
Jag och polarna har börjat se Murderbot, och eftersom vi alla är SF-tokiga och enkla (samt gamla) män, gillar vi såklart enkel humor - vilket den här serien bjuder på.
Japp, vi gilla denna serie!
Nu är inte Alexander Skarsgård någon favorit, men i den här serien behövs inte särskilt stora skådespelarinsatser av honom - vilket innebär att han passar perfekt som den SecBot han spelar (haha).
Så, om du gillar småkul komedi i SF-miljö, är min rekommendation att se den. Jag har skrattat flera gånger och skratt förlänger livet sägs det (vilket behövs då jag närmar mig 60 med stormsteg) (haha igen).
Läs mer på IMDB: https://www.imdb.com/title/tt30444310
Gamereactors recension här: https://www.gamereactor.se/alexander-skarsgard-ar-murderbot-i-apples-nya-scifi-serie-1525183/
Så då närmar sig release av nästa VR-headset som har micro-OLED och 4K per öga. Pimax som företag har ju varit med ett tag och är kanske mest känd för fantastisk FOV (FieldOfView).
Enligt ett inlägg på X så ska de lansera Pimax Dream Air först i Sydkorea för att sedan sakta gå ut globalt. Rykten säger att detta redan kan påbörjas nästa månad. Vi får väl se.
Hur står sig Pimax Dream Air mot den nyligen släppta Play For Dream MR?
På pappret ser det väldigt lika ut med processor, FOV, micro-OLED och som sagt 4K per öga (3840 x 3552). Ja, priset är väldigt lika också med sina sjuka 20 000 kr (cirka).
Så vilka fördelar/nackdelar har respektive headset?
Play For Dream MR
Fördelen med Play For Dream är att det är ett fristående headset. Så de som ogillar sladd är det ett givet val. Ta med och spela överallt. Då jag själv äger detta headset så kan jag dessutom bekräfta att PCVR trådlöst fungerar ypperligt med programmet Virtual Desktop som dessutom snart släpper en ny version, speciellt för Play For Dream, där de kommer införa nya grafikinställningen "Monster" (idag är bästa inställningen "Godlike").
Väger 640 gram med batteri som klarar runt 1,5 timme, enligt min erfarenhet. Batteriet är dock placerat på baksidan av headsetet, så vikten fördelas jämt över huvudet. Det går även att nyttja extra batterier eller koppla in den medföljande laddaren som gör att man kan spela hur länge som helst.
Med sina två kameror fram är detta headset även gjord för Mixed Reality. Naturligtvis bara fördel för dem som önskar den funktionen.
Extra plus är även eye tracking, som tyvärr ännu inte nyttjas av spel. Kan dock bli en grym funktion i framtiden.
Pimax Dream Air
Man kommer kunna beställa Pimax Dream Air med stöd för basstationer. Endera har man dessa redan eller så får man köpa till dem. Tyvärr så ingår inga handkontroller. Det går även att beställa en SLAM-version, som alltså inte kräver basstationer och då ingår dessutom handkontroller.
Då Pimax Dream Air inte är trådlöst är det via en Display Port som allt sker via en dator. Att den har just en (efterlängtad) Display Port gör att grafiken går att maxa.
En annan fördel är att det inte finns något tungt batteri, så vikten är låga 180 gram.
Något som Pimax lyfter fram som en fördel, men som jag faktiskt tror är en nackdel - är den självjusterande remmen. Själv vill jag gärna ha mitt headset löst fastsatt. Ska faktiskt bli intressant att se hur just den biten kommer tas emot.
Slutsummering
Jag är oerhört nöjd med mitt Play For Dream MR och anser att allt nytt som kommer inom VR gynnar alla som älskar VR. Sedan vilket VR-headset som tillslut är bäst, handlar om så många fler faktorer än bara de tekniska. Support och uppdatering av firmware är några faktorer för framtiden precis som stöd för nya VR-spel.
Hur som helst tycker jag att den nya generationen av VR-headset äntligen nått fram till en nära optimal virtuell verklighet. Med 4K per öga ser man inte längre pixlarna och med oled är det svarta äntligen svart.
Vi kommer garanterat leva länge med denna generation och jag ser fram mot nästa stora utveckling som jag tror kommer fokusera på en rejäl ökning av FOV.
Over n out
När första Grounded släpptes tänkte jag direkt (såklart) på filmen Älskling, jag krympte barnen. När så Luke Ross släppte VR-stöd för spelet köpte jag spelet.
Jag minns att jag blev besviken, även om jag inte riktigt kan minnas varför. Jag gav det 17 minuter - sedan glömdes det bort.
Efter att spelat ut det underbara Kingdom Come Deliverance II så funderade jag på vad jag skulle ta mig an härnäst. Såg då i mitt spelbibliotek just Grounded och förstod ingenting. Vad var det som jag inte gillade med det? Det hade ju allt som jag älskar: utforskande av en stor värld, lagom dos av överlevnad, basbyggande och massor av fint animerade varelser som gör världen levande.
Så jag körde igång det igen och det med mitt nya VR-headset.
Har nu 20 timmar i spelet och tycker det är riktigt trevligt. I stort är det ju samma spel som typ Valheim, som jag ger full pott när det gäller betygskalan, men så bra är det inte. Men ack sååå trevligt. En 8 av 10, precis som GRs betyg alltså.
Nu till rubriken "Grounded 2".
Igår blev jag förvånad då jag såg att en tvåa var på gång. Såg ju trevligt ut också. Från det jag såg i trailern så känns det dock bara lite Grounded+. För det var väldigt likt ettan. Så just nu känns det lite mer som ett DLC än ett nytt spel.
Nåja.
Kanske vill jag ha mer Grounded när jag spelat klart det (om jag nu kommer så långt – jag har ju ibland en förmåga att tröttna på spel). Kanske är 2:an så mycket bättre? Oavsett så ska det bli intressant att se hur det tas emot.
Någon som längtar efter Grounded 2?
Jag fascineras såååå av teknik och människors engagemang samt kreativitet. Speciellt då allt kombineras. Det är lite som i Ratatouille när råttan upptäcker det fantastiska med att kombinera smaker. Så underbar scen.
Nåja.
Jag skrev ju nyligen om den nya generationens VR-headset och självklart kunde jag inte hålla mig. Jag beställde ett nytt VR-headset från Kina. Det blev Play For Dream MR och som jag nu haft glädjen att leka med i drygt en vecka.
...eller glädjen uteblev till en början. För detta headset var inte utformat för västerlänningar. Själv har jag en "framträdande" näsa och den fick helt enkelt inte plats i detta headset. Haha!
Så åter till rubriken "Denna underbara tid vi lever i".
1. FORUM
Idag är man inte längre en ensam nörd, eller i mitt fall - även kund som köpt en produkt som man inte är riktigt nöjd med. Så jag och andra har diskuterat detta problem med passformen på ett forum. Det intressanta här är att även tillverkaren av Play For Dream är med i forumet.
De lyssnade och har nu sagt att de jobbar på problemet. För den delen av headsetet som sitter mot ansiktet går nämligen att ta loss. De säger nu att de ska ta fram en ny del som ska passa oss västerlänningar (med "framträdande" näsor).
Kanon, såklart... men när kommer den och vad kommer den att kosta? (här kan man tycka att vi som beställt och har problem, får denna nya del gratis... Vi får väl se)
2. KREATIVITET
Det här duger inte tänkte några på forumet och satte igång med att ta fram en egen lösning. De har nu idag en färdig produkt som passar perfekt och delar dessutom ut den helt gratis - konstruktionen alltså.
3. 3D-SKRIVARE
Skickade länken med konstruktionen till en vän som har 3D-skrivare. Efter 18 timmars "skrivande" fick jag således en ny del som passar perfekt. Min näsa får plats och vännen blev glad att kunna hjälpa sin vän.
Fint med vänner ändå och så fint att leva i denna underbara tid. Jag gilla!
Hur är då Play For Dream MR? Värt den stora pengen?
Tänkte eventuellt skriva om det längre fram.
Over n out!
Jag ogillar såklart fuskare i multiplayer-spel som Battlefield 2042. Men att fuska i singleplayer-spel, om man själv bara blir "drabbad", anser jag vara okej.
Just nu är jag uppe i 60 timmar i fin fina spelet Kingdom Come Deliverance 2 och jag gillar verkligen detta äventyr. Så kul att utforska världen, lyssna på fantastiska dialoger från NPC:er (även om det lite väl mycket ibland) och förvånas över den stora variationen i uppdragen - nog första gången jag t.ex. serverat vin i ett spel! Verkligen udda och kul!
Men, hur tusan tänkte utvecklarna när de införde stridssystemet? Jag må vara en gammal man - men har så förbaskat svårt med denna del. Om jag jämför med Elden Ring som räknas till de svårare spelen, så var fighterna där enormt (och sjukt) svåra - men efter varje dödsfall så lärde jag mig något om bossen och kunde prova olika tekniker för att sedan fälla besten. I KCD2 lär jag mig aldrig något nytt av att dö... Frustrationen bara ökar.
Dessutom, på detta har vi den idiotiska spara funktionen, där man måste ha tillgång till massa Saviour schnapps, som man bryggt eller hittat. "Save and Quit" har nyttjats fler än en gång...
Nåja.
Bloggade tidigare om en liten "smart" grej (enligt mig) jag gjorde i A Plague Tale: Requiem, varav min dotter utbrast: "Pappa då... det där ÄR fusk". Haha!
Fusk eller inte, nu har det hänt igen och denna gång är det helt klart FUSK! hehe
Jag har nu tröttnat på de här två delarna i KCD2 och startar numer spelet med "-devmode" och klämmer in fusk för att kunna spara när jag vill samt ett fusk för att enkelt vinna striderna.
Visst, numer är striderna rätt trista - men min frustration är borta och jag kan åter igen njuta av allt annat KCD2 erbjuder.
Så, är jag ensam om att tycka att fusk i singleplayer-spel är okej?