Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Min lista över årets bästa spel del 2: (AAA och högbudget spel)

Min lista över årets bästa spel del 2: (AAA och högbudget spel)

Skrivet av Patrikseve den 31 december 2018 kl 20:16

Efter att ha listat en del indies och andra titlar i samma klass som du kan se här så tänkte jag övergå till den andra typen av spel som har lite mer budget, lite större utvecklar team och rent allmänt högre produktionsvärden. 2018 har präglats av många titlar inom denna kategori liksom många skjutits in i 2019 som följd av tuff konkurrens.

AAA och högbudgetspelens bästa 2018
Hitman 2
Ett av de sista storspelen att släppas under 2018 är kanske en av mina favoritserier och det är Hitman serien. Även om jag inte är helt såld på all gating av innehåll som unlocks genom att spela om nivån om och om igen (Förstör lite av sandlåde- upplevelsen att ha så lite val till en början). Så är konceptet för säsong 1 och 2 eller spel 1 och 2 av den nya soft rebooten en mycket smart design. Istället för att bygga dessa komplexa vertikala nivåer där mycket sker för en genomspelning så är det anpassade för att spelas om igen dels med olika utmaningar men också med andra mål än själva kampanjen genom contracts mode. Det finns lite att säga om denna mördarsimulator som inte redan sagts men tvåan är polerad har ett par fantastiska nivåer som tävlar med första spelets starkaste uppdrag och är allmänt polerad, välspelande pussel/action/stealth esque upplevelse.

Shadow of The Tomb Raider
Många ogillade eller tyckte att denna del var medioker och visst har titeln sina brister. Jag gillade dock verkligen grottorna i denna del mer så än de tidigare delarna. Det märks att utvecklarna ändå försökt åtgärda en kritik från de andra två delarna i serien med pusslen och grottorna/gravplatserna. Jag vänder mig lite mot det märkliga filtret som ligger över spelet och skapar någon jämngrönbrun färg (förstår fortfarande inte varför utvecklare gör så), och inte låter färgerna och ljuset briljera i den här sydamerikanska skådeplatsen man valt att förlägga spelet i. Framförallt har man en möjlighet att verkligen låta miljön skina och den hindras lite som följd av detta. Jag gillar också mytologin bakom spelet denna gång mer så än i tidigare delar och uppskattar Sydamerika väldigt mycket. Det leder nog till att spelet ger mig mer också och bidrar till att jag tillsammans med skådeplatsen, bra röstskådespel och annat dras in i äventyret. Även om spelet är någon hybrid mellan openworld och linjärt så fungerar det bra. Jag kan tycka kanske att man återigen har lite för mycket stridande men det fungerar bra i spelet. Rent allmänt tycker jag att det är ett mycket bra inslag i den nya trilogin och jag hade en väldigt bra stund med spelet trots dess brister.

X4: Foundation
Vad gör en halvbudget titel som låter som namnet på en hudkräm på min lista. Jo den här titeln är svår att placera då den rör sig någonstans mellan Indie och AAA men jag väljer att placera den här. Serien började redan 2000 med sin första titel och har sedan fått en sisådär 10-11 titlar med en vr titel inräknad. Spelen bjuder rent öppet på något av de värsta röstskådespeleriet man kan hoppas hitta i spelvärlden och tenderar att vara buggigare än ett Elder Scrolls spel vid släpp. Men det här är en märklig utvecklare som jobbar med sina speltitlar år efter att de släpps och polerar spelen. Om det är försvarbart att sälja ofärdiga spel och fixa dessa eller inte är en svår fråga. I detta fall ges inga såna löften de fixar spelen istället och fansen av serien har nog tyvärr vant sig vid detta. Å andra sidan är det en extremt nishad och lojal community och man förstår varför då spelen å andra sidan är några av de mest komplexa rymdekonomi simulatorspelen på marknaden med dessa produktionsvärden. Jag tycker förövrigt att spelen också håller för att blanda utforskande, stridande och ekonomi aspekten i genomspelningar. Kan man ta sig förbi inlärningskurvan har man en mycket atmosfärisk titel med ett stort universum där man kan bygga upp ett handels- imperium, flotta eller flyga runt och delta i andra aktiviteter. Universumet står inte stilla utan det skiftas, förändras då AI:n för krig mot varandra, handlar och ekonomin är dynamisk och påverkas av dig och annat som händer i spelvärlden. Det är inte en titel för alla men X4 lyckades i min bok att vara en gedigen upplevelse trots en del buggar.

Darksiders III
Ännu en lite kritiserad titel som jag själv riktigt gillade är Darksiders III. Jag trodde kanske inte så mycket på spelet på förhand och visst har det sina brister. Men jag gillade den lite svårare stridsmekaniken och det enda stora kritiken jag har är checkpoints (snälla sluta med checkpoints i spel). Jag må vara lite "old school" men manuella sparsystem med en autosave funktion är bättre i allt utom i vissa undantagsfall där spelen specifikt är designade runt ett sådant system men även där i ett fåtal fall. Annars gillar jag den tredje ryttaren Fury som typ mest är arg vilket kanske inte kommer som någon större överraskning precis. Och arg är hon på allt och alla och det liksom går hand i hand med den semi-demoniska metall piskan och annat hon använder för att massakrera fiender med. Åter igen så handlar spelet parallellt med det andra två titlarna och jag tycker att spelet gör ett bättre jobb än tvåan att knyta an till det som sker i första spelet. Rent krasst tycker jag också att del 3 är bättre än del 2 inte som följd av protagonisten då "Death" är fenomenal och full av "liv" (död) utan också som följd av bättre nivådesign och mindre grinding (loot systemet var inte bra i tvåan).

Assassins Creed Oddysey
Med inslag av putsade rollspelsinslag och sjökrigsföring på triremer bygger spelet vidare på Origins mer landbaserade spelmekanik. Att ha en besättning spartaner eller atenska marinsoldater borda fiendens skepp efter en lång strid på öppet vatten i medelhavet är spännande liksom välgjort. Personligen för det tankarna till Black Flag och Rogue vilka jag håller högt i serien som följd av marina inslag. Jag tycker också att landaspekten av serien håller bra kvalitet spelet bjuder på några av seriens största städer och de är alla otroligt vackra, detaljrika med mycket att se och klättra på. Just det har gjorts väldigt bra det finns alltid något på horisonten som får en att vilja undersöka och klättra på, som historie- intresserad så är det här den enda gången man kan klämma på gamla krukor, klättra på statyer och vara hårdhänt mot dessa fantastiska reliker. Spelet varvar också in mytologi i form av varelser och säkert på sikt även gudar som i Origins. Historia, händelser möter mytologi och allt påminner om boken Odysséen som spelet lånat sitt namn från. Andra referenser som 300 går också att se i spelet. Det nya krigssystemet är väl kanske inte särskilt djupt där du kan diktera vem som styr över en region genom att delta i små skärmytslingar efter att ha saboterat en region tillräckligt mycket. Mitt problem med dessa är att det inte finns några ikoniska formationer eller något som påminner om en strid utan alla soldater står lite varstans och hugger varandra som i ett valfritt barslagsmål på film. Annars tycker jag mycket om rustningarna, uppdragen, kläderna, designen, grafiken och fotoläget. Spelet kvalar sig lätt in bland de bättre delarna i serien.

F1 2018
Jag har verkligen lite koll på sporten i sig och varför skulle jag då köpa den enda vettiga simulatorn påmarknaden och spela detta med mus och tangentbord för? Jag kanske får gå och be om syndernas förlåtelse under ett skrin av Doom Guy men rent konkret så gillar jag simulationer. Jag såg också vilka fina omdömen spelet fått och det märks att det finns kärlek i denna titel. För de som spelat serien längre kanske inte höjer ögonbrynen så mycket då skillnaderna mellan delarna verkar vara få men jag måste ändå säga att som första gången spelare av detta att det är fantastiskt. Ljudet, grafiken och allt är välgjort samt att karriärsteget kanske är ett av de mest intressanta jag spelat för en spelare i ett bilspel på många år.

Jurassic World: Evolution
Det finns många spel mer värdiga kanske på listan än denna visuellt vackra parkbyggar- simulator med dinosaurier men jag tycker att det här är ett bra exempel på en bra licenstitel. Lite dyrt för vad det är kanske men ett spel som är lätt att plocka upp och bara spela. Det låter dig inta rollen som ansvarig för att bygga, välja forskningsområden och designa den ultimata parken för besökare att få möta dinosaurier. Lite som ett metaperspektiv på en typisk barndomsdröm att få designa sin dröm ungefär? Oavsett så är spelet både väl röstskådespelat då de bjudit in flera kändisar från filmerna då även Jeff Goldblum är med m.fl. Jag tycker ändå att spelets stora behållning är kanske inte simuleringen i sig utan just dinosaurierna att skapa, hantera och hushålla dessa men också att se dem gå runt och leva sina liv i parken. Om du vill åt en mer lättsam upplevelse med Jurassic Park tema så är det här nog det bästa alternativet någonsin för licensen som annars haft det svårt i spelformat. Det är inte det mest djupa eller prisvärda på listan men det är definitivt ett bra spel som låter en uppleva Jurassic Park som stackaren som ska ansvara för allt och allt som kan gå fel vilket det gör om och om igen.

Forza Horizon IV:
Jag fuskar lite i min lista och lägger till ett till spel då jag inte kan bestämma mig mellan F1 och detta. Det här är en märklig serie jag tror att jag aldrig har spelat ett spel som bara kastar godis på spelaren. Bil sa någon, bilar här har du 10 nya bilar, 40, oj oj oj spela lotteri också. Ojdå råkade du vinna 5 bilar till men va jobbigt. Kläder? Inga problem här, handskar. Pengar ja pengar ska du ha ta 150 000 kr, men du körde du över en skylt ja men herregud här ta 5000 kr till. Å andra sidan är det en rätt semikomplex arkad-sim mix med höga produktionsvärden, kanske årets snyggaste spel rent tekniskt vid sidan av God of War, Battlefield V och liknande. Jag gillar spelet skarpt men långsamma menyer och inget enkelt sätt att hämta gratisbilar och lägga till dem i sitt garage utan att manuellt klicka på en och en är lite frustrerande. Det är dock småproblem på det stora hela, England är förövrigt en mycket gedigen skådeplats för racing tro det eller ej och jag är väldigt imponerad över säsongerna både tekniskt och spelmekaniskt. Har man spelat Horizon tidigare så vet man vad man får och det är ganska lite nytt även i denna del så sett. Jag gillar dock inställningsmöjligheterna för varje race och även spelvärlden. Det är ett spel som jag säkert kommer att spela mer av under 2019 och framåt vid sidan av F1 2018.

Hedersnomineringar
Kingdom Come: Deliverance
Ni No Kuni II
Monster Hunter: World
Pillars of Eternity II
Valkyria Chronicles IV
Wreckfest
Dragon Qest XI: Echoes of an Elusive Age
Far Cry V
Yakuza 0
SoulCalibur VI
Crash Bandicoot™ N. Sane Trilogy
Quake Champions

Facebook
TwitterReddit