Svenska
Blog
Playstation 5 - Det bästa vi fick se

Playstation 5 - Det bästa vi fick se

E3 är för stunden stendött. En sorg för mig, som tydligt minns sommarnumret av superplay där E3 dvd:n ingick för att sedan grotta ner sig, se fram emot allt det roliga som står bakom hörnet i spelväg. Avtäckningen av Playstation 5 gjorde mig nostalgisk. Inte bara för att det avtäcktes många tunga playstation-förknippade IP:s, utan till den större delen för att det kändes stort, där just ingen visste vad som var realistiskt att förvänta sig på förhand. Vi fick se konsolen, vars design för mig är den snyggaste någonsin, och vi fick se fler titlar än vad jag hade väntat mig. Vad jag däremot saknade var de tydliga stunderna som poängterade ett generationsskifte, och varför konsolen är viktig för mig att äga dag 1. Priset kommer för mig vara helt avgörande för den bedömningen, och det fick vi inte se. Tråkigt, synd, men jag är nöjd. Mina förväntningar är överträffade sammantaget, och det här är i min bok det bästa vi fick se.

5. Project Athia: Den första stunden i presentationen som på riktigt kändes next-gen, där jag dessutom alltid kommer erkänna mig extra svag för Square Enix relaterade titlar. Att ens ett uppskattat datum på en Square Enix titel saknas är av erfarenhet ett oerhört dåligt tecken, därav den något låga placeringen på listan av ett spel jag är övertygad om att jag kommer plocka upp dag 1.

4. Sackboy A Big Adventure: LittleBigPlanet är tillbaka i Sumo Digitals händer. Folket som stod bakom den i särklass sämsta delen av LittleBigPlanet serien, LittleBigPlanet 3. Det nya vi fick se visade egentligen ingenting revolutionerande. Perspektivbytet något jag än så länge inte är helt såld på. Varken multiplayer eller ens världsbyggande är bekräftat än så länge, MEN: Jag har väntat och suktat efter mer sackboy så oerhört länge och kommer aldrig tröttna på tonen som serien presenteras i. Något som uteslutande alltid kan göra denna bäcksvarta själ glad.

3. Resident Evil Village: En uppvisning som prickade rätt på alla punkter där det enda som talar emot en högre placering är faktumet att jag just nu är relativt mättat på Resident Evil, och att min högst prioriterade dröm av serien än så länge förblir en realisering av Resident Evil 3.5 hookman-versionen, i next gen grafik-mumma. Den som lever får se.

2. Ratchet and Clank: Rift Apart: Spelet som kanske bäst redovisade de största skillnaderna av vad vi har att se fram emot i detta generationsskiftet var kanske rätt oväntat Ratchet and Clank. Urläckert, mer varierat och inga laddningstider i snabba miljöombyten. Jag längtar mer än vad jag trodde att jag skulle göra.

1. Pragmata: Dead Space 1 & 2 håller jag båda i min topp 5 av bästa skräckspel genom alla tider. Serien ser ut att leva på nytt i Pragmata som nästintill gav mig allt jag önskade genom egentligen ganska lite, i en ganska händelselös trailer. Är det något spel på hela konferensen jag vill se mer av så är det det här. För jag är alltid svag för en överraskning, och det här var en önskan för mig som slog in som jag aldrig trodde att jag skulle få.

HQ