Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
För er som är nyfikna på Breakpoint

För er som är nyfikna på Breakpoint

Skrivet av Patrikseve den 26 september 2019 kl 23:05

Det finns en öppen beta sedan tidigare idag som är spelbar. Jag har varit med och spelat de olika testversionerna före och nu även denna. Så förvisso kan jag inte jämföra dem med varandra och det kanske inte tjänar så mycket till heller. Det som syns nu är ganska nära det vi lär se i det fulla spelet med som släpps snart. Jag var lite rädd först att de gjort om allt från kontroll och liknande till Wildlands stuket men de har ändå lyckats bevara lite tyngd i rörelserna vilket jag tackar för. All kritik gentemot spel är inte alltid homogent från communityn runt spelen eller serien.

Jag vill fortfarande dock inte se Xp/level ups och gear ratings i Ghost Recon vilket tyvärr fortfarande är en stor del av spelet. Annars gillar jag möjligheten till customizering, jag uppskattar en halvlogisk ingame butik för att handla vapen och annat för valuta man kan hitta även om den är lite enkel i utförande. Jag var inget fan av att hitta vapen i lådor i Wildlands utan hade önskat att de infört en typ av marknad/skumma handlare och balanserat hur du agerar gentemot vilken utrustning du kan få tag på inte olikt Splinter Cell: Double Agents system. Vilket är en underskattad del i serien, där du konstant behövde balansera vad du gjorde för terrorgruppen och din byrå, hur du agerade avgjorde vad för typ av utrustning sidorna var villiga att skicka din väg.

Jag tycker spelet har många andra förbättringar, exempelvis tycker jag att vandra i snö, sand och annat gör att karaktären sjunker ner, smutsar ner kläder och vapen vilket jag gillar. Fordonsstyrningen är något bättre än Wildlands men terrängen är ännu mer svårnavigerad som följd av bergiga områden vilket jämnar ut spelen mot varandra. Annars tycker jag att spelet också nu har en bättre pacing, spelets utforskar läge hämtat från Assassins Creed är smart i min mening då det innebär att du får spana/leta lite mer och utforska vilket för fram Recon aspekten i serien som saknats ett tag då du alltid har en pil dit du ska. Jag hade gärna tagit det ett steg längre och gett spelaren en kompass och en annan typ av guidning i uppdragen så att man verkligen får leta sig fram. Kanske en mer primitiv karta mm. Oavsett så är det bra inslag som förbättrar inlevelsen.

Vapnen är fortfarande lite av en hit and miss, jag gillar fortfarande all customizering man kan göra allt från att måla olika delar av ett vapen till ett helt och byta om sikten, lasersikten, magasin och annat. Ljuden för spelet låter tyvärr lite som Wildlands ibland speciellt utan ljuddämpare låter det lite som kartonger som smäller kontra riktiga vapen (hoppas att de i framtiden spelar in ljuden med riktiga vapen bättre och får fram de olika vapnens ljud bättre). Musiken är bra och jag tycker generellt att ljudbilden är ok. Det som skaver lite fortfarande är det urtypiska fornubisofts förmåga att sampla ljud i olika volymer så vissa karaktärer pratar för tyst och andra för högt. Det kan vara något som ändras men en del dialog bryts också av ibland mitt i. Fienderna är dock fortsatt intressanta (jag gillade kartellen i föregående även om de aldrig gick djupare med temat än vi skjuter dom). Det är lite mer fokus på fienderna, motiv, karaktärer och narrativ denna gång. Jag gillar också antagonisten som var en protagonist i förra spelet.

Visuellt är det bättre men jag upplever ändå att de kunnat pusha grafiken mer, en del texturer är hemska att se på, kanske är det bara för att det är just beta och fler grafikalternativ kommer senare. Saker som eld, en del smuts på händer ser lite förra generationen ut. Överlag dock ser det bättre ut än Wildlands på sina håll. Även saker som animationer är förbättrade i många avseenden. Mina favoriter av nyheter är dock att man kan behöva bandagera om man blir skadad, man haltar om man blir träffad i benen etc. Andra saker är att man kan sova eller tälta och på sätt planera sina operationer med tiden. Jag är lite besviken att det är fixerade positioner och inte var som där fiender inte patrullerar men det fungerar dock. Jag gillar också att mat/vatten är små inslag även om du inte dör av törst eller hunger utan att de kan ge dig lite extra tillskott av säg energi.

Helhetsmässigt är spelet ett steg i rätt riktning över Wildlands på många områden och samtidigt ett kliv tillbaka från serien som helhet. Jag visste att serien skulle bli såhär med tanke på hur WIldlands introcuderade xp och levels mm. Jag kan känna redan på förhand att det skadar spelet än hjälper det. Det är designat med lootlådor, mikrotransaktioner i åtanke precis som Assassins Creed och andra spel. Mina tankar helhetsmässigt är att spelet tar många steg i rätt riktning och erbjuder en mer intressant upplevelse än Wildlands och samtidigt förstärker de absolut värsta komponenterna av det spelet. För egen del tycker att jag Tom Clancy som märke är synonymt med en viss form av realism/autenticitet och levelsystem för kepsar/byxor/vapen stör det lite för mycket. Men gillade man Wildlands som jag ändå också gjorde så lär man tycka om detta. Personligen ser jag fram emot hela ledtrådsaspekten, genererade sidouppdrag och förhoppningsvis efter släpp bättre Ai kompanjoner än i Wildlands.