Svenska
Blog

Roblox mer värt än Bethesda

Skrivet av Jonas den 12 oktober 2020 kl 02:41

Det var väldigt lätt att jämföra spelförsäljning förr i världen. Den som sålde flest spel och konsoler, låg bäst till, och det i sin tur gjorde att man kunde förvänta sig bäst tredjepartsstöd. Men förra generationen flyttade en stor del av försäljningen online och DLC blev på allvar en grej. Spel kunde leva i åratal med prenumeranter och merförsäljning som gjorde att spel utanför topplistor kunde krossa alla konkurrenter.

Och den här generationen har det blivit mycket svårt att mäta framgång. Microsoft släpper alla sina spel till PC (flera tjänster), utvalda titlar till konkurrenter som Switch och Playstation 4 samt att de såklart har Game Pass. Sony drar i samma riktning och Nintendo har börjat frilansa med smartphones. Google å sin sida har sjösatt en konsol utan att ha en konsol medan Amazon lurar runt knuten med en konsol som inte heller är en konsol, men som inte ens har spelförsäljning utan kanaler att prenumerera på.

Sistnämnda betyder i förlängningen att det är fullt möjligt att Amazon blir det mäktigaste spelföretaget för traditionella TV-spel, utan att ha en konsol eller ens sälja ett endaste spel. Tanken vore fullkomligen omöjlig för bara några år sedan, men här är vi idag.

Sedan är det till sist så, att det är lätt att bli fartblind som konsolspelare. Visst har vi haft en fin generation där det sålts många konsoler, men att det är en krympande värld känns otroligt tydligt när man spel spelarantal till framför allt mobilspel. Ändå är det nog Roblox som fått mig att inse hur mycket spelvärlden faktiskt förändrats senaste tiden och som bäst illustrerar vikten av att anpassa strategier.

För i helgen pratade jag och några goda vänner om just Roblox, och gled in på jämförelsen med ZeniMax vi nyligen skrev om. Hela ZeniMax - som ju består av bland annat Bethesda, Id Software och Arkane samt deras spelserier såsom Elder Scrolls, Fallout, Wolfenstein, Doom, Prey och Rage - är nämligen värt mindre än bara Roblox. Det är såklart fascinerande uppgifter, som åtminstone för mig är så tankeväckande att det förtjänar en egen blogg.

Med ens blir det så uppenbart varför live service, DLC, mikrotransaktioner, kontinuerliga uppdateringar och prenumerationstjänster är så viktigt. Och jag tror att om nuvarande generation var omskakande på flera sätt, så är det ingenting jämfört med vad som komma skall under de närmsta åren.

Roblox mer värt än Bethesda

Skyrim har ingenting att hämta på Roblox när det kommer till storlek, trots över 30 miljoner sålda exemplar.

HQ