Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto

Tankar om E3 2017

This post is tagged as: E3 2017

Då var E3 återigen över, och med det får vi säga farväl till en vecka som i princip enbart handlat om spel. Tidigare år har jag alltid suttit ned för att lista de spel som jag tyckte såg mest intressanta ut, men på grund av diverse anledningar tänkte jag skriva lite om vad jag tyckte om årets mässa i helhet.

Efter alla presskonferenserna hållits brukar det hållas diskussioner om vem som "vann" E3. Jag har aldrig sett E3-konferenser som någon tävling, och mitt svar må vara klyschigt, men om det är någon som vinner så är det vi spelare. Oavsett om vi är konsol- eller PC-spelare, eller vilka spelutgivare vi gillar mest, så visas det massvis med redan utannonserande eller helt nya spel som visar på att spelindustrin fortsätter frodas. Och det är jag övertygad om att vi alla vinner på.

Med det sagt tänkte jag ändå göra någon form av rangordning, även om jag inte ser E3 som en tävling är det fortfarande skillnad på en bra och en dålig konferens. Till toppskiktet hörde både Ubisoft och Microsoft, där förstnämnda i vanlig ordning bjöd på en bra konferens rent showmässigt och samtidigt bjöd på flera intressanta spel. Microsoft hade visserligen inte så mycket egna titlar och jag är personligen inte särskilt sugen på Xbox One X, men de levererade en stark konferens med stort fokus på spel.

Sony hamnar någonstans i mellanskiktet, de allra flesta spelen som de visade upp såg bra ut men det saknades både rejäla överraskningar och indiespel. Överlag var deras konferens bra, men såhär i efterhand var det inte värt att kliva upp för att se den klockan tre på morgonen.

I bottenskiktet hamnar både Bethesda och EA. Likt med Sony hade Bethesda flera intressanta spel, men det bjöds inte på någon överraskning överhuvudtaget och jag tror det kortare upplägget inte gynnade dem. Samtliga av Bethesdas konferenser brukar visa upp färre spel, men styrkan de haft är att varje spel fått rätt mycket utrymme. EA känner jag det inte finns så mycket att säga egentligen, eftersom de vägrar ta till sig av kritik och levererar sina konferenser exakt likadant varje år. Stort fokus på sportspel, få intressanta spel och ett pinsamt stort fokus på youtubers och streamers.

Lite av en gemensam nämnare för flera av dessa konferenser är att det inte varit speciellt många överraskningar, och detta är något som jag tycker gäller årets E3 i helhet. Det har mestadels varit säkra kort eller spel som varit väntade, och den enda överraskningen som golvade mig var utannonseringen av Metro Exodus. Däremot har det ändå varit många intressanta spel som visats upp före, under och efter samtliga presskonferenser.

Förutom Metro Exodus gillade jag det jag såg från Life is Strange: Before the Storm, Star Wars Battlefront II, A Way Out, God of War, Spider-Man, Ace Combat 7: Skies Unknown, Wolfenstein II: The New Colossus, Assassin's Creed: Origins, Beyond Good and Evil 2, South Park: The Fractured But Whole, Middle-earth: Shadow of War, Uncharted: The Lost Legacy, Detroit: Become Human, Kingdom Come: Deliverance samt Frozen Wilds-expansionen till Horizon: Zero Dawn. Dessutom är jag nyfiken på att få se mer från Anthem, Days Gone, Skull & Bones, Far Cry 5, Monster Hunter World, The Evil Within 2, Destiny 2 och Insurgency: Sandstorm.

Då är alla spel som jag nämnt endast ett axplock av allt som visats upp, så det finns ingen brist på spel minsann. Jag hade dock hoppats på fler överraskningar, men överlag tycker jag årets E3 varit rätt stabilt. Egentligen kanske det inte är så konstigt eftersom de två senaste E3-mässorna varit riktigt bra, men jag känner mig ändå nöjd med denna E3-vecka i slutändan. Är väl nästan så att dagarna till nästa E3 redan börjat räknas ned, men framöver ser jag framemot Gamescom, Tokyo Game Show och Playstation Experience.