Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Oacceptabelt slarv bland spelutvecklare

För min del är det en stor gåta hur man kan släppa i princip helt trasiga spel som nästan får Gamereactors webbsajt att framstå som ett under av optimering och klockren funktionalitet. ofta till fullpris, utan att utvecklarna tappar ansiktet helt hos både plattformsägaren (Nintendo, Sony Microsoft), som får del av det dåliga ryktet när trasiga spel finns licensierade på respektive konsols webbutik. Några utvecklare, inkl. Nintendo, gör det enligt mig enda självklara och försenar spel som inte är helt hundra så att de åtminstone är fullt spelbara på releasedagen, något som borde vara standard, annars borde man faktiskt få tillbaka pengarna utan trassel.

Köpte idag Ion Fury på konsol och såg fram emot Duke Nukem 3D-artad action, bara för att tappa hakan till faktumet att spelet inte inkluderar inställning för inverterat sikte. Vilket gör spelet helt ospelbart för mig då jag inte kan ställa om min hjärna till att orientera sig på det sättet och efter lite googlande så framgår det alltså att det är helt oacceptabelt slarv som ligger bakom och som borde inneburit en varning i spelbeskrivningen på Nintendos eshop, eller ännu bättre att releasedatumet skjutits upp tills Nintendo godkänt en patch. Portningsteamet som haft hand om konsolversionen hade nämligen glömt bort att ändra från musinställningar till gamepadinställningar i menyn för inverterat sikte. Hur i hela friden de kunde missa att gå igenom sitt script för spelkontrollen en extra gång innan de lanserar ett spel är för min del helt ofattbart och ett exempel på slarv som inte borde anses vara acceptabelt, och utvecklare som gör en sådan tabbe borde verkligen kompensera oss som nu måste vänta säkert en vecka till för att kunna spela.