Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Moderna "strategi"- spel del 1/2

Moderna "strategi"- spel del 1/2

Jag anser att strategispel ibland hamnar lite i skymundan i spelvärlden ungefär som andra genrer som pussel- genren exempelvis gör. Jag kommer inte att göra en lista för alla större genrer i spelvärlden men jag vill ändå skriva lite om några moderna titlar inom strategigenren. Det är en genre som å ena sidan präglas av djupgående konservatism i termer av speldesign och å andra sidan nyskapande. Vi har sett stora förändringar inom en rad genrer, nya inslag, ny tänk i speldesign och det finns en mängd moderna titlar att välja mellan i genren. Bloggen kommer att ha samma struktur som den om Stealth spel och lista några personliga favoriter av modern karaktär (inom ramen för 2010-2018) vilket innebär som alltid att många andra bra titlar inte kommer med.

Strategispel en kort definition: I sin kärna är strategispel spel som handlar om planering och utförande. Kännetecken för genren är någon typ av resursinhämtning, kontroll över flera karaktärer och produktion dock är det viktigt att påpeka att de sistnämnda inte alltid är sant för alla spel. Spelaren ombedes också att utforska kartan och matcha sin motståndares drag genom att anpassa sin produktion i förhållande till sin motståndares produktion av exempelvis militära medel. Strategispel bygger överlag på en princip om sten/sax/påse där vissa enheter är starka mot andra och andra svaga mot andra vilket introducerar ett litet pusselelement där man behöver matcha rätt enheter, spelen ter sig sällan såhär enkla utan hyser oftast en större komplexitet att ta hänsyn till.

Rekommendation I
Låt oss börja med en favoritserie sedan jag var liten, det första spelet i serien släpptes 1991 vilket gör serien 28 år gammal. Jag anser att trots en del brister som följt med spelserien sedan barnsben är det ändå en gedigen rekommendation idag med sin expansion som dock är nödvändig. Detta är en av de speltitlar som är enkel att plocka upp och spela men svår att bemästra. Det är också ett spel som är otroligt svårt att hantera i relation till sina sömncyklar då spelet kan vara inhumant spännande och beroendeframkallande. Den senaste delen i Sid Meier's anrika serie heter Civilization VI och är den sjätte delen i den långtgående serien. Spelet utvecklades av Firaxis Games och släpptes 2016. Tycker man om historia att spela något lite långsammare men belönande är detta ett speltips.

Spelet bygger på ett omgångsbaserat format. Du planterar en stad, flyttar enheter låter datorn eller en annan spelare göra sina drag och spelet fortsätter ungefär som en omgång schack. Spelet låter dig välja en av många kända civilisationer i mänsklighetens historia och leda dem genom historien från tidig stenålder till nära framtid. Det görs genom att bygga städer, handla med främmande civilisationer och forska fram ny teknologi. Om man sen vill gå djupare bygger spelserien på en ganska komplex grund. Var, när och hur är alltid närvarande frågor och jag gillar också serien för dessa flera hundrasidiga manualer som följer med. Jag anser att Firaxis är kanske en av de bästa i världen alla genrer sett till att utveckla enkla spel som kan spelas av alla men också av de som söker ett djup och utmaning jämsides exempelvis Nintendo som också har denna förmåga.

Rekommendation II
Nästa spelserie är också en serie som jag också spelat sedan jag var liten. Problemet eller fördelen för mig här är att det här spelet ingår i en subgenre som i princip är lika stendöd som dinosaurierna (nästan) det är den enda titeln i sin genre värdig namnet. Det finns ett fåtal indiespel som är ok också. Jag skrev om detta i en tidigare blogg som du kan läsa här och spelserien är mer än bara nostalgi för mig och andra. Det är faktiskt en kompetent strategispelserie med hög inlärningsfaktor och en approach som gör det enkelt att plocka upp och ha roligt. Mer så än Civilization skulle jag vilja trycka in den här serien i strategispelens party spel. Det här är Mario Party fast för strategigenren dock gör sig genren märkbar på ett sätt då trots spelets spontanta slumpartade sida innehåller en mycket gedigen plattform att både visa skicklighet och planering för att vinna.

Vad är Worms frågar du och vilken titel anser jag platsar på listan. Låt oss börja med vad spelet är, den korta versionen är att det är en spelserie som ingår i subgenren till strategi kallad Artilleri genren. Traditionellt var genren statisk inom ramen för mobilitet d.v.s. du kunde i de tidiga spelen sällan röra dina enheter eller artilleri pjäser, fokuset var att beräkna avstånd, vindfaktor och annat och träffa motståndarens pjäser över ett antal omgångar. Worms rev sönder många av grunddesignen i genren och skapade en perfekt formula. Man introducerade rörliga pjäser ett humoristiskt koncept med maskar och överdimensionerade vapen och lät lag om 4 maskar vardera tävla mot varandra.

Spelen går ut på att eliminera motståndarens maskar med vapen som du har till förfogande. För att du ska kunna göra det behöver ta hänsyn till miljö vind och även oftast en liten tidsfaktor. Kontra det första exemplet brukar Worms omgångar vara tidsatta mellan 30, 45 eller 90 sekunder per omgång. Man kan dock ställa detta till oändligt med tid. Min rekommendation är den senaste titeln Worms: WMD som jag spelar då och då. Det är samma premiss men jag tycker att de denna gång lyckats skapa kanske det bästa spelet i serien jämsides de tidiga titlarna (seriens första spel kom ut första gången 1995) och utvecklas som vanligt av Team17 som jobbat med serien sen dess första utgåva även om de ursprungligen inte skapade den). Spelet kan spelas av alla och är som bäst i sällskap ungefär som Mario Party.

Rekommendation III
Denna titel är ungefär lika självklar på listan som Rockstar är otroligt arroganta mot sin PC publik. Det är ingen annan än Starcraft 2 från 2010 med sina senare släppta båda expansioner Hearts of the Swarm och Legacy of the Void även om del anser att första spelet är bättre, så är det här go to upplevelsen för rts överlag just nu. Rts är en subgenre inom strategispel som utspelar sig i realtid. Activision Blizzard som utvecklat Starcraft 1 och 2 var en del av pionjärerna tillsammans med Ensemble Studios och Relic Entertainment m.fl. att forma och styra genren under sin tidiga livscykel specifikt 1990-tal och början på 2000-talet (även om ingen av dessa anses ha skapat den vilket går längre tillbaka i tiden till spel som Dune II (1993) och kanske även längre.

StarCraft 2 handlar om att samla resurser, bygga sin bas och producera militära enheter som en av tre olika faktioner och slåss mot andra spelare som gör samma sak i intensiva skärmytslingar. Det här är, för en analogi strategispelens motsvarighet till exempelvis Counterstrike och Dota. Det är E-sport fokuserat och den dominerande titeln i strategivärlden inom den arenan. Däremot erbjuder StarCraft 2 en gedigen kampanj som i mening revolutionerat rts design för enspelar lägen. Vilket är den avgörande faktorn för min rekommendation d.v.s. helhetspaketet.

Rekommendation IV
Denna rekommendation är en hybridisering av två av mina favorita subgenrer inom strategigenren. Det är en titel som många inte alls tycker är sådär bra och andra gillar den. Jag bokstavligen älskar titeln som följd av flera designval även om jag anser att den har sina brister. Titeln jag pratar om är svenska utvecklaren Paradox Interactive's Stellaris från 2016 som är ett grand strategy sammanvävt med 4x. Det är ett rymdimperie byggande strategispel med stort fokus på atmosfär, berättelser och dynamiska händelser. Vad är grand strategy och vad är 4x? Som subgenrer är de två olika världar.

4x tenderar att vara en omgångsbaserad genre där spel som Civilization som tidigare nämnt ingår. I den subgenren ingår 4 kategorier som utmärker den även om det luckrats upp något den senaste tiden vilka är eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate på engelska vilket är varifrån 4x kommer i från då alla individuella aspekter har ett x i sitt namn. Grand Strategy är istället något som liknar simuleringar av tidsförlopp, spelen sker oftast i realtid och har en mycket stort detalj fokus. Istället för att styra allt på en gång och ta beslut som sker med omedelbar verkan. Så är den här genren istället byggd som ett trög deg du petar på och formar långsamt i olika riktningar. Du har många spelmekaniska system som du kan förändra i begränsad mån vilket i slutändan kommer ihop i större förändringar och skeenden, det kan vara truppförflyttningar, byggandet av infrastruktur mm. Det är en genre som kräver tålamod och oftast (inte alltid) har en väsentligt högre inlärningskurva än 4x eller rts titlar.

Det är ett spel som är komplext men ändå åtkomligt med en ganska trygg inlärningskurva som kräver att du spenderar tid men ändå inte är som en pansar vägg att försöka ta sig igenom. Det som gör denna rekommendation är inte bara hybridiseringen av genrerna som fungerar galant utan hela paketet. Jag har aldrig spelat ett 4x eller ett grand strategy med sådant stort fokus på händelser, berättelser och ögonblick som är minnesvärda som denna titel. Det är dynamiskt och förändras men erbjuder hela tiden något nytt som skakar om spelvärlden. Det bryter den otroligt tråkiga symmetrin och statiska naturen av båda genrerna och skapar något mer dynamiskt där du behöver anpassa dig och i min mening skapat nya intressanta desigfilosofier för genrerna.

Rekommendation V
Det stod mellan Anno serien eller Off World Trading Company för denna lista båda mer ekonomifokuserade titlar och för denna lista faller mitt val på Anno serien (men kolla även in den andra som är fenomenal. Det simuleras i realtid och ingår i en strategigenre som är en hybrid mellan simulering och rts. För den som inte känner till serien så har du klassiska komponenter som stridande även här men fokuset vilar på att utforska, bygga upp långa kedjor av resursinhämtning, produktion och genera inkomster och även för att kunna bygga mer avancerade konstruktioner. Jag rekommenderar inte den senaste där du kan bygga baser på månen och liknande utan sin föregångare Anno 2077 som släpptes 2011 och utvecklades av <i>Blue Byte<i/>.

Jag älskar spelet för sin inramning om klimateffekterna och musiken men också för dess spelmekaniska element. Spelet kan anpassas efter hur du vill spela och det är ett spel som låter sig spelas länge. Du behöver inte ens ha ett mål utan kan bara låta tiden gå. Vilket kanske inte låter så mycket men i min mening är detta en titel som är väldigt avslappnande att spela för en titel i sin genre. Jämför med hektiska spel som StarCraft så är det som natt och dag. Det kanske upplevs något daterat eller ointressant men det är en modern titel inom ramen för tidsperioden som i mitt tycke med sitt dlc är ett spel som du bör plocka upp om du är mer intresserad i ekonomiska och basbyggande delen i denna typ av titlar och inte är emot ett spel som tar sin tid.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus