Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Slarv, stress, konstiga beslut i spelvärlden just nu

Slarv, stress, konstiga beslut i spelvärlden just nu

Skrivet av Patrikseve den 4 december 2018 kl 21:31

Rubriken för bloggen är som sagt ingenting som är nytt för spelvärlden. Slutet på 1970-talet präglades också av många typer av konstiga beslut, stressade spelsläpp och icke fungerande spel. Det ledde dock ner i en krasch för den då snabbast växande nöjesindustrin vilket inte var så där jättebra. Däremot så skulle kanske inte spelvärlden se ut som den gjorde idag om det inte skett.

Det jag ville poängtera just nu är att jag i mer och mer fall de senaste åren ser framstressade spel. Visserligen skulle man kunna se bakåt och se att det runt 2012-idag har varit fyllt av ganska många exempel på högbudget titlar som inte alls fungerade i accetabla skick vid släpp. En del av dessa var dock knutna till online upplevelser som Diablo 3 eller senaste Simcity. Just nu däremot verkar det ha skett en sak specifikt som börjar ge effekter, dels så upplever jag att ganska stora företag ibland har tappat helt sin förankring i sin community med konstiga speldesignval eller beslut som är mycket märkliga.

Ett exempel skulle kunna vara den här mobil/f2p inslagen i AAA spel som verkligen förstör upplevelser och har inget där att göra. Det verkar ha blivit en "pushback" effekt från delar av spelvärlden mot detta. EA har hamnat i ganska så mycket blåsväder för detta utöver det vanliga (spelvärlden har någon märklig cyklisk grej där de byter AAA utvecklare att superhata lite extra var 10e år eller så). Både EA och Bethesta just nu verkar ha hamnat i problematiska situationer men i denna blogg har jag inte tänkt att lyfta fram dessa specifik fall i någon större mån.

Mitt problem är att hela tanken bakom spel som live tjänster fyllda med mikrotransaktioner verkar inte fungera sådär våldsamt bra för oss spelare. Lägg till den här tanken om spel på molnet och större problem med risker öppnar sig för en bra upplevelse. Spelen känns lite tommare och tommare vid varje spelsläpp och varje år trycks ännu fler mikrotransaktioner in. I vissa fall se exempelvis Battlefield V släpptes spelet med flera menyer gråade med notisen att det ska släppas senare. Även en del av kampanjen var inte släppt då. Kosmetiska alternativ som låsts för släpp senare även om annat finns redan. Sånt är inte sådär våldsamt snyggt eller bra för intrycken av spelen eller intresset.

Även om spel är mer och mer komplexa och tar längre tid att tillverka än tidigare och är dyrare så släpps spel ibland lite för ofärdiga för att det ska vara acceptabelt. Det behöver finnas någon typ av standard anser jag ändå även om man kan acceptera vissa typer av problem och buggar. Men när spelen är smått ospelbara eller har så djupt fundamentala för upplevelsens skull problem så är det otroligt tråkigt framförallt för spelarna men såklart också kanske för utvecklarna själva som jobbat hårt på spelen.

Om Dice och Bethesta kan återhämta sig och släppa något som håller måttet är ju inte otänkbart men det är lite synd med att återkomsten till WW2 för Dice och ett nytt Fallout skulle bli så problematiskt. I bådas fall så är det anrika utvecklare som kan skapa kvalitativa spel. Visst kan man säga att vi har bättre och sämre år men jag är genuint nyfiken på hur nästa år då många av de försenade tack vare titlar som RDR2 exempelvis släpps. Sen är jag nyfiken på hur det här konflikten om mikrotransaktioner, lootboxes mm. kommer att spela ut sig. Otroligt lukrativt för företagen men obehagligt manipulativt och mindre bra för oss konsumenter som följd av hur speldesign och hur människor utsätts för beroendeframkallande manipulationer för att spendera pengar i spelen som inte krasst sagt ska behövas i AAA titlar. Middle-earth: Shadow of War (2017) visade ju också på att spelet behövde designas om när man tog bort detta ur det.

Jag anser ändå att om man börjar baka in gratis spels ekonomiska lösningar i premium spel så är man verkligen en AAA titel eller premium längre, när man anpassar spelstruktur för detta så att folk manipuleras in i att betala pengar i system som annars syns i gambling miljöer. Statistik visar också att spelproblem som beroenden, spendering av pengar mm. ökar bland ungdomar i olika länder i Europa. Jag skulle vara mycket intresserad i att se i vilken utsträckning mobilspel/tvspel har haft en inverkan på den statistiken.

Vid sidan av allt det här negativa så görs det ändå kvalitativa spel idag både inom indies och AAA så även om det här mindre bra är här för att stanna så tycker jag att 2018 varit en höjdare sett till flera genrer allt från spel designade efter äldre former av spel till remasters och nya titlar både bland indies och AAA-spel. Det är lite därför 2019 blir mycket intressant. Under året har jag njutit fullt ut av spel som Final Fantasy XV på PC som var en toppen upplevelse trots att jag inte spelat ett spel i serien förut. Eller den otroliga undervattensvärld man kan beskåda och interagera med i toppenspelet Subnautica till mycket kompetenta fantasy isometriska rollspel som Pillars of Eternity II. Eller varför inte fantastiska strategispel som Mechwarrior baserade Battletech eller Warhammer 40k spelet Mechanicus. Då har jag inte nämnt spel som Assassins Creed: Oddysey, State of Decay 2, Two Point Hosspital, Frost Punk, Forza Horizon 4 och massivs med andra spel.

Så både bra och dåligt men jag är lite orolig över vart det här slutar med betalmodeller i premium spel och så fullständigt trasiga storspel vid släpp. En del har ju ansett att spelvärlden kanske är påväg in i en ny problematisk tid som i slutet av 1970-talet men jag tror inte att vi kommer att se något sådant riktigt. Däremot hoppas jag att 2019 erbjuder spelsläpp inom AAA sektionen av spel som inte är lika predatoriska och känns mer färdiga än en del av de som släpptes i år.

Facebook
TwitterReddit