Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Min första spelhjälte i Dreams

Min första spelhjälte i Dreams

Skrivet av Mikael den 26 maj 2019 kl 14:45
This post is tagged as: Dreams, Aethyr

Hittills har ju mitt spel Aethyr haft en boll som huvudperson och så ska det förbli. Men det beror på en förbannelse, och i slutet ska man återfå sin rätta form (som bara skymtar förbi ett kort ögonblick). Nu har jag suttit och byggt den här rätta formen, utifrån en av mina karaktärer som jag ritat tidigare.

Och det är inte helt enkelt, men det går snabbt att lära sig. Här är Move-kontroller nästan obligatoriska, för det är mycket smidigare att kunna dra och flytta runt saker även i djupled utan att behöva styra runt dem med en spak. Dreams har smarta system för att enkelt bygga karaktärer, inklusive spegling av allt man gör så att ändringar på ena armen även sker på den andra. Hela modelleringslogiken bygger på grundläggande former som läggs till eller dras ifrån varandra, och även när man har modellerat klart finns alla de här formerna kvar och kan finjusteras.

Jag tror jag börjar närma mig att den här karaktären fungerar för sitt syfte, så det får nog räcka. Annars kan man lägga till detaljer i oändlighet. Men en del extremt coola saker är till exempel att man kan bygga separata delar, göra dem metalliska och sen koppla dem till respektive kroppsdel, eller att man enkelt kan dra några penselstreck och sedan ge dem fysik, så att nederdelen av hennes tunika rör sig i vinden och när hon springer runt. Jo, springer runt ja. Grundläggande rörelsemönster får man på köpet, sen är det bara att trimma utifrån hur man vill ha det.

Som sammanfattning är det här alltså resultatet av några timmars arbete, där jag visserligen har övat lite på kantiga former i Dreams hittills men aldrig gett mig på en mänsklig karaktär. Det är inte direkt Aloy, men som ett första försök är jag väldigt nöjd!