Svenska
Blog
E3 2018 - Tankar om Ubisofts konferens

E3 2018 - Tankar om Ubisofts konferens

Då var det ett par timmar sedan Ubisoft höll sin E3-konferens, dessvärre kunde jag inte se den live utan fick helt enkelt vänta med och se på reprisen vilket jag nyss gjort. Jag tänkte dock lite snabbt nämna Square Enixs presentation som skedde under eftermiddagen, vilken var kort, visade ingenting som var riktigt nytt och som visade sig vara ett ganska stort bottennapp. Jag betvivlade inte på att Square Enix och EA skulle tampas om den svagaste E3-presentationen, men att Square Enix skulle ta tronen så pass enkelt trodde jag ärligt talat inte.

Nåja, tillbaks till Ubisoft som i vanlig ordning inledde med ett dansnummer tillhörande Just Dance 2019. Det är inget som egentligen intresserar, men det har samtidigt blivit en ganska stor del av Ubisofts konferenser vilket gör att jag inte riktigt kan klaga på det heller. Att ta bort det vore nästan som att ta bort en del av identiteten hos Ubisofts konferenser.

Men de körde igång någorlunda rejält sedan med att visa upp Beyond Good and Evil 2, vars trailer från förra konferensen gjorde mig oväntat pepp. Det som visades upp såg bra ut, och tydligen ska det vara en prequel till första spelet (trots siffran i titeln). Något som jag reagerade på var att utvecklarna genom ett samarbete med Joseph Gordon-Levitts Hitrecord ska låta spelarna fylla ut universumet med bland annat musik och posters. Något som rent spontant lät häftigt, men när jag började tänka efter så väcktes en hel del frågor som behöver klargöras. Blir de som skapar något som hamnar i spelet kompenserade på något sätt, eller är det ett fult sätt för utvecklarna att skapa innehåll utan att lägga resurser eller pengar på det? Jag skulle tippa på det förstnämnda, för alternativet vore nog lite som ett PR-mässigt självmord, men det behövs mer information.

Härefter skulle jag kunna skriva om resterande spel som Ubisoft visade upp under konferensen, men något som slog mig när jag kollade på den var avsaknaden av reella överraskningar och nyheter. I princip så tror jag det bara var Trials Rising, Donkey Kong-DLCet till Mario Rabbids: Kingdom Battle, Star Fox-crossovern med toys-to-life-spelet Starlink samt möjligen det nya innehållet till For Honor som kretsar kring kinesiska krigare, som utgjorde riktigt nyheter (samt Assassin's Creed: Odyssey såklart, men jag återkommer till det). Det allra mesta var sådant som utannonserades förra året, som ovannämnda Beyond Good and Evil 2, piratspelet Skull & Bones, Elijah Woods VR-spel Transference, Starlink och The Crew 2.

Det behöver dock inte vara någonting dåligt i sig, exempelvis Skull & Bones har det varit knäpptyst om sedan utannonseringen förra året, så där behövdes det visas något. Vilket dessutom såg bra ut, och som även gäller i princip det mesta som visades upp. The Division 2 hade också en närvaro, men med tanke på att spelet hade en ganska märkbar närvaro under Microsofts konferens var det snarare lite mer information om spelet som kom fram.

Det är också här jag väljer att återkomma till Assassin's Creed: Odyssey, som jag misstänker skulle vara en stor överraskning. Men som bekant läckte det via en nyckelkedja, av alla möjliga ting (nästa år tippar jag på motiv på strumpor som avslöjar ett spel för tidigt). Som undertiteln, samt teasern, pekar på så utspelas det i det antika Grekland, en period som jag finner oerhört intressant och på snudd något underskattad jämfört med andra historiska epoker. Det ser också ut att ha hämtat ytterligare inspiration från The Witcher 3 med val i dialoger, samt så får en även välja mellan två karaktärer att spela som. Det som visades upp såg definitivt bra ut, men att det släpps i år oroar mig faktiskt. Inte för att jag tror att spelet inte har fått tillräckligt med utvecklingstid, utan snarare för att om Ubisofts strategi är att återgå till årliga releaser så tror jag tröttheten på fler Assassin's Creed-spel kan komma tillbaks ganska snabbt.

Överlag tyckte jag ändå, trots avsaknad av reella överraskningar, att Ubisoft levererade en stabil konferens. De har en ganska inarbetad rutin som fungerar, och de allra flesta spelen ser intressanta ut av det som visades. Dock är det samtidigt inte Ubisofts starkare konferens, just på grund av bristen på större överraskningar. Vilket dessutom är lite extra trist då Assassin's Creed: Odyssey förmodligen skulle fylla den rollen men blev läckt på förhand. Ibland har man helt enkelt bara otur.

HQ