Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Dom 100 bästa spelen genom alla tider Del 4 av 10, #70-61.

Dom 100 bästa spelen genom alla tider Del 4 av 10, #70-61.

Reglerna för denna lista är att endast en del per spelserie får representeras, med undantag om ett sidospår eller en uppföljare känns såpass annorlunda att det likväl hade kunnat vara ett helt annat spel i en helt annan spelserie. Varje spel är listat efter platformen som jag själv upplevde spelet på. Med det sagt betyder detta inte att spelet inte finns tillgängligt till fler format. I varje lista kommer även ett flertal tröstpris att delas ut. Spel som precis föll kort vid mållinjen för att nå in till listan, men som jag ändå vill ska få nämnas och ges utrymme även om de endast staplas upp utan motivering.

70. ICO (PS2)
Med så små, men för sin tid ändå nyskapande knep lyckades Fumito Ueda klämma så mycket känsla ur så lite, begränsad spelmekanik. Gång på gång intar världen och karaktärerna mina tankar, i den enda titel från Team ICO som jag helhjärtat tycker förtjänar sin klassikerstatus.

69. Nex Machina (PS4)
Med Nex Machina nådde twin sticker shooter genrens sin absoluta topp. Ett kort men högfokuserat, utmanande äventyr som belönar risktagande och som med bara sin spelmekanik ensamt kommer locka dig till långt fler genomspelningar än bara en.

68. Lumines (PSP)
Inspirerat av världens mest kända pusselspel, men som med sina små tvistar av färgblock, tajmer och taktkänsla inte bara överträffar spelet det inspireras av utan också sätter en ny standard av vad ett tidlöst pusselspel ska innebära och innehålla.

67. Night in the Woods (PS4)
Med en högcharmig yta, med en mörkt dolt djup. Med karaktärer du aldrig kommer glömma och heller inte kunna känna fullt ut förrän ett par omspelningar visar Night in the Woods hur ett ett äventyr helt fokuserat på story och karaktärer ändå kan skapa nyfikenhet till omspelningsvärde.

66. Heavy Rain (PS3)
Trots stora berättarmässiga hål så vill jag inte ta ifrån den spänning som Heavy Rain från början till slut lyckas formulera. Ett av de första spelen som jag på allvar upplevde skräddarsydde sig efter mina val där huvudkaraktärer mitt i äventyret kunde dö men där storyn alltid var garderat för det och ingen uppenbar berättarmässig linje kändes tråkigare eller mer förutsägbar än den andra.

65. Dead Space (PS3)
Att avgöra vilken del i serien av 1 och 2 som bäst platsar på listan kom ner till att rangordna ettans atmosfär mot tvåans story. Valet var inte lätt, men jag vet vilken del jag långt oftare tänker på och paradoxalt nog längtar tillbaka till oftare trots ocensurerat mörker död och elände.

64. Ratchet and Clank (PS4)
I en serie som på senare tid började kännas fantasilös och enkelspårig så överraskar Insomniac med en omtolkning av deras redan bästa äventyr som lånar allt det bästa från seriens alla tidigare delar, får det att fungera bättre och genom små optimerande knep kännas fräschare än någonsin innan.

63. Fight Night: Round 4 (PS3)
Ett sportspel har aldrig varit bättre. Seriens absoluta topp vad gäller kontroll och känsla samtidigt som det också är lättillgängligt. Kanske får vi aldrig se en ny uppföljare i Fight Night serien då studion i fråga numera bara klämmer ur sig stela UFC uppföljare. Oavsett så lider jag inte av att ha den här ronden på övertid. Det enda sportspelet som jag trots nyare versioner av konstant återvänder till.

62. GTA 2 (PC)
En kontroversiell plats, val, på listan måhända, men personligen så har jag alltid föredragit GTA serien från ett top down perspektiv. Bäst av dessa tolkningar är utan tvekan GTA 2 som skapade den första riktiga öppna spelvärlden som faktiskt var rolig att besöka, utforska och fullkomligt förgöra.

61. To the Moon (PC)
En indieklassiker där din roll är att manipulera en döende mans minnen för en chans för honom att få uppleva sina högsta drömmar och därmed kunna dö lyckligt. Vägen dit är självklart inte så lätt som det framstår som där konsekvenserna liknar de i Eternal Sunshine of the Spotless Mind. För att ett nytt artificiellt minne ska kunna ta vid måste ett av dina äkta försvinna. En oerhört filosofisk och vacker historia som får en att tänka. Kanske lever redan du din dröm utan att du tänker på eller uppskattar det. To the Moon fick mig verkligen att tänka, och fastän det aldrig utger sig för att vara snyggt, påkostat eller varierat så är det en historia absolut ingen bör missa.


Tröstpris: Crash Team Racing, Homeworld, Warhammer: End Times - Vermintide, Sleeping Dogs, Horizon: Zero Dawn

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus