Svenska
Blog

Var är mina hypersnygga beat 'em up?

Skrivet av Jonas den 18 mars 2025 kl 03:38
This post is tagged as: Önska

Jag har spelat väldigt mycket retro senaste tiden. Det går i vågor för mig och just nu är det Mega Drive som lockar, där jag ännu sneglar på en vettlöst dyr Analogue Mega SG för retrotrivsel, lätt sugen av att återuppta spelsamlandet igen - trots att 16 bits-eran är direkt otäckt dyr.

Något som slår mig är hur roligt det är med beat ’em ups. Inte som att det kommer som någon chock för mig och senaste åren har jag njutit mig igenom både Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge och Power Rangers Rita's Rewind – vilka båda är titlar jag rekommenderar. Och genren är på intet sätt död, för utöver dessa båda har vi ju under loppet av 5-6 år kunnat gott oss åt Battletoads, River City Girls 2 och Streets of Rage 4, bara för att nämna några.

Men vad alla dessa spel har gemensamt (utöver ett mycket högt underhållningsvärde) är att de är utformade som retrotitlar. Och inget ont i det. Jag spelar som sagt gärna retro och genren hör hemma i denna estetik. Men... börjar det inte vara hög tid att prova något nytt?

Göra ett Battletoads med mörkare och ondare design och grafik som pressar gränserna, men med bibehållet gameplay. Eller varför inte ett Final Fight på samma premisser? Jag är säker på att det finns gott om bad guys på skitiga bakgator som hyperdetaljerade versioner av Cody, Guy och Haggar behöver spöa skiten ur. Kan absolut tänka mig samma premiss för Double Dragon, vilket med fördel skulle kunna utspelas under 80-talet komplett med mycket neon som speglas i pölar på den skitiga asfalten.

Till detta behövs sedan ett medryckande soundtrack (idag är det lite för ofta hissmusik i våra spel vilket man inte minns när de stängts av, beat ’em up kräver något mer adrenalinpumpande och kul). Jag är övertygad om att det här är något det skulle finnas en marknad för. Slå folk på truten och rundsparka solar plexus är ju trots allt kul, och uppfattningen att beat ’em upp-marknaden inte skulle vara redo för något mer fotorealistiskt tror jag helt enkelt inte på.

Var är mina hypersnygga beat 'em up?

Battletoads-tolkning från Naughty Dog- och Santa Monica Studio-designern Raf Grassetti.

HQ