Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Stora skillnader i pris på studiouppköp

Skrivet av Jonas den 13 februari 2020 kl 03:12
This post is tagged as: Försäljning

Som bekant kunde vi nyligen rapportera att Sony betalade motsvarande 2,2 miljarder svenska kronor när de köpte upp Insomniac. Jag har sett besökare både på sociala medier, diverse forum och här på Gamereactor jämföra affären med exempelvis Disneys uppköp av Star Wars för 40 miljarder kronor, Activisions uppköp av King för 57 miljarder kronor, EA:s PopCap-affär för 72,5 miljarder kronor och Microsofts Mojang-köp för runt 24 miljarder kronor. Vet att andra innan mig benat ut detta, men tänkte att jag väl ändå kan göra detsamma här på Gamereactor.

Det folk framför allt tycks ha reagerat på, är det faktum att Insomniac ser ut att vara oerhört lågt värderade, jämfört med mycket av det andra. Det är ju faktiskt jäkligt bra utvecklare. Och så är det, jag skulle rent av säga en av mina favoriter. Har gillat allt från Ratchets äventyr (i princip samtliga) till Resistance 2/3 samt Sunset Overdrive. De gör helt enkelt ursnygga, fartfyllda och roliga spel.

Men det är inte därför de prissatts som de gjort. Som exempel skulle jag tro att Microsoft gav betydligt mindre för Playground Games, trots att även de är fenomenala utvecklare, och rimligen gav LCG Entertainment bara något ynka korvöre för resterna av Telltale Games.

Problemet med utvecklare som dessa, är dock att de egentligen inte äger något av värde. Kolla på Playground. De har bara gjort Forza Horizon-spelen. Microsoft äger alla rättigheter. Studion har talang och kan kanske göra bra spel med en stabil utgivare, men det gäller att komma på en riktigt säljande idé för att någon ska komma med skurhinkar fulla av dollarsedlar och vilja finansiera allt i en ny spelserie.

Till och med en gigant som Bungie tycks ha fått en småknepig deal med Activision inför Destiny, som de senare valde att bryta. Att få till ett riktigt lönsamt avtal är svårt. För Telltales del är det ännu värre, de äger i princip Wolf Among us, vilket är ett av deras mindre populära spel. Resten är varumärken de måste betala för att få använda; Game of Thrones, Borderlands, Batman och naturligtvis The Walking Dead - för att nämna några.

Det är i denna sits vi hittar Insomniac. Ratchet är Sonys figur, Resistance-serien likaså och det gäller även Spider-Man. Lek med tanken att Nintendo eller Microsoft köpt upp dem. Sedan då? Ska de börja göra nya spelserier från grunden eller ta över befintliga? Hur pass bra gick det med Fuse och Sunset Overdrive?

Insomniac är riktigt begåvade, men jag tror inte att det hade varit lönt för någon annan att köpa upp dem. De hade inte fått något på köpet, medan de för Sony redan var en suverän partner med ansvar för några av deras mest populära spel.

Jämför med köpet av PopCap, King eller Mojang. Utvecklare jag personligen inte tycker gör ens nästan lika bra spel som Insomniac. Men med det sagt så har till exempel PopCap serier som Bejeweled och Plants vs Zombies - som dragit in fullständigt vettlösa summor pengar i mikrotransaktioner, King kan skryta om detsamma i och med pengamaskinen Candy Crush medan Mojang har egna sedelpressen Minecraft.

Det är alltså helt olika saker pengarna gått till. I de fall där det rasslat på, är det framför allt rättigheter man varit ute efter (i fallet Mojang säkrade Markus "Notch" Persson till och med att Microsoft skulle ta hand om de anställda, eftersom han visste att de främst ville ha Minecraft och inte personerna bakom det), och detta styr prislappen.

Stora skillnader i pris på studiouppköp

Sony fick ingen lombax på köpet (Ratchet var redan i deras lag) när de tog över Insomniac, och det bidrog till en lägre prislapp.