Medlems- och redaktionsbloggar. Dagsfärska nyheter, tunga artiklar, intervjuer, personliga bloggar, intressanta forumdiskussioner och rättvisa recensioner. Gamereactor är Sveriges största speltidning- och spelcommunity Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Är vi nära en spelkrasch?

This post is tagged as: spelindustrin, spelkrasch, titanfall 2, watch dogs 2, dishonored 2

Sensationsrubrik!
Är vi nära en spelkrasch? Jag har nyligen sett nyhetsklipp på youtubekanaler rörande spel samt läst en del artiklar där försäljningssiffror i spelvärlden överlag dalar nedåt.

Främst tänker jag på AAA-titlar och deras senaste försäljningssiffror, främst taget från första försäljningsveckan (tror jag).

Dishonored 2 sålde 38% färre ex än föregångaren.
Titanfall 2 nästan 50% färre ex än föregångaren, 28% färre digitalt.
CoD: infinite Warfare ca 50% färre sålda ex än Black Ops 3.
Watch Dogs 2 sålde 79% färre ex än Watch Dogs. (80.000 jämfört med 380.000)

Rakt av kan det ju bero på flera orsaker för vissa av spelen som t.ex. att föregångarna såldes till förra generationens konsoler samt den nya och att de hade en större, längre hype inför sina releaser då än nu. Dessa nya spel har endast släppts till den nuvarande generationens konsoler och PC, ibland med resultatet av dåliga PC-portar. Av den nuvarande generationen har det sålts strax över 70 miljoner konsoler (ca 50 milj PS4 kontra ca 20 milj Xbox One) men när dessa nya spels föregångare släpptes, sent förra generationen, gjorde de det till en mycket större marknad.

En annan gemensam nämnare för 3 av titlarna är att de är i First Person-perspektiv.

När jag sedan ser till mig själv och hur jag köper spel verkar inte jag heller tillföra industrin särskilt mycket. Jag är en gamer som oftas tar tid på mig. Tid att spela och tid att vänta in rätt spel, till rätt pris. Jag förbokar spel väldigt sällan, kanske max 2 titlar per år. Och hur många spel köper jag på releaseveckan utöver det? Som mest kanske 2 spel även där.

Hittills har jag under 2016 köpt 13 stycken spel.
6 av dem var nya spel släppta i år men endast 2 st var förbokningar. De som inte förbokades köptes alltså in upp emot ett halvår efter sin release i vissa fall. Är det kanske så gemene person gör? Det är för konsumenten mest kostnadseffektivt om man inte har behovet att spela nya spel på releasedagen. Nyligen släpptes Bioshock The Collection. En utgåva med 3 remastrade spel och jag har redan hunnit spela igenom första Bioshock en gång samt Bioshock 2 två(!) gånger trots att jag varit mycket intresserad av att införskaffa mig t.ex. Dishonored 2. Istället köpte jag Titanfall 2 på Black Friday-rean och väntar fortfarande på ett bättre pris på Dishonored 2.

Ekonomiskt sett har jag råd att köpa spel på releasedagen men jag är ändå så "snål" att jag inte anser det särskilt ekonomiskt att lägga ut 599 kronor på spel, speciellt inte när jag samtidigt köper massa andra saker som filmer, kläder m.m. I år har jag köpt ovanligt många nya spel för att vara jag. Hade jag köpt alla för nypris vid release hade det kostat närmare 3.000 kronor. Istället har jag genom inbyten på gamestop (ja, ibland handlar jag där. Sorry) och inväntan på prissänkningar lagt ut drygt 1500 kronor på nya spel släppta 2016, alltså hälften.

Om många gör som jag är det inte konstigt att industrin upplever försäljningsdippar. Vi hamnar som i ett moment 22. Folk vill ha nya, mer innovativa storslagna spel men till en billig peng varav spelstudior lägger ut mer pengar på spelskapandet samt sin marknadsföring men får inte igen pengarna alls så snabbt som de önskar. Om ens alls?

Övriga tankar jag har kring detta tema är att kanske börjar konsumenterna bli vilsna eller mätta? Nyligen släpptes PS4 Pro, en uppgraderad dyrare konsol, VR har släppts här och där som även det är en dyr teknologi. No Man's Sky skakade om spelvärlden med sin "flopp" och något luriga marknadsföring kontra slutlig produkt till kund samt att många spelserier idag är uppföljare som borde anses vara säkra kort men som egentligen kanske börjar stagnera? Uppföljare är trevliga i många fall men när de blir årliga hinner man liksom inte bygga upp någon förväntan, åtminstone inte jag. Jag slutade spela Assassin's Creed efter tvåan. Testade AC3 i 2 timmar men det gick inte, alls. CoD Blops 3 provade jag med en polare ifjol men även det fick vi avsluta mitt i kampanjen för det var inte heller särskilt kul. Och så är det kanske med många uppföljare idag? Folk vill kanske ha nytt men de stora bolagen satsar på "säkra kort" som sedan inte säljer enligt förväntningarna och därav ser plötsligt hela branschen ut att lida.

Går vi mot en spelkrasch och kanske den största frågan, vad händer då?

Det kanske blev ett väldigt osammanhängande inlägg men nu har jag fått ur mig mina tankar. Försäljningssiffrorna fick jag fram genom lite googlande men hoppas jag fick det någorlunda rätt. Vore kul att veta vad ni som läser tycker!

En intressant video:
https://www.youtube.com/watch?v=QSF_Sk23PbU

Är vi nära en spelkrasch?

Titanfall 2 var faktiskt jäkligt skoj men även något klyschigt, och kort.

HQ