Medlems- och redaktionsbloggar. Dagsfärska nyheter, tunga artiklar, intervjuer, personliga bloggar, intressanta forumdiskussioner och rättvisa recensioner. Gamereactor är Sveriges största speltidning- och spelcommunity Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Äntligen upprättelse för SNK!

Skrivet av Mikael den 5 september 2019 kl 16:34
This post is tagged as: SNK, Smash Bros

Utannonseringen av Terry Bogard till Super Smash Bros Ultimate fick mig att le brett. Inte nödvändigtvis för att jag tänker spela det - jag är redan rätt less på det trots Richter Belmont. Men för att det är på tiden, och Terry förtjänar det, och SNK förtjänar det.

SNK är ett sånt där företag som är väldigt lätt att älska. De har under hela sin existens varit i underläge. De fick aldrig en sån där mastodontsuccé som Pac-Man eller Final Fantasy som lade grunden till ett världsimperium, utan har alltid kämpat på med begränsade resurser. Ändå har de åstadkommit mirakel. Det här är ett företag som aktivt var i konsolbranschen i femton år - tre år kortare än vad Microsoft har varit men gissa vem som har lite mer pengar i plånboken. När Capcom återanvände och klippte varenda tänkbar sprite så tog SNK varje ursäkt att rita om sina fantastiska pixlar. De designade strålande karaktärer in absurdum, till Fatal Fury, till King of Fighters, till Last Blade och framför allt till Samurai Shodown, som har tidernas bästa karaktärsgalleri.

De proppade varenda Neo-Geo-kassett full med pixelfest tills de körde in i kaklet, bokstavligen. De gick i konkurs, men återuppstod genom ett dribbleri som förtjänar en Hollywood-dramatisering, och kom tillbaka starkare och piggare än på tjugo år efter att ha kämpat sig genom en uppstart fylld med återutgivningar.

Sen blev det King of Fighters XIV som smiskade Capcom på fingrarna vad gäller kvantitet, och sen blev det Samurai Shodown som verkligen återupplivar den klassiska SNK-känslan (SNK Heroines? Jag vet inte vad du pratar om). Och nästa år sägs de ha ett nytt King of Fighters på gång tillsammans med Metal Slug. Det ryktas till och med om att de vill ge sig in i konsolbranschen igen, de absoluta galningarna.

Samtidigt har de alltså strategiskt bildat allianser med resten av spel-Japan. Under många år fick King of Fighters vara med i allt möjligt, en massa mobilnonsens och någon sorts MMO och fasen och hans moster. Att Terry dök upp i Fighting EX Layer av ännu mindre utvecklaren Arika var trevligt men kändes mer som välgörenhet och som ett svar på att de fick låna Skullomania till... ja, ni vet. Men sen poppade Geese "Ryggplask" Howard upp i Tekken 7 och Iori Yagami besökte Square-Enix arkadfajtare Million Arthur. Sen fick vi veta att Haohmaru kommer till Soul Calibur VI och nu har alltså Terry nästlat sig in i självaste Smash Bros.

Och det är alltså inte mer än rätt. Terry har bråkat runt sedan 1991 och skapades av samma designer som skapade Ryu och Sagat. Han har varit med i åtminstone 34 fightingspel jag kan komma på på rak arm, plus ett gäng sidospel, plus tre animerade filmer. Han har inte bara en utan två ikoniska designer, och han har några av tidernas bästa oneliners. Har du inte bekantat dig med honom än rekommenderar jag att du gör det, förslagsvis genom att spela Garou: Mark of the Wolves, King of Fighters XIII eller King of Fighters XIV.

Äntligen upprättelse för SNK!

"Hey, come on, come on, get serious!"

HQ