Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Läsvärd artikel om spels bruk av vår tid och pengar

Läsvärd artikel om spels bruk av vår tid och pengar

Skrivet av Patrikseve den 11 februari 2020 kl 22:14

Jag satt och spelade Breakpoint och Hitman 2 och kände konstant igen den där dryga känslan av att missa saker. Jag missade Terminator Eventet, jag brukar missa de här kontrakten som kallas Elusive Targets i Hitman. Det är inte det enda spelen som jobbar med att få oss att spela kontinuerligt. Jag är med på tanken, jag vill inte att de tar bort kontrakten i Hitman för de här spelarna som älskar den sortens innehåll. Det finns de som kan sitta lite mer flexibelt och spela under en period och de som kanske kan grinda i Ubisoft spel när de är dags för events och annat. Men samtidigt är det alltid en hake, alltid en extra kostnad om du vill få ut mer av det här och vi kan säkert alla ha extremt olika åsikter om Kotaku som sida men författaren satte ord på det jag har känt ganska länge nu i spelvärlden i denna artikel.

Jag minns också i kontrast till författaren av artikeln tiden då i princip alla spel hade väldigt begränsat på innehåll och sedan bytte man spel när man var klar. Trots enorm potential i både spelmekanik och spelvärldar som aldrig användes fullt ut istället. Jag minns att många på den tiden ville ha mer, beklagade att det inte alltid kom fler saker till spelen eller önskade mer. Å andra sidan anser jag att just det här med tävlingen om vårat tålamod, hur mycket orkar vi innan vi slutar spela helt eller slänger in pengar. För grindingen i flera spel är bortom ord löjlig i vissa spel både för värdefulla eller mindre värdefulla saker och samtidigt en butik som säljer samma sak som du då får direkt.

Samtidigt kanske vi lär oss mer om oss själva, vår tid i spelen, vad vi lägger pengar på, hur mycket och hur vi förhåller oss till spelmekanik som öppnar för mycket grinding för föremål. Jag gillar att utvecklare hittar nya sätt att återanvända spelens spelvärldar, hålla spelen mer aktiva med nytt material, samtidigt kan jag ibland tycka att det blir lite mycket stress över alla saker man inte kan låsa upp om man inte spelar då och så mycket. Å andra sidan kan jag också uppskatta att för de spelare som verkligen älskar ett spel kan fortsätta spela spelet med nytt innehåll kontinuerligt. Även om jag inte är helt förtjust i hur man ofta väljer att skapa långsammare pacing i förmån för att sälja mikrotransaktioner. Ser fram emot Doom: Eternal mycket av den orsaken.