Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Varmt välkommen Metroid-kopia (i väntan på år 2058?)!

Varmt välkommen Metroid-kopia (i väntan på år 2058?)!

This post is tagged as: Journey to the Savage Planet, Metroid, Metroid Prime 4, Nintendo, Typhoon Studios, Retro Studios, Samus Aran

Ända sen Metroid Prime 4 utlovades under E3 2017 har jag väntat, längtat, trängtat... Det finns knappt synonymer så det räcker till, inte om varje enskilt ord representerar ett år av vad jag gått igenom.
Och jag är inte ensam. Min kusin sprang till Gamestop på Kupolen Köpcentrum i Borlänge och förhandsbokade Metroid Prime 4 dagen efter utannonseringen! Sen dess har inte bara spelet hånat oss med sin ickeexistens; butikskedjan i fråga har gått i konkurs! Och det var långt före Corona. Närmare Spanska sjukan, känns det som...
Jag vet vad som hände, jag vet att Nintendo lät skrota spelet för att andrahandsutvecklarna inte levererade, att de kröp till korset och "påpolletterade" gamla hederliga Retro Studios igen, för att göra Samus Aran rättvisa. Man kan inte annat än både irritera sig på och respektera Nintendo för det. Kvalitet är viktigare än att skona fansen från frustration, men även om Samus aldrig åldras lever hennes fans inte för evigt...
På E3 2018 visade 505 Games, eller om det var själva utvecklaren Typhoon Studios, upp spelet Journey to the Savage Planet. Det var under samma E3-mässa som Todd Howard från Bethesda var cool för kanske sista gången och visade upp The Elder Scrolls 6, till mäktiga trummor, sju år efter föregångaren Skyrim och säkert sju år innan vi får återvända till Tamriel, i ett singleplayerspel som inte är en tiggarapp i en mobiltelefon. Jag nämner Todd och Elder Scrolls som en pendang till det jag tänker komma till. Som en antites. En diametral motsats.
Här om veckan släpptes nämligen spelet Journey to the Savage Planet till flera plattformar, knappt tre år efter utannonseringen. Jag hade inte släppt tanken på spelet sen det visades upp på E3, och när det dök upp blev jag glatt överraskad!
Vad jag hade förväntat mig var ett småcharmigt, gemytligt indiespel. Att Journey to the Savage Planet lanserades så snabbt, det vill säga med ljusets hastighet jämfört med Metroid Prime 4 och Elder Scrolls 6, bidrog till min förvåning när Journey också visade sig vara ett fullstort, ambitiöst, påkostat och mycket välgjort äventyrsspel med så stora likheter med Metroid Prime-trilogin att ren tillfällighet är uteslutet. Istället för flygande maneter har spelet flygande bläckfiskar. Grapple beam, space jumps, scanning... Det skulle utan tvekan gå att byta ut designen mot Metroid-design och Journey hade rätt och slätt varit Metroid!
Är Typhoon Studios epigoner och härmapor? Ja, det är klart att dom är! Men vad gör det? Eller ska man kanske säga, vad gör det om tusen år, när Nintendo är redo att släppa sitt eget spel? Typhoon Studios spel är riktigt festligt, och även om Nintendo eller kanske snarare Retro Studios är genierna bakom det original som kopian snor friskt från, har Journey to the Savage Planet ett ENORMT övertag gentemot ett spel som exempelvis Metroid Prime 4...
Nämligen att det existerar.