Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Säljare att undvika: Mina sämsta erfarenheter av spelköp online

Säljare att undvika: Mina sämsta erfarenheter av spelköp online

Genom åren har jag samlat på mig ett flertal mardrömsscenarion av denna sort. Fruktansvärda köpupplevelser av spel, nästan uteslutande genom importköp då jag upplever att köp genom svenska sidor åtminstone alltid lyckas bottna i att man i slutändan får hjälp, även om det kan bli en tidskrävande procedur. Här är mina 3 absolut värsta erfarenheter, och jag rekommenderar helhjärtat att undvika dessa sidor om du inte önskar gå i mina direkt otäcka fotspår som köpare.

3. Sellpy: Svensk andrahandsförsäljning. Oftast löser sig ärendena, men även oftast får du hem någonting som är väldigt fel. Jag har fått trasiga spel, okompletta konsoler, till och med plundrade på komponenter. Beskrivningar är undermåttliga åt båda håll. Ibland kan det bli en hit att du får med något som inte står listat, men i fler fall än inte har det för mig blivit en miss. Är konsolen okomplett på exempelvis kablage har jag än så länge inte stött på information som nämner att så är fallet i beskrivningen. Genom den upplagda bilden får du själv döma, och hoppas. För vanligt förekommande är också felstavningar, upplagd i fel kategorier. Något jag kan föreställa mig sänker värdet något så oerhört för de som faktiskt använder sidan i hopp om att dra in lite extra pengar. Kundtjänsten i fråga har jag än så länge upplevt vara flexibel, trevlig. Därav den något lägre placeringen på listan, men helt klart bottnar detta fortfarande i att jag aldrig under några som helst omständigheter skulle kunna aktivt rekommendera sidan för någon. Säljare som köpare, tyvärr.

2. CDjapan: Allt började med en japanexklusiv artbook. Köptes dyrt redan som det var, men mycket dyrare skulle det bli. Fastän jag fullföljde mitt köp med angiven fraktmetod postades min bok med en helt annan metod pga att de själva räknat fel på totalvikten. Det postades, med en faktura på nästan det tredubbla slutbeloppet (!!!?!) för mig att betala, utan mitt medgivande eller ens en förfrågan först om jag trots denna ändrade fraktsumma fortfarande önskade fullfölja min order. Den frågan ställdes aldrig, för svaret hade varit ett uppenbart nej i 99 fall av 100. Deras misstag, min kostnad. Jag kände mig grundlurad, försökte överklaga men tvingades betala i slutändan då mitt tålamod gav vika och deras ton var helt oförlåtande. En lång väntan följde, och boken i sig visade sig aldrig lämna landet, utan gick i direkt retur till säljaren själva. De menade att de förr eller senare skulle posta om mitt paket, men nu hade det gått nästan ett kvartal sedan jag placerade min order, och nu fick det vara nog. Genom en brutalt otrevlig kundtjänst lyckades jag tillslut få mina pengar tillbaka genom en paypal garanti. Tack paypal.

1. momox co uk: Etablerade i huvudsak genom Amazon, med förvånansvärt bra omdömen på hemsidan. Men väl i kläm är det här ett mardrömsscenario jag inte skulle önska på min värsta fiende. I mitt fall beställdes en samlarversion av ett spel för drygt 1700kr. Frakten var långdragen, men vad jag i slutändan fick var bara skivan, som jag faktiskt redan hade. Inget annat. Ett totalvärde under en bra försäljningsdag på max 100kr då det är samlarföremålen som utgör hela värdet i denna utgåva. Jag hänvisades att returnera paketet med den billigaste tänkbara fraktmetoden. Ej spårbart eller försäkrat, för det skulle jag inte ersättas för. Det kändes obekvämt, men jag fotade av kvittot för frakten, och filmade mig själv när paketet postades för retur. 2 månader gick. Under denna tid hade jag varit i kontakt med deras kundservice över 10 gånger om hur jag ansåg att mina 1700kr inte borde få hållas gisslan för något med ett värde på max en hundring. När felet dessutom i varför detta hände aldrig var mitt och jag gjort exakt allt som efterfrågats av mig. Varför detta är min absolut värsta erfarenhet av onlineshopping grundar sig i att jag var tvungen att för varje nytt mail dra om hela historian för att gång på gång loopas om i samma händelseförlopp. Olika kundservice medarbetare i så gott som varje nytt meddelande, många med brister av förståelse för engelska där min poäng som aldrig gick fram, och några pengar aldrig kom tillbaka. Ibland fick jag tala med en tysk, ibland fick jag tala med en engelsman. Ibland fick jag tala med någon som tycktes kunna ingetdera. När jag slutligen tog ärendet vidare till Amazon så blev deras svar fortfarande att försöka få kontakt med mig istället för att sköta ärendet direkt med Amazon själva. Amazon menade att de aldrig fick svar från dom, för dom svaren kom i själva verket direkt till mig där exakt samma loop av frågor och händelseförlopp upprepade sig gång på gång igen och dom ansåg att ärendet var löst. Att dom hade rätt. Om det här är ditt favorit standardiserade meddelande efter timmar av tjafs så är det här sidan för dig:

"Thank you for your mail. The article(s) you returned has/have not yet arrived. Your package is being sent to our storage in Great Britain/USA. Once a week, all returned packages are being sent to Leipzig/Germany.

As soon as it arrived, you will receive information and your refund.

Best regards,"

I mitt fall var det nära att orsaka en genuin hjärnblödning, och idag, snart ett kvartal senare har jag faktiskt fortfarande inte fått tillbaka mina pengar. Det verkar vara nära sin lösning. Nu har amazon växlat upp sitt stöd för mig. Dom gör ett bra jobb som jag uppskattar, men jag kan inte lita på motparten de för kontakten med då jag också trott mig tidigare varit nära en lösning på ärendet och haft väldigt fel. Jag har försökt kämpa för att åtminstone få en deadline i min återbetalning, utan resultat, och i alla frågor som rör om hur vi ska gå vidare om nu paketet försvunnit i postgången (att låta det gå genom flertalet olika länder i corona tider är som skapt för en katastrof) nonchaleras med att det nog förr eller senare kommer fram. Jag ska fortsätta vänta, med mina pengar i deras näve fastän felet aldrig varit mitt och allt ansvar i min ände varit klart sedan ett kvartal tillbaka. Där en del kundservicemedarbetare dessutom gnäller på ett anklagande vis om att det känns osannolikt att jag bara skulle ha fått skivan. Kommer väl skivan fram kan jag redan nu föreställa mig diskussionen som kommer följa. Jag vill bara bli klar i ärendet, men blir aldrig klar. Jag vet inte heller om jag någonsin kommer bli klar.

Vilken är din sämsta erfarenhet av spelköp online?