Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Citizencon 2019 sista chansen för Star Citizen?

Citizencon 2019 sista chansen för Star Citizen?

Skrivet av Jeppman97 den 27 september 2019 kl 15:09

Vid det här laget tror jag nog de flesta inom PC- spelsvärlden (och de flesta i resten av spelvärlden) vet om vad Star Citizen är för ett fenomen. 2012 gjorde Chris Roberts comeback efter flera års frånvaro och det var inte på vilket sätt som helst. Rymdspelen skulle få en reinkarnation, spelet skulle bli minst lika bra som alla spel därute och framförallt: det var ett renodlat PC- spel som skulle skyffla hästkrafter så långt ögat kunde nå. En enormt framgångsrik kickstarter senare krattade vägen för fortsatt expansion. Spelet skulle ursprungligen släppts 2014 men i takt med att pengarna har florerat in har också visionen breddats. 2016 var nästa datum, därefter finns inget.

Det har hänt mycket på dessa år fram tills idag. Styrkan hos Star Citizens community underskattade nog alla, men det är de som lever och brinner för spelet som än idag håller Chris Roberts dröm vid liv. Över jordklotet sitter det numer fyra spelstudios (Cloud Imperium) och arbetar dygnet runt. Deras sätt att öppet deklarera hur spelutvecklingen går till saknar motstycke i hela spelvärlden och det de har levererat där är imponerande. Visionen och konceptet är fantastiskt och tekniken som de arbetat fram likaså. Ett stort universum tillsammans med många spelare, samt en stor och fläskig enspelarkampanj till det.

Men... Det har tagit enormt lång tid att hamna här. Och det finns problem, stora problem, som har rötter ända bak till kickstartern. För att ta ett exempel av många: Star Citizen ska i färdigt skick levereras med omkring 80 stjärnsystem. Idag finns ett, och det är inte färdigt på långa vägar. Tekniken är imponerande med dess många detaljer och rymden i sin storlek, men faktum kvarstår. Det är långt att gå till vägen tar slut.

Ett annat exempel: Spelets rymdskepp har sålts i konceptfas för ofantliga summor pengar. Många av dem börjar leta sig in i spelet, men det är de mindre och medelstora skeppen. De riktiga dräparna, kryssarna, är det ingen som sett röken av. Likväl finns det människor som redan äger dem, trots att det inte finns några livstecken ifrån att få se dem. Dessa kostar alltså många tusenlappar att köpa.

Sedan har varningssignaler hörts angående företagets likviditet. Pengarna har inte tagit slut, men håller på att sina i lagom takt enligt det vi utanför företaget har fått veta. Världens mest crowd-fundade spel kommer kanske inte att kunna hålla sin budget. Högljudda kritiker har gång på gång på gång protesterat mot projektet sedan starten 2012 och den skaran har varierat i storlek genom åren, men spontant från min sida känns det som att den är större än på mycket länge. Kritiken har växt, tålamodet har prövats stenhårt ifrån dess community och studion har granskats skoningslöst ifrån media och spelare.

Det finns såklart mer att läsa om Star Citizen. För den som vill läsa mer om kontroverserna, de tekniska framstegen, ris och ros och så vidare så är det bara en snabb internetsökning bort. Jag själv har spelat spelet (eller det som finns av det) och kan med all säkerhet säga att konceptet försöker att följas ut i fingerspetsarna. Men det är också där vi är. Det är ett enda stort och buggigt early- access.

Vi vet att en större del av studion nu arbetar mer på Star Citizens kampanj (som kallas Squadron 42) samt att den inte kommer att färdigställas inom det närmsta året. Universumet har kontinuerligt utökats om än i långsam takt. Cloud Imperium har dock ett trumfkort varje år att spela ut. Star Citizen har en egen mässa som kallas för Citizencon och är det någonstans de lyckats tysta kritiker så är det genom denna mässa och det de har visat på den.

Kanske den helt plötsligt är viktigare än någonsin? Jag vet att jag själv börjar tappa tålamodet en aning efter att har investerat i lite mer än startskeppet, och jag vet att många delar den uppfattningen. Investerarna vill ha avkastning i form av ett fullt spelbart spel. Det behövs resultat och det behövs snarast.

Det finns hopp! Chris Roberts har inte synts till på mycket lång tid och tiden som deras episoder på youtube innehåller har slaktats från 40-50 min till runt 10 minuter varje vecka. Jag tolkar det som att man antingen sparar så mycket som möjligt inför mässan, eller att man har tagit i ordentligt i Squadron 42 och förbereder ett stort avtäckande (alltså inte som det senaste demot, som jag dock tyckte var mycket intressant). Vi får helt enkelt vänta och se. Klart är i varje fall att Citizencon 2019 troligtvis kommer att bli den viktigaste presentationen de gjort sedan projektets start. Med en sinande kassa är ett nytt medialt genombrott fräsch vind i seglen för ett spel som behöver få upp styrfarten att ro skeppet i land.

Jag vet att jag låtit negativ i stora delar av bloggen, och det är alldeles riktigt. Men jag vill verkligen att Star Citizen ska lyckas. Jag vill det så oerhört mycket. På många sätt är det ett av mina drömars spel. Tyvärr tror jag att Citizencon 2019 blir lite av ett vinna eller försvinna...

...för spelet, för drömmen och för Cloud Imperium games...