Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Bioshock / Halo får inte bli Destiny

Bioshock / Halo får inte bli Destiny

Skrivet av Petter den 20 januari 2020 kl 13:19

Bungies blajjiga loot-shooter är som vi alla vet ett ytterst populärt spel. Drar in bra med kosing. Massa pengar. Games as a service-grejen växer för varje dag som går medan jag, som spelare, blir mer och mer avigt inställd till hela idén (om det nu var möjligt). Två av de kommande spelen jag längtar mest efter stavas Halo Infinite (släpps i höst till Xbox X) samt Bioshock 4 (släpps väl kanske som tidigast nästa höst) och det finns helt klart små, små hemska stygg-tecken som pekar på att båda dessa titlarna kan komma att bli precis samma typ av spel som Destiny. Om det skulle ske - skulle jag förmodligen implodera i en skur av gubbskinn och skägg. Poff!

När 2K nu söker mer begåvat folk till utvecklingen av Bioshock 4 skriver de att de letar efter folk som kan vara med och ta fram en "rich and dynamic game world" som ska vara "populated with memorable experiences that complement the game's main story". Visst, det kan absolut vara exakt samma sak som i Bioshock (1), men det kan också vara Destiny-Bioshock, och ingen skulle ju bli det minsta förvånad om det slutade så. Särskilt inte Take 2-aktieägarna som mest troligt skulle göra mer kosing på det projektet än om Bioshock 4 "bara" var samma snortighta, spekulativa, filosofiskt intressanta singleplayerupplevelse som de tidigare äventyren varit.

Samma rädsla dyker upp när jag tänker på Halo Infinite. Jag gillade Halo 4 och älskade Halo 5 även om de båda innehöll en hel del problem. 343 Industries lyckades till exempel aldrig, inte för en endaste sekund, bygga den där episka känslan av omfattning och allvar som Bungie gjorde i framförallt Halo och Halo 3. Sen var de där nya mygg-fienderna inget vidare, såhär i efterhand och att de försökte Call of Duty:fiera multiplayeraspekten i Halo 4 var ju en flopp (även om jag och mitt kompisgäng stängde av skiten och hade snorkul via system link, i flera år). Om 343 nu, förutom att de lovar fansen att "återvända till det som gjorde Halo (1) så trendsättande, mosar in en del Games as a service-moment i Halo skulle ingen bli förvånad, tror jag. Inte en kotte. Men jag skulle bli redigt förbannad. För jag må vara konservativ och hemsk, men jag vill att Halo ska fortsätta vara Halo, bara. Precis som jag absolut inte vill se ändringar i grundreceptet som ligger bakom Bioshock.