Tyvärr-tyvärr. Visst, jag är ingen stor Siege-spelare, har endast kört någon ynka vecka och det var ganska många år sen, men ändå. Jag gillar originalspelet (eller "gillade") och jag gillar det som Ubisoft karvat fram här, en slags mix mellan Call of Duty och Counter-Strike, som bevisligen blivit rekoderligt populärt. Men tio (!) år har gått, nu. Tio år, sedan det släpptes. Och fansen har ju bönat och bett om nästa stora steg framåt för spelet. Tvåan. Ny grafikmotor, nytt ljud, renare HUD, mindre tramsiga skins, mer hardcore.
Ubisoft gör tvärtom, som det ser ut. Siege X ser ut som ett gammalt PS4-spel av betan att döma, skärmen är nedkletad med plotter-HUD, ljudet ska tydligen vara undermåligt och TTK:n kritiseras hejvilt just nu av mängder och åter mängder av fans som testar betaversionen. Jag tycker många av de nya operastörerna ser ut som dåliga skämt, dessutom. Varför måste både Call of Duty och Siege pyssla med detta evinnerliga trams? Vad hände med stenhårda specialpoliser / specialsoldater? Hur kommer det sig att det inte räcker?