1917 - en stark start på filmåret 2020

1917 - en stark start på filmåret 2020

This post is tagged as: , Film, Recension

Det är ju tur att denna text handlar om en film som har titeln 1917, annars hade det ju inte varit en logisk rubrik överhuvudtaget.

Nu bestämde jag mig för att skippa att göra några topplistor från 2019, då jag tycker att det känns lite sent och att jag hellre vill lägga fokus på lite mer aktuella saker. Jag kan dock säga lite snabbt att jag tyckte att 2019 var ett helt okej filmår, jag såg en hel del filmer under det året men det var bara en handfull som verkligen fastnade. Filmåret 2020 ser jag dock framemot, och 1917 markerar för mig en stark start på det kommande filmåret. Jag vet, egentligen är filmen från 2019, men eftersom den hade premiär i Sverige i fredags så är det i mina ögon en 2020-film.

Hur som haver, 1917 hade jag mycket höga förväntningar på och som det redan har framgått tidigare i texten samt redan i rubriken, så är jag mycket nöjd. Från början till slut var det en mycket njutbar upplevelse, som med en kraftfull stämning, riktigt snyggt fotografi och en rejäl känsla av utsatthet skildrar två brittiska soldater som måste leverera ett meddelande om att stoppa en attack som är på väg rakt in i en tysk fälla.

En av snackisarna med den här filmen är att den ska vara filmad som i en enda tagning, eller åtminstone ge sken av att vara det. Oavsett vilket, så tyckte jag att det lät lite som en (förvisso en intressant) gimmick, men jag hade svårt att se om det skulle ge upplevelsen något utöver ett intressant experiment och kul kuriosa. Faktum är dock att detta knappast är en gimmick, utan det förhöjde upplevelsen genom en ökad känsla av närvaro ifrån tittarens perspektiv.

Jag var också imponerad av känslan för detaljer som filmen hade för att återskapa en bild av första världskriget. Alltifrån uniformer och framställningen av skyttegravsmiljöerna kändes autentiskt och gav filmen en känsla av realism, något som filmen genomgående lyckas att förmedla genom miljöerna, fotot, manuset och skådespelarna.

Jag känner mig både nöjd och riktigt imponerad av 1917, som med en stark stämning och känsla av utsatthet, i kombination med fotografin och en autentisk framställning bjöd på en stark upplevelse. Det är utan någon som helst tvekan en stark start på filmåret 2020, oavsett eventuella teknikaliteter.