Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Fallout 76 betan-är bättre än förväntat

Fallout 76 betan-är bättre än förväntat

Skrivet av Besmundu den 5 november 2018 kl 13:32
This post is tagged as: Fallout76

Med lite tur fick jag i lördags tag på en kod till PC-betan för Fallout 76. Mina förväntningar på detta spel har verkligen gått upp och ner; från hypertaggad när första trailern kom ut, till besviken när det visade sig vara multiplayer, till smått förväntansfull när Todd Howard visade upp spelet på E3.

På senaste tiden har istället förväntningarna varit riktigt låga. Gameplay som Youtubers laddat upp samt intryck från reddit-trådar har fått mig att tro att detta kommer bli det första Bethesda-spelet jag skippar. Buggigt, fult och framförallt tråkigt har varit ord som jag sett poppa upp överallt hos negativa beta-testare, och även om det finns positiva röster så är dessa väldigt små i jämförelse. Det var alltså med dessa tankar i huvudet jag själv äntrade West Virginia under helgen, tankar som nu har ändrats.

Det första som slår mig med Fallout 76 är hur mycket mer intressant och annorlunda spelvärlden är än Fallout 4:s Commonwealth. För mig kändes Boston alltför stelt och tråkigt, och gav en relativt liten känsla av ett wasteland. Appalachia i F76 är istället varierat med sex olika regioner, och även om jag endast börjat utforskat två stycken än så länge känns det redan som en mycket mer intressant spelvärld än den vi fick i 4:an. Den beroendeframkallande Bethesda-gameloopen av att plocka en riktning och bara löpa tills man hittar något intressant är helt intakt här. Nästan alla platser jag hittat har varit intressanta, och känns helt hemma i ett Fallout-spel. Dessutom är spelvärlden enorm. Som inbiten Bethesda-spelare har jag varit missnöjd med att Bethesdas spelvärldar inte har ändrats nämnvärt i storlek sen Oblivion. Därför blir jag imponerad över hur stor världen i F76 känns. Jag klättrade upp högt på ett bergsklippa och kikade ut över en del av området Toxic Valley, och insåg när jag plockade upp kartan att det jag såg framför mig endast tillhörde en liten del av denna region. Denna del jag såg skulle förmodligen kunna jämföras med hela Whiterun Hold i Skyrim, om inte mer.

Den stora grejen med Fallout 76 är så klart multiplayer-aspekten. Det går inte att spela offline, och oavsett om du vill det eller ej kommer du dela en värld med 23 andra vault dwellers. Hur funkar detta då? Helt okej, skulle jag säga. Jag spenderade mina första timme tillsammans med två tjecker, och vi letade igenom de första små platserna som man kan besöka nedanför Vault 76. Detta var roligare än jag trodde, men samtidigt fick jag aldrig den där ödsliga och ensamma känslan som jag gillar med Fallout. Istället blev upplevelsen mer åt Borderlands-hållet, vilket inte riktigt är det jag vill ha ut av ett Fallout-spel. Jag märkte även att interaktioner med andra spelare blev mycket tråkigare om de inte hade mic. Då blev alla träffar med andra spelare mest ett spammande av emotes. För mig var den det roligaste med Online-aspekten att träffa på någon ute i världen helt oplanerat. Jag var långt uppe i norr på kartan när jag plötsligt såg någon lubba genom det radioaktiva landskapet. Känslan av att man delar kartan med flera andra gör att världen känns lite trevligare, något jag inte trott innan. Då jag planerar att mest spela ensam som i tidigare Bethesda-spel gör detta mig hoppfull.

Finns det problem? Absolut! Det finns inte några mänskliga NPCs i hela spelet vilket gör att världen känns mycket tommare än alla tidigare Bethesda-spel. Detta betyder att det inte finns några personer som påverkas av vad du gör (tänk sprängningen av Megaton i Fallout 3), och uppdragen saknar därför konsekvenser för världen. De tenderar att bli sätt att få XP, vilket är riktigt trist. Det finns även uppdrag för grupper av spelare att köra, som kallas Events. Dessa spawnar på olika platser i världen och vem som helst som går nära går med i eventet. Dessa känns otroligt själlösa och "gamey", och handlar för det mesta om att skjuta vågor av fiender som bara väller in från alla håll.

På det stora hela är jag positiv överraskad av Fallout 76, och är nu inställd på att köpa spelet. Världen är intressant, utforskandet är roligt och det finns potential för online-aspekten. Det är inte felfritt. För att kunna göra online-aspekten rättvisa har Bethesda tvingats skära ner på vissa delar av vad som gjort deras tidigare spel så bra, och det märks. Hade jag fått välja hade jag alla dar i veckan tagit ett riktigt matigt single player-spel istället för detta. Fallout 76 är däremot inte alls så fruktansvärt som det påstås, och jag ser fram emot att fortsätta utforska West Virginia under nästa beta-test imorrn.

Facebook
TwitterReddit