Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto

Storheten med StarCraft - Del 1

Skrivet av Odane den 9 april 2008 kl 19:17

För ungefär tio år sedan släpptes StarCraft till PC. Det var ett spel som på många sätt revolutionerade RTS-grenen, inte enbart genom att ha en lockande handling och en suverän berättarstil, men också för att det var ett spel som var extremt spelvänligt online. Blizzard som tidigare gjort storsäljande Warcraft och Diablo använde sig av sin onlinetjänst och server Battle.net som språngbräda för att göra StarCraft till något som vi tidigare inte sett förut. Enligt statistiska siffror så steg Battle.net-användandet med 800 % efter att StarCraft släpptes och då var redan extremt populära Diablo släppt två år innan och i högform på servern. Resultatet blev ett spel som inte bara formligen krossade alla försäljningssiffror under 1998, men det blev även en kultur i sig själv och starten på onlinespelandet för många.

Jag tänker tillbaka på den tiden då jag själv köpte StarCraft och började spela. Jag var precis fyllda femton och hade läst om Blizzards nyaste projekt i speltidningarna. Tidigare var jag en mycket hängiven Diablo-spelare som var involverade i klanlivet och spenderade en hel del nätter framför datorn med ett överpressat 56k modem. Min mor var redan då en aning trött på att få hem interneträkningar på över femhundringen, men det hindrade inte mig från att fortsätta spela tills ögonen blödde. Men om min mor trodde att jag var uppslukad av Diablo och nätspelande under den tidpunkten hade hon knappast kunna drömma om vad som stod utanför dörren när StarCraft knackade på.

Jag kom ihåg när jag stod i affären och tittade på omslaget till den feta kartongbox som StarCraft kom med. Det var en bild på en fulcool gubbe (en Protoss) som mötte min syn och min första tanke var att det såg väldigt fränt och stilistiskt ut. Sedan upptäckte jag att det fanns ytterligare två omslag på samma spel i hyllorna, en av en människa och den andra på en ännu fulcoolare varelse som jag senare skulle lära känna som Zerg. Bara i affären blev det ett dilemma om vilket omslag jag skulle välja, men tillslut så blev det kartongen av Protoss som jag valde. Det komiska i detta är att mycket av den humoristiska beslutsångest jag upplevde vid hyllan också reflekterades i vilken ras jag senare skulle specialisera mig på när jag spelade spelet.

När jag kom hem så dröjde det ungefär fem minuter innan jag började spela på den episka kampanjen som spelet bjöd på. Jag kom ihåg att jag blev extremt förtjust i det läckra introt. Blizzard har alltid varit väldigt bra på att skapa stämning och dramatik i sina filmsekvenser och StarCraft bjöd på en hel del långa och spännande intron, outron och mellansekvenser. Jag minns att jag suktade efter varje ny scen mellan banorna eftersom de var så otroligt bra. Allt detta kan dock vara lite svårt att förstå för den som aldrig spelat spelet så utan att gå in på alltför mycket på detaljer så kan det vara bra att jag förklarar lite vad StarCraft egentligen handlar om.

Kort och gott så är StarCraft en rymdopera där tre olika raser kämpar för dominans i galaxen. Den första och mest uppenbara rasen är vi människor som likt många andra spel är ett väldigt delat folkslag där många olika fraktioner kämpar om makten över olika territorium. Människorna är en teknologiskt framgångsrik ras som utmärks av deras balanserade trupper och smidiga spelsätt. Sedan finns det en ras som är bortom gott och ont, men utgör det största hotet mot galaxen och det är den insektsliknande rasen känd som Zerg. Dessa fruktansvärda varelser slukar allt de ser och omvandlar olika biologiska varelser till en del av svärmen. Zergs stora styrka är att de lätt reproducerar sig och på så sätt snabbt kan få ihop stora mängder varelser. Deras närstridsförmågor är deras effektivaste medel, men det har även utvecklat olika långdistansvapen som lätt kan ta kål på folk.

Den sista rasen är de mystiska Protoss som är en högteknologisk humanoid ras där samhället består av olika folkliga kast. Protoss är rymdens filosofer och krigare med en djup tro och känsla för heder. Protoss stora styrka ligger både i närstrid och vapenutveckling och de har även långt mer avancerade försvarssystem än både människor och Zerg. De kan ses som den ultimata rasen, men de har en svaghet och det är att de, tillskillnad från andra raser inte har så mycket resurser. Det går många människor och ännu mer Zergs på en Protoss. Dessa är de tre raser som representerar StarCraft-universumet. Alla har olika fördelar och nackdelar och det är upp till spelaren att välja vilken ras som man är mest komfortabel med.

Själva handlingen är en avancerad historia som jag inte kommer gå in så mycket på, men för att hårddra det så får man i StarCraft möjligheten att spela tre olika kampanjer där varje kampanj representerar en av de tre raserna. I den första får vi stifta bekantskap med människorna och deras interna strider som abrupt tar slut när de stöter på den enorma Zergflottan. Människorna blir först överrumplade och planet efter planet blir slukad av svärmen och man lyckas med nöd och näppe klara livhanken i de yttre sektorerna. I den andra kampanjen får du spela Zerg som leds av The Overmind som forsätter att förfölja människorna och sprida död och förintelse runt om sig. Den tredje kampanjen forsätter historien då Protoss kommer in i bilden som mänsklighetens potentiella räddare, men också som en möjlig fiende.

Handlingen låter lite stereotypiskt, men storyn är så välskriven och engagerande att StarCraft blir mer en mätsticka snarare än en billig kopia på andra liknande koncept. Mycket av detta beror också på att Blizzard tagit många saker som man lärt sig från WarCraft och implementerat i StarCrafts spelmekanik. Karaktärerna är lockande och välagerade vilket gör att allt det episka får en personlig grund där spelare kan relatera mycket bättre till handlingen precis som i WarCraft. Blizzard gör så man vill följa hjältarna och antagonisternas öden. Singelplayer delen i StarCraft är en historia man inte får missa, men precis som alla andra spel så tar historien efter ett antal timmar slut. Men det är också här som StarCraft börjar på allvar!

Forsättning följer i del 2

Eftersom bloggen har ett maxtak på 10000 tecken var jag tvungen att dela upp den i två delar, men om man inte kan hejda sig finns hela artikeln här.