Svenska

Tvära kast från Microsoft

Skrivet av Jonas den 25 januari 2021 kl 03:32
This post is tagged as: Microsoft, Xbox Live

Det var strax innan helgen vi kunde rapportera att Microsoft bestämt sig för att försämra prenumerationssystemet för Xbox Live Guld på ett sådant sätt att det för många användare blev dubbelt så dyrt som idag. Visserligen hade de några bromsar, men för nya kunder som skaffat en Xbox Series S för att barnen vill lira Fortnite och Among Us, hade det blivit tal om vad som på Aftonbladiska kallas "chockhöjning".

Kritiken blev massiv och flera tunga namn uttalade sig negativt. Många lyfte fram det orimliga i att Microsoft varit de enda som tagit betalt för 'free to play' online - och nu gjorde det dubbelt så dyrt. Andra påpekade att folk fortfarande är isolerade och inte reser, festar och umgås på samma sätt som förr. Spel är en bra verklighetsflykt, och då klivet Microsoft in och gör det svårare.

Jag hade gärna velat vara flugan på väggen under Zoom-mötet där en trave snillen kom fram till att detta var en kalasidé. Rimligen har de velat styra över användarna mot Xbox Game Pass Ultimate som för nästan samma penning ger otroligt mycket mer värde, utan minsta fingertoppskänsla för hur det slår och uppfattas samt står sig mot konkurrensen.

Men med det sagt är jag ännu mer nyfiken på vad som hände sedan. Det kan rimligen inte ha varit sådär våldsamt väl förankrat högre upp, för mindre än ett dygn senare kom kovändningen. Microsoft bad om ursäkt, och passade i samband med det på att slopa kostnaden för att spela 'free to play' online.

Som brukligt nuförtiden (alla sammanhang) dök det i ilfart upp ett gäng mindre genomtänkta konspirationsteorier. Den populäraste av dem gick ut på att Microsoft aldrig ville höja priset, utan gjorde detta för att framstå bättre när de tänker om och tar bort avgiften på 'free to play'. Det är naturligtvis helt stolligt resonerat. Att visa hur man saknar fingertoppskänsla och känsla för sitt community och sedan tvingas göra helt om, är naturligtvis enbart skadligt - och prishöjningen avslöjades via fysiska kort som skickats ut till butikerna, vilka nu bara är att återvinna.

Nu tror jag förvisso att skadorna kommer bli rätt marginella eftersom de reagerade så otroligt snabbt - och därmed även visade att de faktiskt håller koll på vad som skrivs om företaget. Men ändå, att bara meddela att man tillåter fritt 'free to play' online hade såklart varit rejält mycket bättre. Bland annat säger sig Jeff Grubb från Venture Beat kunna dementera konspirationsteorin.

Att avslöja detta om 'free to play', tror jag för övrigt är något som hade skett oavsett. Jag ser det som fullständigt uteslutet att Microsoft velat göra det svårt att spela multiplayerdelen av Halo Infinite till Xbox. Det skulle ju betyda att endast de med Xbox Game Pass och Xbox Live Guld skulle kunna spela det - och då är det ärligt talat inte mycket till 'free to play'.

Sannolikt är det därför som det inte sker direkt, utan kommer ta ett tag innan det realiseras. Snarast handlar den om något slags brandsläckning för att nyheterna om Microsofts schabblande med priser och tvärvändningar även skulle få något positivt innehåll.

Och här är vi nu. Jag tror som sagt att detta hyggligt snart kommer vara glömt tack vare snabbt agerande (även om det är en värdig kandidat till ' Årets hjärnsläpp' när vi ska summera 2021), men det visar ändå hur dålig koll så stora företag kan ha ibland.

Dessutom har ju Microsoft såklart budgeterat för dessa extra pengar, och det ska bli intressant att få se hur de löser det. Jag tror risken ökat rejält för att Microsoft gör som Sony och höjer priserna på sina spel ordentligt.

Tvära kast från Microsoft

Microsoft ville ta bort 12-månadersabonnemang, och få användarna att köra de klart dyrare (per månad) 6-månadersabonnemangen istället.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy