Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Vädersäsonger i openworld spel

Vädersäsonger i openworld spel

Skrivet av Patrikseve den 24 september 2018 kl 16:24

Jag har suttit länge och funderat lite på ett spelmekaniskt inslag i Forza Horizon: 4 ett spel jag ser fram emot. I spelvärlden rent generellt byggs spel ofta med en typ av väder som dominerande, våra spelvärldar tenderar att vara statiska, ibland med många inslag av naturligt väder ibland med färre. Däremot satt jag och tänkte på konceptet i sig. Tänk ett rollspel som förändras utifrån säsongerna, de behöver inte vara knytet till verkligheten som Forza ska vara. Istället funderar jag på om detta kan vara ett kliv framåt för mer trovärdiga spelvärldar. Där stora massiva rollspel som tar hundratals timmar även har väder som förändras genom spelets gång, inte enbart mellan snö, regn, åska och liknande utan något som även förändrar hela spelvärlden.

Exempelvis när snön smälter skapas det översvämningar på olika håll i spelvärlden och växter och annat börjar synas i högre mån, spelvärlden förändras inte enbart visuellt med grönska utan också interaktionerna mellan dig och spelvärlden. Exempelvis då säg att floder svämmar över tillfälligt och de tvingar människor som lever nära vattnet att tillfälligt flytta på sig. Eller mot vintern när sjöar fryser till is så kan man se människor såga hål i isen och fiska eller transportera sig enklare över vattenytor etc. Jag skulle själv anse att detta typ av system skulle integreras väl med dag, natt och även olika globala händelser i den spelvärlden. Säg exempelvis torka eller en onormal låg temperatur under vintern. Visst kan det vara svårt att skapa ett komplext säsongs och väder temperatursystem som interagerar med varandra och ger upphov till en rad konsekvenser du som spelare bevittnar och eller kan interagera med men däri ser jag en utvecklingspotential inom open world spel som tenderar att låsa sina upplevelser i relativt statiska spelvärldar.

Jag hade också gärna sett att ett sådant system utvecklades med hjälp av att spelvärldens invånare och djurliv reagerade på detta och anpassade sig liksom spelaren och andra karaktärer. Även om jag bloggat om detta förr så tror jag att det är en lång bit kvar innan det blir verklighet men en nödvändig utveckling för att bygga mer trovärdiga, komplexa och intressanta spelvärldar. Och det här behöver inte heller förankras i vår världs väder utan det kan vara påhittade klimatsystem, säsonger och liknande för att exempelvis skapa en spännande scifi eller fantasy värld. Det är lite detta jag hoppas Bethesta försöker integrera i nästa The Elder Scrolls men jag kanske har för stora förhoppningar. Det som jag är mest intresserad av här är möjligheterna att öka interaktionen mellan spelare och spelvärld utöver en mer trovärdig spelvärld som reagerar till sina lokala förhållanden och en mer levande sådan där du visuellt och audiovisuellt märker skillnader.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus