
Igår skrev jag en blogg om vad jag hoppas att Josef Fares och hans Hazelight ska göra härnäst efter det suveräna A Way Out, It Takes Two och Split Fiction, tre spel som helt omdefinierat vad co-op kan vara. Till min förvåning var singleplayer något de flesta hoppades på härnäst, vilket jag personligen nog får slå fast dels är något jag absolut inte hoppas på och dels vore ett riktigt dåligt beslut.
Till saken hör ju att Hazelights spel sålt oerhört bra. En stor anledning till att de gjort detta, är såklart att de fyller ett tomrum på marknaden. Det finns helt enkelt inget som liknar det Hazelight serverar. Somliga efterfrågar ett singleplayer-läge, något den som spelat i synnerhet It Takes Two och Split Fiction snabbt inser helt enkelt inte vore möjligt utan att talande AI.
Alldeles för mycket bygger på gemensam tajming, att kommunicera med varandra, guida varandra och så vidare. Det är spelmoment som helt enkelt inte blivit vad de är utan den unika approach studion valt. Singleplayer finns inte med helt enkelt för att spelet då inte kunnat designas på samma sätt.
Att lämna detta koncept betyder omedelbart en helt annan konkurrens och att man tappar den unika och säregna hook man har och som lockar så enormt många spelare. I samma sekund som det görs möjligt att spela själv, måste kompromisser göras, och där hoppas jag att de inte hamnar. Satsa vidare på att co-op i olika former istället. Det är vad fansen väntar sig och något som verkligen fungerat väldigt väl.
Fares gör spel som saknar motstycke i spelvärlden och har hittat en nisch han både briljerar i och är helt ensam om.