Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
E3 2019 - Tankar om Bethesdas konferens

E3 2019 - Tankar om Bethesdas konferens

This post is tagged as: E3 2019

Bethesdas E3-konferens gick av stapeln under natten, vilken jag lyckades hålla mig vaken till då strax efter att jag hade lagt upp mitt inlägg om Microsofts konferens intervjuades några av utvecklarna till nya Modern Warfare. Något som jag tittade på av ren nyfikenhet, och sedan var det inte långt alls tills att Bethesda skulle hålla sitt event. Så mycket sömn blev det inte, men Bethesda brukar vanligtvis leverera hyfsat bra konferenser som är värde att se. Men var det så i år? Ja, det kommer jag att komma fram till.

Efter att Pete Hines höll en kort introduktion valde Bethesda att inleda med att släppa lös Todd Howard på scen, vilket kändes lite som att de tågade honom fram till giljotinen med tanke på hur det gick för Fallout 76. Han skötte väl det hyfsat bra får jag väl säga, i alla fall så väl som det går att förvänta sig sett till kritikstormen och att Bethesda förmodligen inte vill begå harakiri på PR-nivå.

Sedan gick det över direkt till både Elder Scrolls Blades och Fallout 76, som båda får mer innehåll. Tappade intresset ganska snabbt för Blades när det släpptes via Early Access, och även om nyheterna för Fallout 76 låter bra på pappret med NPC:er och dialogval så undrar jag varför det inte var med från allra första början. Liksom, vad hade Bethesda förväntat sig att reaktionen skulle bli? Naturligtvis kommer det också ett Battle Royale-läge till Fallout 76... Inget speciellt exalterande med andra ord, men jag tror det var bra att visa upp innehållet för dessa två spel först och sedan gå vidare till mer intressanta utannonseringar.

Därefter utannonserades ett nytt spel från Shinji Mikamis studio Tango Gameworks, som går under titeln Ghostwire: Tokyo, som verkar kretsa mycket kring det övernaturliga. Trailern var rätt välgjord, och av det lilla som visades så tycker jag att det ser intressant ut. Ska bli spännande och få se mer av det framöver, om än enbart för att Ikumi Nakamura (spelets creative director) var helt bedårande när hon presenterade spelet.

Sedan var det den obligatoriska delen där nytt innehåll visades för The Elder Scrolls Online, även om det mest egentligen var två titlar på mindre expansioner/uppdateringar som kommer senare samt en cinematisk trailer. Zenimax Online passade även på att visa upp ett nytt spel som de jobbat på, nämligen ett gratisspel till mobilen baserat på Commander Keen. Aldrig hört talas om innan, och ärligt talat var det inte det minsta intresseväckande. Därefter kom även årets obligatoriska moment för The Elder Scrolls Legends, vilken kommer få en ny expansion.

Även kommande uppdateringar och expansioner till Rage 2 visades upp, vilket var ganska väntat med tanke på att det precis nyligen släppts. Därefter blev det en del Wolfenstein, med både VR-titeln samt Youngblood, vilket innebär massvis med gammalt hederligt nazistslakt. Det var visserligen ingenting nytt direkt som visades upp, då dessa ska släppas ganska snart.

Så efter en massa kommande uppdateringar och visningar av spel som vi redan sett, utannonserades tillslut Deathloop, utvecklat av Arcane. Trailern som visade upp spelet gav inte speciellt mycket mersmak om vad det är för slags spel, men konceptet ser definitivt intressant ut. Sedan utannonserade Bethesda streamingtjänsten Orion, vilken jag dock är helt ointresserad av då jag helt enkelt inte är övertygad när det kommer till att streama spel direkt till andra enheter.

Sedan kom slutligen det som jag hade väntat som mest på, nämligen Doom Eternal, och herrejistanes vad fantastiskt det ser ut. Jag älskade senaste Doom-spelet, och Doom Eternal ser ut att bjuda på mer av den varan och mer därtill gällande råröj och ultraslakt av ondsinta demoner. Spelets multiplayerläge visades också upp, där en spelare är Doom Slayer medan två andra spelare är demoner, vilket jag dock inte tyckte såg speciellt intressant ut. Men releasedatum fick vi äntligen, och den 22 november kommer vi att få se "hell on Earth". På det kommer det även en fet samlarutgåva med Doom-hjälmen, vilken jag måste erkänna lockar någonting enormt...

Som nämnt tycker jag att Bethesda har hållit en hyfsat bra nivå med deras tidigare konferenser, och som gjort att det för min del varit värt att stanna upp. Årets konferens var dock oerhört svag måste jag säga. Visserligen ser Doom Eternal fantastiskt ut, och de båda utannonserade spelen Ghostwire: Tokyo och Deathloop ser definitivt intressanta ut, men i övrigt var det i princip uppdateringar kring redan befintliga spel som hade huvudfokuset, likt EA.

Så nej, jag kände mig inte riktigt nöjd med Bethesdas E3-konferens det här året. Det började ljummet, hade några intressanta delar i mittenpartiet och avslutades starkt med Doom Eternal. Jag tycker att det saknades något extra, för att en konferens där det mesta egentligen är uppdateringar som är på väg till redan släppta spel känns ärligt talat inte speciellt motiverad.