Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Total War Saga: Thrones of Britannia

Total War Saga: Thrones of Britannia

Ibland när jag spelar spel och möts av en fantastisk meny så vet jag att spelet kommer att bli intressant. Tidigare spel i serien använde en väldigt säregen typ av rörlig huvudmeny med spelets tema och vandrande skuggor som liknade klassiska soldater för sin tidsperiod. Omgivningen var ofta förknippad med spelets tema färg. Det första spelet i Rom använde sig av rött, Medieval 2 använde sig av blått. Denna gång möts vi av något som kan liknas med väldigt vacker kyrkfönstermålningar som rör sig till nord europeisk folkmusik. Det inger en känsla av detaljer och kvalité. Det kanske låter konstigt att jag spenderar en lång tid att beskriva huvudmenyn men efter att ha spelat Total War sen början av 2000-talet vet jag vad jag får. Denna gång har det hänt saker i viss mån till det bättre och i andra instanser till det sämre. För att ge ett positivt exempel så tycker jag att rekryteringssystemet där du nu betalar för enheter som börjar med få män och måste byggas upp över en tidsperiod är fantastisk och kopplat till ett logistiskt system. En negativ är det förenklade handelssystemet.

Total War Thrones of Britannia är av de där spelen som jag kanske väntade mig att de skulle dyka upp om än senare. Om det andra dlc paketet för Total War: Rome som fokuserade på Alexander den store så var Napoleon: Total War resultatet. Den titeln var lite av en spinoff på Total War: Empire på ett likartat sätt som Total War: Atilla blev på Total War: Rome II. Total War: Thrones of Britannia är lite annorlunda ändå, det fokuserar inte på en karaktär utan flera och är betydligt mer fokuserat än andra spel i serien. Jag ser det lite som en blandning mellan Total War: Shogun 2 Fall of the Samurai, Total War: Warhammer och Total War: Attilla. Anledningen är att du har en stor kampanjkarta som fokuserar på ett område i världen inte olikt Shogun 2. Spelet använder spelmotorn för Attila och bygger vidare på det spelets spelmekaniska inslag. Därefter finns det många nyheter lojalitet, mat, UI design, fokus på enskilda karaktärer upplever jag som hämtat från Warhammer spelen.

Spelet tar vid 878 efter vår tideräkning och utspelar sig strax efter de stora viking invasionerna av vad vi idag kallar England. Spåren syns fortfarande och de tidigare erövrarna har i viss mån börjat bosätta sig. Det är i denna fas spelet tar vid och du kan välja mellan 6 kulturgrupper som i sin tur har två faktioner vardera att spela som. Varje faktion har egna unika spelmekaniska inslag. Inom kulturgruppen finns det en del likheter som enhetsval och ett par olikheter som mål, startplats faktionspecifika egenskaper. Varje faktion har däremot en egen introvideo och en egen specifik ledare med ett familjeträd. När du valt din faktion, svårighetsgrad och andra små regler kastas du in i kampanjen. En väsentlig skillnad mellan detta och Attila är att du startar som liten eller medel och där expansion istället för försvar är ett fokus. Det är samma spelmekanik som styr spelet du använder generaler för att rektrytera soldater, och bygger byggnader i städerna i den omgångsbaserade portionen på kampanjkartan. Striderna spelar istället i realtid som ett taktiskt strategispel där du enbart för med dig enhterna du rekryterat på kampanjkartan.

Förändringarna är däremot flera. Lojalitetssystemet är viktigare i denna del än i Rome II och konsekvenserna av att exempelvis en annan karaktär är mer uppskattad eller bättre än din kung kan leda till revolter och uppror. Tekniksystemet bygger numera helt på att du tränar enheter eller bygger byggnader. Logiken bakom designbeslutet är hur ska du kunna förbättra dina bågskyttar om du aldrig rekryterat enheterna. Det gäller både den civila och militära delen av teknikträdet. I min mening är det en mer logisk och välkommen förändring och liknar lite tankesättet bakom hur Civilization 6 förändrade sitt teknikträd som påverkade teknik bonusar i att undersöka dessa beroende av vart dina städer låg, vilka enheter och resurser du byggde mm. Rekryteringssystemet är också beroende på mat vilket påverkar hur fort du kan förstärka dina enheter eller efter konflikter fylla på enheterna med nytt manskap. På pappret är logistiska system något som fans av serien frågat efter i säkert 10 år i praktiken inte tillräckligt bestraffande om du hamnar i matkriser som följd.

Allt är däremot inte frid och fröjd med delen. Arme traditioner som introducerades med Rome II är borta (perks som din arme oberoende av generalen levde kvar med enheten även om denne dog. En annan svaghet är att flottor är ersatta av i princip en typ av båtar för att transportera soldater. Det finns fortfarande manuella båtstrider men flottorna är borta. Detta är dock i min mening inte alltför negativt då systemet sedan länge behöver en omdesign och fungera bättre än det gjort i de senaste spelen. Multi stegs belägringar är borta däremot är banorna för belägringar några av det bästa jag set i hela serien. Det finns otroligt häftiga kartor för belägringar som liknar något åt sagan om ringen ibland. De känns historiska, de ser fantastiska ut och det är väldigt mäktiga att ta del av. Det går dock fortfarande att sätta eld på hus och skadorna syns på kampanjkartan efter striderna. En annan sak som tagits bort är olika arme ställningar på kampanjkartan, bakhåll, tvingad marsch är borttagna det som är kvar är plundring och försvarsläget. Det kommer med för och nackdelar.

Några andra viktiga förändringar är att flera saker är nu inkakade i andra funktioner eller automatiserade. Ett exempel är agenter som är helt borta och inbakade i systemet för följare hos generalerna. Borta är agent spam och lönnmord på dina generaler som i min mening varit smått trasigt i tidigare spel (även om jag gillade diplomat systemet från de första spelen där du fick gå med en sårbar diplomat till en annan nation och begära kommunikation för handelsavtal mm (atmosfäriskt och inlevelsefullt). Handel är i denna del automatiserade du har ett handelsavtal automatiskt med alla faktioner men du skickar olika mycket varor beroende på var de är någonstans. Du kan också redan från början se alla faktioner och kommunicera med dessa vilket i praktiken inte betyder att söka runt på kampanjkartan med agenter för att hitta faktioner. Det är på gott och ont här hade de kunnat göra mycket mer för att fördjupa systemet som alltid varit för tunt.

Den viktigaste och tydligaste förändringen är att mindre städer i regionen är helt omgjort. Småstäder fungerar numera ungefär som de speciella byggnaderna utanför städerna i Total War: Empire och Total War: Napoleon. De är utan stora försvar och öppna för angrepp av fienden. Du kan dock själv använda detta mot datorn vilket förstör deras ekonomi. Istället för att kunna bygga massvis med byggnader kan du uppgradera en gruva exempelvis. Det är i de stora huvudstäderna för en region som du numera bygger. Jag gillar denna design och det fungerar utmärkt att förstöra dessa för att försvaga datorn. De kan i sin tur göra samma sak mot dig däremot träder en viss begränsning hos Ain in här då den har svårt att försvara sig mot snabba små angrepp mot deras ekonomi. Det går ganska lätt att plocka isär kungadömen på det här sättet. Det åt sidan så tycker jag att det här är vad Napoleon var för Empire, en mer fokuserad, utvecklad och förbättrad produkt som fungerar bättre tekniskt.

Det är inte det bästa spelet i serien men ett riktigt bra spel som gör många steg fram spelmekaniskt men tar ett par steg tillbaka med andra förändringar. Det är ett säkert total war spel men ändå lite vågat och om man har ett intresse för total war eller och vikingar så är det värt ett köp. Det är lite billigare än andra spel i serien och jag ser fram emot nästa Saga titel (inslaget av Saga i titeln är för att visa att det är en specifik typ av spinoff och inte en del av huvudserien). Den kommer ganska lägligt då Total War: Warhammer 2 får mer innehåll nu i maj, och nästa stora huvudtitel kommer i höst/vinter som utspelar sig i Kina. Men som Total War spel går så är det inte ett dåligt spel utan tvärtom det är ett snyggt förpackat lite mer begränsat men ändå utvecklat på flera sätt typ av titel som förvaltar varumärket väl och levererar en riktigt bra upplevelse.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus