Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Den där "guilty pleasure" spelserien vi alla har

Den där "guilty pleasure" spelserien vi alla har

Alla som spelar spel regelbundet har med stor sannolikhet en egen "guilty pleasure" spelserie. Vad jag menar specifikt med det är en sån där långt gående spelserie som kanske är lite skämmig att gilla men som man fortsätter spela ändå. Alternativt en spelserie med brister som kanske inte är sådär våldsamt bra men ändå underhåller en varje gång ett spel släpps i serien. För egen del finns det ganska många av dessa spelserier denna blogg kommer dock att handla om min kanske absolut största favorit.

Worms
1990-talets spelupplevelser varierar beroende person man brukar däremot ofta hitta ett par spel som många spelat. Det kan vara exempelvis Civilization, Half Life, Heroes of Might and Magic eller varför inte Age of Empires. En serie som alltid var lite av en pajas spelserie var just Worms spelen. Det första spelet släpptes 1995 och har sedan dess släppts i någonstans mellan 30-50 titlar på olika format över åren (både spinoffs och huvudserien inräknat). Den slår nog inte äldre spelserier som Final Fantasy eller kanske Super Mario men det är en ganska omfattande spelserie.

Worms ursprung är lite intressant spelet utvecklades av Andy Davidson och det arbetet startades redan 1990 under namnet Artillery som ett hobby projekt. Han utvecklade spelet med tiden och deltog i en tävling för spelutvecklar, tävlingen ägdes av Amiga Format (en tidning som fokuserade på Amiga). Han vann inte tävlingen (spelet kallades Total Wormage då vilket kan förklara det hela) men pitchade sin ide på ett spelevenemang något senare 1994 i London på European Computer Trade Show. Där lyckades han få kontakt med Team 17 som skulle låta honom utveckla serien med deras extra hjälp och ekonomiska stöd. Det första Worms var mer eller mindre ett ögonblick ifrån att aldrig se dagens ljus men tack vare att Team 17 dels var lite bekanta med tokiga koncept även på den tiden (Superfrog är ett exempel, lite trivia är att en av grundarna till Team 17 hette Andreas Tadic och var en svensk programmerare) och dels uppmuntrade det, blev de intresserade där och då.

Mitt första möte med serien var med Worms 1997. Spelet var svårt, jag var inte särskilt gammal men det var roligt. Tvåan spelade däremot 1999 (Worms 2 släpptes 1998 i Europa) och vid den tidpunkten föll serien mig mer i smaken. Däremot var spelen fortfarande lite kluriga som artilleri genren så bör vara. För den som inte så är artilleri genren ungefär lika gammal som tv-spel i sig. Genrens första tungviktare brukar gå till Artillery Duel från 1983 på Atari 2600 eller som den hette innan 1982 Atari Video Computer System. Genren i sig sträcker sig längre tillbaka i tiden till 1976 ett textbaserat spel kallat just Artillery som släpptes med en av de första tidningarna dedikterade till just datorvärlden som hette Creative Computing (som jag har förstått det följde Artillery med i en av de här numren antingen som en egen artikel eller som programvara på en floppy disc eller liknande (om någon vet mer så kan ni fylla ut jag är lite osäker på den punkten)). De här tidiga spelen hade ingen grafik utan man matade in text för att träffa sin motståndare.

Worms var inte mitt första möte med genren jag hade fått som ganska liten testa några av Artilleri klonerna från 1980-talet innan jag spelade det första Worms. Utan att skriva en historia artikel så är den här serien en väldigt speciell serie i en genre som varit smått monopoliserad av just den här spelserien i omgångar däremot har andra spelserier tagit sig in på marknaden. Vågen av indies har gett några kompetenta utmanare Shellshock från 2015 är ett exempel ett annat är Interplanetary också från 2015 som är omgångsbaserat. Genren behöver inte nödvändigtvis vara omgångsbaserad utan det finns exempel även i realtid. En av de kanske största utmanarna som blev en global hit var Angry birds. Det kanske verkar som två helt olika spel men det finns en del likheter mellan de två. En skillnad är att Angry Birds är statisk d.v.s. du kunde inte flytta slangbällan där Worms istället var mobil vilket innebär att du kunde flytta runt maskarna.

Worms för mig är däremot en spelserie som uppdateras var och varannat år med en ny version. Nu senast WMD från 2016. Ett spel jag kan rekomendera och jag har haft otaliga timmar nöjen med en spelserie som är ganska tokig men också inte perfekt. Spelen har ändå med sin charm sitt flerspelar läge och enspelarläge lyckats få mig att fortsätta spela serien i vått och torrt. Att studsa runt i allt från trädgårdar till morotsland med basooka beväpnade maskar som pratar norska är ganska underhållande. Det är spel där balans kastas ut genom fönstret och allt kan ske. Det är en av anledningarna till att man ska spela i soffan med några vänner. Tack vare att spelet är omgångsbaserat kan man spela med fler än fyra personer där varje person får kontrollera ett lag med ungefär 4 maskar var om spelet tillåter (en del är låsta till maximalt 4 lag per omgång andra inte).

Det som verkligen skapar en känsla av förankring är att lagen du skapar kan förändras så pass mycket. Alltifrån hattar, utseende till språk och specialvapen kan ges. Det tillåter dig att skapa ganska unika lag av maskar som du sedan kan strida med mot AI och spelare. Just att spelen inte glömmer bort den som vill spela ensam ibland är en stor bonus. Jag spelar serien just nu primärt på det viset då och då. Det är ett perfekt spel att bara plocka upp och spela en kortare session. Eftersom att allt kan styras av dig som spelare kan reglerna bestämmas, hur långa rundorna mellan omgångarna ska vara, hur många vinster du behöver för att vinna eller vilka vapen alla börjar med. En del spel i serien tillåter också att du ger alla lag perks som låg gravitation till att explosioner gör dubbel skada.

Allt är förstörbart i spelet vilket gör att dessa typer av perks blåser hål i omgivningarna ganska kvickt tills alla spelare står isolerade på små stumpar över vattenytan. Att falla i vattnet dödar dina maskar omgående och ett sätt att spela är att borra sig in i miljöerna och använda olika vapensystem som luft anfall, flygande får... åsnor i betong eller meteoregn. Alla specialvapen kan också stängas av och där mer enkla saker som Basookas, granater och liknande är det man spelar huvudsakligen med. För att träffa med artillerivapen som en granat behöver man ta hänsyn till kaststyrka, vind och timer på granaten och det bidrar till ett ganska speciellt speldjup. Spelet kan vara väldigt djupt och belönande med en skarp inlärningskurva till att vara rena komedin till förödelse utan särskilt mycket bakgrundskunskap. Det hittar en mycket gedigen balans mellan att plocka in nybörjare och hålla kvar experter. Den är kaosig den är inte perfekt och jag kanske gillar en såhär oseriös spelserie mer än jag borde i min ålder men det är definitivt en sån där guilty pleasure spelserie jag har som alltid erbjuder timmar av underhållning.

En varning är att inte diskutera favoritspel i serien med experter... densamma kan utfärdas bland Civilization fans ungefär som för Dark Souls spelare. Alla har en favorit men det finns en viss konsensus bland communityn. Jag är lite av en rebell så jag uppskattar exempelvis Worms: World Party allra mest. Det är inte så att man blir hotad men inom communityn finns det exempelvis en syn att Worms: Armageddon är det bästa spelet i serien. Båda dessa är bland de sista riktigt bra huvudtitlarna i serien av 2d spelen innan 3d generationen av titlar tog över som Worms 3d och Worms 4: Mayheem. Jag möter dock många som föredrar 3d spelen istället också jag gillar exempelvis Worms 3d ganska mycket trots sina brister med kameran. Med det sagt så är det en sån där speciell spelserie för mig personligen som bara hängt med och lär så göra tills de slutar att tillverkas.

Har du någon speciell "guilty pleasure" spelserie?

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus