Svenska
Blog
Subnautica släpps äntligen denna månad

Subnautica släpps äntligen denna månad

Subnautica ett indiespel i early access
Ett av mina favoritspel av allt jag spelat som kommit ur Steam Early Access (som startades 2013) är Subnautica. Det är ett av de tidiga spelen som började sin bana där redan år 2014 och som ska släppas den 23e Januari. Jag har följt utvecklingen i säkert 2 av de 3 åren de varit i EA och beslutade mig för att ändå stötta utvecklingen tidigt under förra året. Det är ett av de där få spelen som verkligen i ett ofärdigt skick imponerat något enormt, annars hade jag inte spenderat 44 timmar i vad som är ett än så länge ofärdigt spel.

Subnautica har dock aldrig upplevts som ett ofärdigt spel i min mening trots avsaknad av funktioner och slut i sin E,A istället fanns en mycket polerad kärna som vuxit ut till en snart fullmogen frukt. Utan att klä spelet i för fina kläder så finns det såklart brister som kanske åtgärdas innan släpp. Igår släpptes en stor patch med buggfixar och polering till alla som köpt spelet och som kommer att vara den version spelpressen får enligt utvecklarna, Jag har själv inte hunnit testa den än. Vilket gör att allt som skrivs i denna blogg berör versionen före patchen den 11e Januari.

Jag ville dock uppmärksamma spelet lite extra då jag tycker att det fallit i glömska. Subnautica för den som inte känner till spelet är ett överlevnadsspel med klassisk crafting spelmekanik i en väldigt unik miljö. Du intar rollen som en del i besättningen på ett rymdskepp som kallas Aurora. Under mystiska omständigheter så kraschar skeppet på toppen av en uråldrig vulkan som är täckt av vatten. Hela planeten är mer eller mindre täckt av vatten och du har lyckats ta dig i säkerhet genom en nödkapsel. Efter att du i din lilla nödkapsel kraschat en bit från rymdskeppet startar spelet på fullt allvar.

Spelets innehåll och unika miljö
Det som möter spelaren och det som verkligen gjort mig så förtjust i spelet är miljön, designen och spelvärlden. Crafting spelmekaniken i spelet påminner om det vi sett tidigare i andra spel, att bygga baser och fordon genom att samla resurser likaså. Men att simma runt och utforska alla biomer (olika områden med egna djur, växtliv mm.) i detta spel är en mycket mäktig upplevelse. Dag och nattcykeln tillsammans med ljussättningen skapar en vacker men också livfull miljö med fiskar och korallrev i alla möjliga färger. När natten annalkas eller att du dyker ner till djupare områden och mörkret omfamnar en så kan spelet byta ton och karaktär till att skildra både död och som följd få tonarter av skräck.

Kontrasten mellan dess livfullhet, utsattheten och hur mörkret skapar en smått obehaglig stämning periodvis är fantastisk. Det påminner mig lite om kontrasten som skapas i spel som Dying Lights nätter gentemot dagarna och även exempelvis Half Life 2 med Ravenholm kapitlet i förhållande till resten av spelet. Med det sagt blir spelet aldrig fullt så otäckt som dess exempel eller andra skräckspel men spänningen finns där och den unika miljön är absorberande atmosfärisk och unik. Den stora behållningen är hur polerat grundspelmekaniken och spelet ändå är. Att simma, hämta resurser, bygga saker, krypa in i sina baser, byta föremål eller använda fordon fungerar smärtfritt. Spelets fordon är också riktigt häftiga speciellt en av spelets sista och största fordon alla med möjlighet till uppgraderingar och färgsättning om man önskar.

Spelet har en berättelse som är ok även om den inte upplevs enligt mig som särskilt unik så passar den fenomenalt till spelets tema och bidrar till mystik kring området och dess djurliv. Kanske lyckas inte spelet övertyga alla kritiker som testat eller spelar spelet men det är ett spel jag verkligen kan rekommendera att man håller ögonen på. I nuläget kan man lika gärna vänta till den 23e och spelets 1.0 patch samt omdömen och intryck från spelare. Men jag har haft mycket nöje med spelet trots en del prestanda och småbuggar (som kanske blivit fixade i nuvarande version eller mot släpp).

Egna reflektioner, brister och tankar kring spelet innan släpp
Det som jag personligen saknar är lite fler uppgraderingsalternativ och väder. Det kanske låter konstigt att ett spel med openworld tema som ändå har dag och natt cykel inte har väder. Och jag tror att det skulle kunna skapa en ännu mer trovärdig och spännande spelvärld. Att dyka under ytan när det spöregnar, stormar och eller går vågor hade kunnat öka inlevelsen än mer. Däremot så måste bör man ta hänsyn till att det är en mindre utvecklare. Vem vet dock vad som läggs till i efterhand, utvecklaren bakom spelet Unknown Worlds Entertainment har inte pratat mycket om sina planer, min spekulation är ändå att det släpper lite extra material tids nog.

Jag kan ha förlåtelse över bruk av etablerad spelmekanik, se exempelvis hur Gears of Wars cover spelmekanik varit grunden för nästan alla tps under en lång tid i spelvärlden. Snarare handlar det i min mening om vad man gör med den. Detta spel bygger hela sin premiss kring utforskning, dokumentering, försöka att fly planeten och att överleva. Där fungerar denna spelmekanik väl och den har integrerats väl i spelet. Hade den inte fungerat och varit dåligt genomförd hade spelet lidit av detta då det är så centralt för spelets upplevelse. Framförallt så är spelets survival läge i stort beroende av att du samlar in mat, producerar drickbart vatten, och som i det andra spellägena bygger föremål, fordon och annat som du behöver för att ta dig runt och bemöta utmaningarna som spelet presenterar för dig.

Det är ett unikt spel i ett antal avseenden, en funktion som jag fann och sen dess är lite konfunderad kring varför inte fler spel har, är att du kan bygga en typ av tavla som du kan hänga upp i baser eller ett fordon, som du kan stoppa in egentagna foton som du tagit själv i spelet i den ramen. Framförallt är det miljön som är väldigt unik och om man har ett intresse för att dyka under ytan och uppleva undervattensvärldar är spelet väl värt att hålla ögonen på. Förhoppningsvis släpps spelet i ett bra tillstånd också, de problem som jag stött på är av teknisk karaktär, och ofta i formen av småbuggar. Prestandan är förbättrad sen tidigare även om det kan lagga till lite när du simmar in i en ny biom. Och det är ett spel jag kan absolut kan rekommendera att titta närmare på och ett av de bättre exemplen på bra indiespel vars early access resulterar i ett släppdatum och ett färdigt spel.

HQ