Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Virtual reality-priserna presenterade

Skrivet av Jonas den 16 mars 2016 kl 02:16
This post is tagged as: Virtual Reality

Sony utannonserade som bekant priset och lanseringsdatum för Playstation VR nyss, vilket blir €399 med lansering i oktober. Därmed hamnar Sony en bra bit under konkurrenterna, men man får vad man betalar för och Sony säger själva att de inte erbjuder det exempelvis Oculus Rift har att komma med.

Jag är fortfarande skeptisk till konceptet och har svårt att tro att folk helt plötsligt ska vilja möblera om hemma för att spela och samtidigt acceptera rejält nedskuren grafik jämfört med den som spelar på vanligt vis, riskera illamående, ha komplikationer med glasögon och framför allt betala pengarna. För även om Playstation VR är det klart billigaste alternativet så lär det ändå hamna på 4000 kronor åtminstone, och till det kommer en obligatorisk Playstation Camera för 500-600 kronor samt helst Move för ungefär lika mycket.

HTC Vive och Oculus Rift kostar det dubbla, och medan det absolut finns en publik, så tror jag ändå den är tämligen nischad. Här poängterar kanske någon att dessa båda enheter fullbokades direkt, och det är såklart sant, men det säger egentligen lite i ett längre perspektiv. Att det finns intresserade personer är jag övertygad om, men Kinect blev historiens snabbast säljande tekniska pryl och hade ett enormt stöd från utvecklarna. Det betyder inte att den blev en långvarig och given succé för det. Tvärtom skulle nog många vilja kalla den flopp, trots framgångarna.

Dessutom lägger virtual reality till ett lager av krångel till spelandet. Det blir inte lika omedelbart och enkelt, det blir inte lika lätt att vara social med sin partner eller vän bredvid och för de som har husdjur eller barn att hålla koll på blir det direkt olämpligt.

Jag blir väldigt gärna överbevisad av fin teknologi och makalösa spel, och det kommer vara roligt att blicka tillbaka mot blogginlägg som detta om något år för att se hur det egentligen blev. Kanske får jag äta upp alltihop efter att hela spelvärlden blivit virtuell, kanske slutar det med något för indie-fans och "Better With"-spel där det kastas in pliktskyldigast i diverse bilspel och liknande. Lite som hur spel en gång i tiden hade stöd för Kinect, dubbla skärmar i Wii U-titlar eller 3DTV. Eller för den delen hur rörelsekänsligt spelande tycktes vara framtiden efter succén med Wii.

Kort sagt blir det alltså väldigt spännande tider framledes. Sony är de jag tror har absolut bäst chans att lyckas med sitt projekt, men samtidigt betyder virtual reality-titlarna färre spel till de som inte är intresserade, vilket öppnar för Microsoft och Nintendo att attrahera de som bara vill ha vanliga spel. De följande två-tre åren lär därför vara väldigt definierande för hur spelvärlden kommer utvecklas.

Virtual reality-priserna presenterade

Playstation VR kostar €399 och är sannolikt den lösning som har bäst kommersiell potential, även om den är mindre avancerad än tuffaste konkurrenterna.