Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Skapar AI

Skapar AI

Skrivet av Lureg den 5 maj 2020 kl 15:09

Halloj!

Sitter och skriver om AI:n till spelet nu och det är bra meckigt. Fienderna i mitt spel visar nämligen vem dom har tänkt att attackera innan det sker och problemet med det är att man måste räkna ut vart fiender ska vara på kartan redan innan dom flyttat (så att dom inte går på varandra). Har dock fått till nånting som funkar rätt bra även om det måste tweakas. På en övergripande nivå funkar det så att:

1. Fiende går igenom vilka hjältar som den kan nå med sin valda attack
2. Den sätter ett värde på alla rutor som kan nås och räknar bort: rutor som en annan fiende kommer stå på, rutor som består av berg/vatten etc
3. Den väljer den tile som har högst värde. Värdet bestäms av hur långt bort från fienden man är (viktigt för bågskyttar osv) och bonusar som man får från tiles (skog ger försvarsbonusar, kullar ger avståndsbonusar osv)

Nu gör de iaf äntligen som jag vill :D. Har lite grejer kvar att ta med för att göra den ännu "smartare" men nu finns äntligen en stabil grund att stå på!

// Luis