Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Jag gillar Fallout 4

Jag gillar Fallout 4

Skrivet av Patrikseve den 10 januari 2019 kl 19:21

Hej jag heter Patrik och jag gillar Fallout 4: nu hade jag kanske inte tänkt att bloggen skulle bli en variant av ett AA möte där jag börjar med mitt namn och berättar om mitt problem eller vad som är fel på mig som i filmernas värld (utan att trivialisera riktiga problem). Istället tänkte jag göra just det för det är lite så man nästan ses om man gillar spelet i spelvärlden idag. Fallout 4 för mig är det där spelet som man sällan hör folk avskyr utan snarare bara vilja glömma bort eller inte prata om det då spelet anses vara mediokert som bäst. Det är för många lite av ett polariserande spel som följd av dess föregångares starka inträden i serien oavsett om man föredrar de gamla isometriska titlarna eller Fallout 3/New Vegas.

Jag spelar inte Fallout 4 utan moddar och som regel inget spel av utvecklaren då basen de bygger möjliggör en höjning av kvalité när man lägger till detta i spelet. Frågan är om det kanske inte är en av de utvecklare vars spel jag finner mår som allra bäst med en aktiv modding community. Fallout 4 med sin styrda berättelse är kanske inte riktigt vad folk hade hoppats på. I min mening är dock spelvärlden en av de bättre Bethesta gjort speciellt med båda expansionerna involverade. Dels är banan mycket mer navigerbar än New Vegas och Fallout 3 ni kanske minns Fallout 3s problem med blockerade gångar och svårnavigerbara miljöer speciellt nära huvudstaden.

Fallout 4 anser jag också ha en betydligt mer utvecklad vad man på engelska kallar "emergent gameplay" som leder till "emergent narrative" på svenska är det är berättande som växer fram som följd av vad du gör i spelet och hur spelens olika spelmekaniska system interagerar med dig och varandra. Det låter lite enkelt men är otroligt komplext att få till i datorspel på ett bra sätt. Några andra utvecklare som är duktiga på detta är exempelvis Rockstar med senaste Red Dead Redemption 1/2 men också indie utvecklare. Ett nytt spel som kanske fallit under folks radar är Kenshi som släpptes förra året och den här genre hybriden till spel är beroende av detta. Andra exempel på det här är Mount and Blade som skapar narrativ och berättelser när du spelar. En process som sker i nästan alla spel men i olika kvalitativ mån och på ett sätt som spelaren lägger märke till.

Fallout 4 anser jag ändå fortsätta Bethestas förmåga att skapa fantastiska sidohistorier i spelvärlden vid sidan av spelets quester. Framförallt tycker jag spelet är som bäst när man ignorerar den scriptade huvudberättelsen och utforskar världen med moddar. Några exempel på moddar jag tycker om är svårare överlevnadsläge, där du och fiender gör mer skada och man behöver fundera mer på hur man bemöter problem. Sims- modden som gör om det ganska halvdåliga (även i min mening) basbyggar systemet där du kan bygga små framväxande byar. Jag har också en mod som fungerar i relation till denna som ökar möjligheten för attacker i relation till styrkan på byn. Detta gör att man kan fokusera på ett mindre samhälle och få ut en gedigen upplevelse av att bygga, dekorera utveckla och försvara ett ställe. Modden är också designad så att man behöver ut och utforska. Det är bara ett par exempel på kvalitetshöjare. En annan fantastisk mod är en som fixar till dialoger så att du ser tydligt vad karaktären svarar istället för otydliga sammanfattningar. Sen har jag även massvis med andra moddar som förbättrad grafik, mörkare nätter, mer intressant väder som också interagerar bättre med spelaren (stormar, regn, farligare horder av ghouls när det blir radioaktiva stormar mm.).

Man kan säga såhär jag köper kritiken då jag ofta delar mycket av den men när man förvandlar Fallout 4 och dess expansionsvärldar till mer öppna sandlådor (Sandbox (vi behöver ett svenskt begrepp som inte låter tokigt för detta det är ju inte som att man sitter där med en spade precis)) så lyser spelet i min mening alltså vid sidan av den radioaktiva glimmern. Det är ett spel som faktiskt är smockfullt med intressanta stickspår och kanske seriens bästa sett till antal och kvalité av världsnarrativ där spelvärlden berättar saker. Tänk Gta 5 när du tittar på en vägg och ser klotter och annat varje del av den spelvärlden känns som om den har en historia att berätta. Lite på samma sätt tycker jag Fallout 4 glänser för serien med mycket små historier som berättas av spelvärlden i sig utan en narration eller någon typ av händelse. Morrowind för att hoppa till Elder Scrolls mest kända exempel är kanske den där trollkarlen som faller ur himmeln i början men det är en skriptad händelse med både ljud och röst även Fallout 4 har dessa i drivor. Utan det är snarare hur världen berättar om sitt förflutna som jag gillar.

Spelet gör detta med hjälp av scener, det kan vara ett par skelett i en kyrka som har en flaska vin och en mugg i sina händer på vindvåningen blickandes ut ur ett fönster sida vid sida till andra former av berättande. För egen del är det denna narration som behöver vara stark för att kunna hindra öppna spelvärldar från att kännas tomma, platta och bara där för dig som spelare. Spelvärlden behöver upplevas av spelaren som att det fanns före och kommer att finnas efter spelaren att du blir en del av världen. Detta är kanske ännu viktigare i rollspel som genre där narration är en huvudkomponent av vad som gör spelen intressanta. För att ge två exempel jag tycker exempelvis att The Witcher serien är exempel på där huvudberättelsen och sidoberättelse där narrativ genom dialog och quester mm. är dess starka kort. Medans det i Bethesda titlar istället är spelvärlden i sig som är stjärnan i konstruktionen och med lite moddar för att stärka och anpassa upplevelsen så är Fallout 4 fortfarande ett gediget bra spel som trots sina brister inte är seriens svarta får.

Facebook
TwitterReddit