Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Lite mer info om spelet jag just nu jobbar på

Lite mer info om spelet jag just nu jobbar på

Skrivet av Lureg den 14 maj 2020 kl 08:30

Tjo!

Jag tänkte berätta lite mer om spelet jag kämpar med just nu. Det är som jag nämnt tidigare ett turbaserat spel a la "Into the Breach", "XCOM", "Fire Emblem" osv men jag försöker att lägga in lite ovanligare mekaniker som jag själv gillar för att det ska kännas "fräschare".

En av dom sakerna är att jag på förhand visar vem fienden ska attackera och hur mycket skada som kommer göras. Detta ger ett lite annorlunda gameplay där man behöver fatta beslut på saker man känner till istället för att försöka "läsa av" AIn. Eftersom man vet vad som kommer hända så ger det ett också möjligheter för defensiva skills som i andra spel annars ibland slösas bort (när datorn t ex låter bli att anfall en).

En annan grej är att jag har en swingmätare som man behöver tajma för att göra extra skada när man anfaller. Får man in tajmingen perfekt så gör man en critical men om man fumlar så gör man lite mindre skada. Ger "Paper Mario" feeling vilket bara är bra :P.

Man kan anfalla vilken figur som helst så friendly fire gäller vilket kan vara bra att tänka på innan man kastar in en eldboll i en klunga full av både fiender och allierade...

Hur låter det?

// Luis