Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Rogue Galaxy: Outlaw påminner om gamla Privateer och Wing Commander

Rogue Galaxy: Outlaw påminner om gamla Privateer och Wing Commander

Skrivet av Patrikseve den 25 augusti 2019 kl 21:27
This post is tagged as: Rymdspel, Rymd-simulatorspel, Arkad, Semi-Simulator

Jag har spelat en hel del av det nya Rogue Galaxy: Outlaw som är lite av en prequel till originalet Rogue Galaxy. Jag kan dock inte skaka av mig känslan av att det är lite som en favorit i repris. Det påminner mycket om de äldre flygspelen i rymdmiljö som Wing Commander och Privateer men något moderniserat. Förvisso kan det upplevas som något strömlinjeformat och till viss del är det just så. Systemen spelet bygger på är ganska simpla. Du gör ofta liknande saker oavsett var du är i rymden men det är underhållande likväl. Grafiken påminner lite om det kriminellt trasiga Swords of the Stars II, bara det att denna titel inte är trasig. Få buggar och flyter på fantastiskt på min dator. Starka och skarpa färger, mycket laser skott som viner överallt och en ganska trevlig upplevelse så sett. Ljuden är lite blandat men överlag håller det en ok standard liksom röstskådespelet. Musiken däremot är fantastisk och påminner om typ Rockstars GTA mer än något med DJ:s och kanaler med lite olika typer av musik. Ett tema som genomsyrar spelet är vilda västern i rymden så mycket rock/metal med western stuk.

Vid sidan av detta kan jag ändå se en ganska intressant framtid för spelet sett till moddar. Däremot är jag inte blind för spelets svagheter heller. Det här spelet kommer inte matcha flyg simulatorer därute utan det är en indie titel och en mer arkadvänlig sådan. Vist du kan justera sköldar, kalla till dig en flyg kompanjon som hjälper dig, men du är låst i mindre rymdskepp och systemen runt uppdrag och handel sträcker sig inte så djupt. Jämför vi detta med X4 sett till handel faller det kort och striderna med säg Elite Dangerous eller Star Citizen så är det inte riktigt på samma nivå utan du får en lite mer enkel upplevelse. Helheten däremot när grafik, musik, spelbarhet smälter samman skapar det en trivsam rymdflygtitel med underhållande strider och ackopanjerande spelmekaniska system som handel och en berättelse som gör sitt jobb. Berättelsen i sig är väldigt typisk och man bör inte förvänta sig alltför mycket där men jag gillar 2d semi 3d animerade stilen den berättas i och har hittills inte upplevt att den är i vägen.

Styrkan i spelet är att du kan göra lite vad du vill när du vill och hur du vill i förhållande till spelmekaniken och spelets interna regler. Det är ett sandlådespel sett till miljöerna och du kan göra sidouppdrag eller huvuduppdrag när du vill eller bara utforska och allt är intressant. Min gissning är att man kan säkerligen ha rätt roligt med detta i en 30-50+ timmar. En del berättar att huvudstoryn tar ca 25-35 timmar enbart att ta sig igenom. För de som spelat lite äldre spel som Wing Commander och Privateer så tror jag att man kommer att känna igen sig och se influenser i spelet på olika sätt. Vilket kanske inte är så konstigt då de tillsammans med ett par andra ofta är en del av genrens inspirationskällor i modern tid. Om man gillar lite western och prisjägar teman i sina spel så är denna titel ett bra exempel på det i en sciencefiction förpackning.