansen att åka och kolla på Bayern München på Allianz Arena bör du absolut göra det. Det är en show.