Förra gången berättade jag lite om starten på vår resa i Valheim. Tänkte fortsätta berätta efter att vi nu klarat av två bossar samt varit på besök i alla delar - Biomes.
Valheim upptar fortfarande en stor del av min vakna tid. Även alltså när jag inte spelar. Upptäcker att jag ofta sitter och funderar på nya strategier jag och dottern borde testa nästa spelsession.
Denna gång tänkte jag ta upp just strategier och erfarenheter i Valheim. Hur vi nyttjar vår nyvunna kunskap vi fått under de drygt 130 timmar vi nu har bakom oss. Det här innebär också att du som läser dessa rader nu får en tydlig:
SPOILERVARNING
Vi är försiktiga jag och min dotter. Flyr hellre än fäktar som det heter. Det positiva i det är att vi avancerar långsamt. Långsamt betyder att vi får full valuta i form av lång speltid. "More bang for your bucks" och sådant är positivt plus att jag även får mer tid med min 21 åriga dotter! Värt!
En strategi vi upptäckte tidigt var att bygga staket runt våra enkla boningar. Dessa staket förstördes dock av de varelser som ville oss illa när vi fegt stod på taket till huset och sköt pilar ner på dem.
Det var bara att reparera och reparera igen. Men staketen tog också stryk av tidens tand och eventuellt även av vädret. Är dock lite osäker på om vädret påverkar eller om jag bara inbillar mig det. Förmodligen inbillning.
Nåja.
När vi hade tagit oss till Dark Forest fick vi inte enbart "Wood" från träden vi fällde utan även "Core wood". Den senare kunde inte användas till att bygga spelets "staket", vilket irriterade oss lite.
Det var då jag fick den lysande idén att i stället för att bygga staket helt enkelt byggde en egen gärdesgård av lutande stockar med materialet "Core wood". Klockrent då vi hade rätt mycket av det som vi inte använde.
Smart tyckte vi men det skulle visa sig vara ännu smartare. För, om det nu är en lite bugg eller om en lutande stockar inte påverkas av tidens tand är osäkert. Säkert är att i nuvarande version av Valheim så påverkas inte lutande stockar av "Core wood" alls av tidens tand. Mindre att att underhålla alltså.
En annan erfarenhet och strategi vi nu nyttjar ofta är att varelser från de olika delarna, Biomes, inte gillar varandra. Innan kunde vi inte förstå varför vi ibland hittade loot från döda varelser. Vad hade hänt? Slog blixten ner i dem eller hur dog de? Nej, det visade sig att varelser från olika Biomes ibland kom nära varandra och fightades. Fränt.
Här är vår dialog från den upptäckten när vi för första gången var i träsket - The Swamp.
"Pappa. Spring! Det kommer några Draugr tror jag de heter."
"Jag ser dem. Jag försöker sätta några pilar i dem."
"Pappa jag dog. Man har inte en chans mot dem! Ett slag och jag dog!"
Så jag sänkte min pilbåge och flydde. Sprang tillbaka mot Dark Forest från vi kommit.
"Prinsessan jag ser nu granar. Undrar om de fortfarande är efter mig?"
Granar växer bara i Black Forest, så kanske var jag räddad?
"Attans! De har inte gett upp. Men vänta... de verkar slåss? Mot flera vildsvin ser det ut som."
...och vildsvin finns bara i Dark Forest så ni vet.
Jag stod som förstenad och såg den korta striden där vildsvinen slaktades snabbt. Draugr upptäckte därefter en stillastånde "Viking" (haha) och slaktade således även mig.
Hela upplevelsen var underbar. Faktiskt.
Vi respawnade i de sängar vi senast nyttjat. Smög sedan tillbaka till platsen där vi dött och lootade gravstenarna så vi fick tillbaka allt vi haft med oss.
Erfarenheten kostade oss bara lite minskning av skills och det var det värt. Framförallt då prinsessan, dottern, kom på den geniala idén...
"Pappa. Tror du vi kan locka ner ett troll till träsket? Trollet borde ge de dära Draugr en rejäl fight."
Nu för tiden när vi möter de större och svårare varelserna försöker vi ibland få dem att slåss med andra varelser i närliggande Biome. Ofta fungerar det utmärkt och när fighten är över så slaktar vi den skadade vinnaren enkelt.
Mer erfarenheter har vi. Eftersom man kan gräva i marken och hugga bort stora partier sten som lämnar efter sig stora, djupa diken nyttjar vi det ibland till att gräva ut vallgravar.
Något annat vi oroat oss för är vad som skulle kunna hända om vi var ute på öppet hav. Mötas av en storm och/eller kanske något enormt havsmonster? Att loota en gravsten på havets botten är omöjligt (tror vi).
Detta eventuella problem har vi enkelt löst genom att bygga en portal vid stranden där vårt skepp ligger och lämnat kvar allt av värde i ett par kistor. Framförallt utrustning & vapen. Allt vi tagit med är material till ännu en portal. Seglat iväg långt och väl framme vid en ny kontinent/ö byggt portal nr två. Nyttjat portalerna för att hämta våra saker för att sedan utforska den nya delen av världen.
Att bli av med utrustning & vapen gjorda av järn. Det vill man inte. Tar nämligen väldigt lång tid att fixa till.
SLUTORD (fortfarande spoilervarning)
Ja, det var lite mer om vår resa i Valheim. Igår mötte vi den tredje bossen - Bonemass. Kort så dog vi och insåg att vi behövde bättre vapen vilket vi hann fixa innan vi sa godnatt till varandra. Så ikväll blir det ett nytt försök att dräpa träskets svårslagna boss. Eventuellt försöker vi locka med oss några Fulingar från Biomet "Plain" som får hjälpa till.
För nyfnikna hittar ni alla Valheims varelser här: valheim.fandom.com/wiki/Creatures