Next 10s
Live broadcast
Annons
logo hd live | Historical Shooter Special - Indie Warfare

Days Gone, bättre än recensioner skvallrar om...

Skrivet av PatrYk den 7 juli 2019 kl 01:04

Åtminstone recensioner skrivna av människor som verkar ha spelat ungefär 10-15h, upptäckt ca. 35% av kartan, bevittnat en hord eller två, meckat lite med bågen och köpt sina första vapen. För att sedan ge sitt slutgiltiga omdöme. Läs bara Aftonbladets "recension". Sen finns det dessa som verkar ha tagit del av det mesta Days Gone har att erbjuda och ogillat det ändå - som FZ:as recensent, vilket naturligtvis är helt okej och just FZ hade en förklaring till det lägre betyget som var saklig, förståelig och välskriven. Men här skulle jag vilja hävda att merparten av individer som faktiskt spelat (och klarat) Days Gone tycker nog ändå att det varit ytterst välinvesterade timmar man fått ägna åt spelets många överlevnadsaktiviteter. Åtminstone någorlunda bra investerade då. Det tar visserligen tid innan det tar sig, men det tar sig också rejält. Innan det klickar fullständigt så att säga. Innan upplevelsen marineras från ett okej actionspel till ett riktigt bra sådant, med en handling och en huvudrollsinnehavare som initialt känns föga involverande för att under senare timmar övergå- och komma att omvandlas till något betydligt, betydligt mer.

Det är såklart både jättetråkigt och lite underligt störande att Days Gone-utvecklarna valde att inleda äventyret så slentrianmässigt och identitetslöst för att sedan få fröet att långsamt växa till ett fint, ståtligt körsbärsträd. Många lär inte hålla ut så länge. Faktum kvarstår dock att i sina senare timmar är det så medryckande, involverande och spännande som The Last Of Us någonsin har varit men med anekdoten att världen här känns bättre realiserad, mer grundlagd och att den stora faran med dem infekterade tillåts bli mer belyst än i Naughty Dogs fantastiska zombiespel. Karaktäriseringarna är klart svagare, Deek och co. når aldrig upp till samma dimensioner som Joel och Eli i deras resa, inte ens nära. Däremot är det roligare som Deek att baseball-dänga ihjäl anstormande infekterade. För att inte nämna, ta ann spelets större horder med 60 cal. maskingevär, napalmbomber och bara springa undan för kung och fosterland. Här snackar vi nerv och rå, instinktiv intensitet.

Days Gone har nu också uppdaterats och finkammats i omgångar och är en klart bättre produkt än när det släpptes (och recenserades) för några månader sedan trots att en del frustrerande skavanker återstår att finslipa. Det är i slutändan ett spel som förtjänar din tid.