Svenska
Vad säger valen vi gör i spel om oss själva

Vad säger valen vi gör i spel om oss själva

This post is tagged as: Hur vi beter oss, Vem vi är i spel, Val, Varför

Spel tillåter oss att göra val vi normalt inte skulle göra. Det finns inte mycket forskning på området som försökt identifiera om det går att avläsa något av värde hos oss som människor genom de beslut vi tar i spel. Har du någonsin reflekterat över varför du alltid är god, ond eller något annat i spel. Det har jag gjort många gånger. Varför gör jag såhär istället för det där. Andra spelares beteenden kan vara helt främmande för mig vid diskussioner. Ett exempel på det var en vän som bara dödade alla bybor i en stad i ett rollspel och körde över allt och alla i Gta. Han gjorde det för att det var roligt, han kunde och för att det var så han spelade spel som Gta. För egen del försöker jag istället hålla så många som möjligt vid liv utom fienderna i spelen och undvika kollisioner. Två beteenden i virtuella världar som är distinkta från varandra.

Om vi spelar som vi egentligen är så vore han en massmördande- psykopat och jag borde jobba som läkare. Men riktigt så enkelt är det inte. Då han är läkare och jag är ja inte psykopat får jag hoppas. I en spansk studie från 2019 så tittade forskare på olika saker om varför vi spelar. En del saker handlar om just aspekter i vår vardag vi inte kan ge utryck för. Det kan också handla om rent nöje eller att stressa ner. Jag satt och spelade Halo och Counter- Strike häromdagen. Jag kom fram till att jag nästan alltid valde vapen med ett sikte på. Oavsett om det var pistolen som kunde avsluta kriget mot Covenanterna själv eller krypskyttegeväret. Så insåg jag att vissa beteenden eller val följde med över spel. I Counterstrike har jag alltid sedan det första spelet gillat prickskyttegevären och automatkarbinerna med sikte (Aug, Krieg 552 och SG 553).

Är långdistans alternativ i skjutarspel en metafor för hur man som person tacklar livet. Eller bara något som jag som person gillar i datorspel. Ingen enkel fråga men säkerligen värd att fundera runt. Andra aspekter i spel som är värda att fundera runt är hur vi beter oss i spelvärldarna. För nästan ingen spelare är densamma. Det kan handla om saker som ovan exempel hur vi agerar i världen, vilka vi hjälper och vad vi anser är viktigt. Eller hur vi förstör och vilka vi förgör. Enligt den förståelse jag har om detta så är det ingenting som skapas i spelen utan det är sådant vi tar med oss in i världarna. Vi kanske tror att vi lämnar vår personlighet, etiska omdöme eller vår moraliska kompass men de hänger med in i spelen. Är våra val i spel en reflektion av den vi är eller går det inte att dra en sådan slutsats. Jag kan inte svara på den frågan och tänker att det antagligen inte finns ett korrekt svar.

Jag är otroligt fascinerad över valen vi gör instinktivt och första gången. Om du spelat ett spel flera gånger så är sannolikheten att du prövar något som du annars inte prövat för att se vad som händer större. Däremot när alla dörrar är öppna för första gången och du eller jag gör våra val så är det spännande att fundera på varför. I en del spel där valen är många kan man ha många intressanta diskussioner om varför. När valen bottnar i etiska eller moraliska frågeställningar kan det bli djupa diskussioner. Tyvärr så har spel som media ofta svårt att vara konsekvent när de behandlar många frågor. I rollspel är det extra tydligt när du mördar tusentals och sen får ett avgörande beslut om att rädda en enskild person i berättelsen. Det är sällan de inte finns ett mönster i våra "normala" beteenden i spel. Just mönstren är speciellt intressanta att identifiera.

Hittar vi mönster i våra val och agerande går det också att lättare förutsäga hur vi är i andra spel. Jag tenderar att nästan alltid vid en första genomspelning vara en god eller god/neutral karaktär (om det nu ens är möjligt med tanke på hur spel är designade). Varför väljer jag ofta de där vapnen, varför gör jag de där valen och varför är jag den typen av karaktär. De är frågor som kan vid lite reflektion erbjuda insikter om oss själva som människor. Speciellt när vi identifierar våra egna orsaker bakom valen vi gör. Men hur vi beter oss i spelvärlden är intressant i kontrast till hur vi är i verkliga världen. Vad driver oss att göra valen vi gör. Prova att jämföra din egna spelsession (i något spel med valfrihet) med val någon annan har gjort.

Hur vi spelar spel skiljer sig ofta från person till person och det kan vara intressant att fundera på. Vill vi egentligen veta varför vi mördar hundratals oskyldiga på regelbunden basis i Gta eller varför vi gick bort från huvuduppdraget för att rädda en enskild individ i fara? Kanske är det en fråga precis som Neo fick i The Matrix om pillren. Att få en chans att få reda på sanningen eller förbli kvar i en fin illusion och ovisshet. Min åsikt är att detta är intressant nog att fundera runt. Vi kanske inte alltid har ett svar eller vill veta. Prova att fundera lite på hur du själv agerar i spel så blir det förmodligen snabbt tydligt att det finns återkommande mönster.

Vem är du i spel och varför agerar du som du gör?

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy