Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Magin med historiska spel

Skrivet av Moineau den 4 maj 2020 kl 19:51

Ett ämne jag alltid brunnit extremt starkt för är historiska spel. Det finns såklart speciella stopp i historien som är extra spännande. Men att återuppleva något som skett ger mig någonstans att kasta ankare i den snabba värld vi lever i dag, speciellt när man jobbar inom IT-sektorn och håller på med spelutveckling.

Många spel är ju historiskt lagda då det är ganska tacksamt att återskapa ett scenario från en svunnen tid, men det jag gillar extra mycket är när man skapar en form av magi (i spelform) med något som gör att man får en stark känsla av inte bara hur människor levde under denna tid rent tekniskt utan också hur livet påverkades av religion och andra väldigt starka krafter i dåtidens samhällen.

Det är lite detta jag strävar efter i mitt nuvarande projekt. Kort sagt så är temat för spelet vikingatiden, men när jag suttit och tagit fram referensmaterial och gjort undersökningar kring specifika delar av levernet på vikingatiden har jag funnit ett stort intresse att inte göra det extremt realistiskt utifrån hur livet faktiskt begav sig utan mer riktat mot hur livet kan ha varit när man blandar in deras starka religiösa tro, hur mörka kalla vinternätter faktiskt kändes när man inte visste vad som hägrade där ute.
Det vore mäktigt att få till den stämningen i spelet. Om någon har några tankar kring stämning i spel och vilken riktning som passar bäst. Släng gärna en kommentar eller skicka mig ett PM, det är alltid kul att diskutera saker!