Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
DLC-kampanjen i Ace Combat 7 börjar bra

DLC-kampanjen i Ace Combat 7 börjar bra

This post is tagged as: Ace Combat 7: Skies Unknown

För precis en vecka sedan släpptes det första av tre DLC-uppdrag till Ace Combat 7, Unexpected Visitor, som sett till DLC fram tills då endast hade fått tre nya futuristiska flygplan (plus ett par skins till andra flygplan). Just DLC-uppdragen har jag sett framemot, dels för att jag tyckte kampanjen i grundspelet var riktigt bra, och det som visats i trailers för de kommande uppdragen har sett lovande ut. Jag tänkte naturligtvis skriva någonting om det strax efter att jag hade spelat det nya uppdraget, men sedan kom ett par andra saker i vägen och vips hade det gått en vecka.

Storyn som ska berättas genom dessa DLC-uppdrag tar sin plats ungefär vid mittpunkten av storyn i grundspelet, och fokuserar på en ubåtskapten som sitter med en rejäl ubåt sett till både storlek och vapen som det ska jagas rätt på. Själva premissen ger mig lite Hunt for Red October-vibbar, med skillnaden att det inte är en ryss med skotsk brytning som vill hoppa av till USA utan snarare en komplett galning som vill stoppa kriget med extrema metoder. På det så dyker även två fiendepiloter som verkar vara specifikt ute efter spelarkaraktären, varför förtäljer dock inte historien riktigt ännu. Det ska definitivt bli intressant och se hur storyn kommer utvecklas genom de nästkommande uppdragen.

Uppdraget som sådant är ett så kallat "score attack"-uppdrag, då du helt enkelt ska skjuta ned ett visst antal fiender innan tiden tar slut. Till skillnad från liknande uppdrag från grundspelet tyckte jag att tiden som gavs för detta var rätt generöst, där jag i tidigare uppdrag av denna typ verkligen fått kämpa med uppdragets tidsgräns emellanåt. Dessutom finns det gott om fiendeplan att skjuta ned, och om det var något som kampanjen saknade var det en riktig "furball", så var beredd på att ta med så många missiler som det bara går.

Utvecklarna har strävat efter att varje DLC-uppdrag ska bjuda på någon form av ny spelmekanik, och den som erbjuds i detta första DLC-uppdrag är elektronisk assistans från allierade flygplan, vilket innebär att om en befinner sig i närheten av ett av dessa flygplan får en avnjuta bonusar som snabbare omladdning, större skada mot fiender och mer träffsäkra missiler. Dock har även fiendesidan tillgång till liknande support, som om de befinner sig i närheten av en själv istället drabbas av att ens missiler inte är lika effektiva eller kraftfulla. Jag tyckte utförandet av detta fungerade rätt hyfsat, även om det kändes lite underutvecklat då det var rätt simpelt. Å andra sidan är detta en mekanik som antagligen bara är med i just detta uppdrag så det kanske inte är så konstigt, men det kanske är något som skulle kunna utvecklas i en uppföljare.

Jag kände mig ändå rätt nöjd med det första DLC-uppdraget efter att jag hade slutfört det, och denna minikampanj har definitivt fått en bra start. Det ska bli intressant och se hur berättelsen utvecklas i de två nästkommande uppdragen som ska släppas i slutet av oktober respektive november. Dessutom är jag, trots att de lär kännas något underutvecklade, nyfiken på vilka uppdragsspecifika mekaniker som utvecklarna har hittat på.