Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Intervju med Plaza Kvinna

Skrivet av Petter den 7 december 2010 kl 17:07

Plaza Kvinna kontaktade oss på Gamereractor idag för en intervju. Något vi gladeligen medverkade i. Tydligen arbetar de på en artikel om "sexism i spel" vilket i allra högsta grad kändes som något som vi, eller jag, ville prata om. Och eftersom hela intervjun mest troligt inte kommer att användas i Plaza Kvinna tänkte jag posta den här:

"Vi skriver just nu en artikel om sexismen i spelvärlden efter att jag läst Gavin MacKenzies listor på tidningen Plays hemsida:" (Top 10 under-boobs in games / Top 10 side-boobs in games)

(1) Hur ser det ut hos er på Gamereactor, skulle ni kunna publicera liknande listor?
- På Gamereactor trycker vi kanske inte regelbundna uppslag om genus-perspektiv, men listor på "snyggast bröst i spelvärlden" kommer vi aldrig att vare sig trycka eller publicera online. Samtidigt tycker jag att man får se hela "sexism i spel"-debatten med en annan typ av realism än den som Feministiskt Initiativ säkert förespråkar. Tjejer i spel är snygga, killar i spel är snygga. Tjejer på film är snygga, killar på film är detsamma. Vi vill se vackra människor.

(2) Hur kommer det sig att i stort sätt ingen reagerar på de här listorna?
- Listorna känns till att börja med ultra-typiskt brittiska. Landet har ju trots allt nakna flickor på sidan tre, varje dag, i den största dagstidningen (The Sun). Intima historier i speltidningar om "runk-objekt" i form av Lara Croft-posters och öldrickning på arbetstid är inte heller helt ovanligt i printpress. UK är UK. De kör ett rejs rent redaktionellt som helt enkelt aldrig skulle fungera här i Sverige. Oavsett om det gäller spel, motorsport eller vanliga dagsnyheter. I Sverige skulle reaktionerna bli större, men skulle det göras med humor skulle säkert tidningen som tryckte det komma undan med det. I min värld är det inte värre än att lista spelvärldens snyggaste bröstmuskler bland manliga hjältar - även om både sortens listor känns infantila och fantasilösa.

(3) Är det här ett viktigt ämne att belysa?
- Ämnet bröst? Eller sexism? Det tycker jag inte. Diskussionen är överdriven och det slutar nästan alltid med att PK-gardet sparkar bakut utan att se en bredare bild. Hunkar, manliga snyggingar, finns överallt i spelvärlden. Nathan Drake i Uncharted, Mason i Call of Duty: Black Ops, Shepard i Mass Effect, Ezio i Assassins Creed och Rico i Just Cause 2 är bara några som dykt upp på senare år och känns som hämtade från Hollywood med groomade anleten, perfekta solbrännor, trendriktig skäggstubb och polerade frisyrer. Trenden på tjejsidan har under de senaste 6-7-8 åren varit att tjejerna blivit coolare, starkare, mer atletiska och framförallt betydligt smartare än killarna. Kolla bara på Alyx Vance i Half-Life-spelen eller varför inte Chloe i Uncharted 2. Claire Redfield och Jill Valentine i Resident Evil-spelen är också två bra exempel. Coola, självständiga, smarta kvinnor som sopar mattan med killarna - och detta utan överdimensionerade tuttar eller avslöjande klädsel.

(4) Jag vet att ni hade en artikel för länge sedan om just hur jämnställd spelvärlden är, tycker du att inställningen till kvinnliga spelare samt karaktärerna behöver förändras?
- Nej, som jag skriver i svaret ovan har bilden av den kvinnliga spelhjälten förändrats för flera år sedan. Idag är de bästa kvinnliga lead-karaktärerna coola, smarta brudar med massor av pondus.

(5) Varför tror du att idealen i spelen ser ut som de gör, sjukt muskulösa män och avklädda oproportionerliga kvinnor?
- Det där stämmer inte. Du har en bild av spelvärlden som den såg ut för kanske 15 år sedan. Idag har de manliga hjältarna vanliga namn (inte Duke Nukem eller Rick Dangerous), ser ut som helt vanliga killar utan överdrivna muskler och hamnar i knipor som de själva inte vet hur de ska ta sig ur. Det var till stor del Half-Life som 1998 förändrade detta då hjälten i det spelet var en glasögonprydd, spenslig tönt som slogs för sin egen överlevnad, enbart - mot alla odds. Hjältarna idag - Cole från Infamous, Nathan från Uncharted, Nico från Grand Theft Auto IV, Shepard från Mass Effect - är vanliga män med vanliga tankar och vanliga värderingar. Inga muskler, inga Better Bodies-linnen eller Dolph Lundgren-frisyrer. Detta medan kvinnorna blivit betydligt coolare än de viljelösa våpen som för 15 år sedan sprang runt i bikinis och bara stönade.

Tack för ordet :)

Intervju med Plaza Kvinna

Alyx - världens coolaste kvinnliga spelkaraktär?

HQ