Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Vad ska man köpa för någon bil i dagens Sverige egentligen?

Vad ska man köpa för någon bil i dagens Sverige egentligen?

Skrivet av Tobbe_H den 4 februari 2020 kl 16:36
This post is tagged as: bil, ny bil, bilköp, elbil, laddhybrid, bensin, diesel

Okej, om jag i dagens läge är ute efter att köpa en ny, rätt normal, svenssonbil och jag:
- vill äga den bilen i säg tio år framåt innan jag byter nästa gång.
- bor i princip så långt norrut man komma i vårt land med smällkalla vintrar, långa avstånd och seriöst bristfällig infrastruktur vad gäller snabbladdare.
- har behov av att dra släp emellanåt.
- kör omkring 3000 mil per år och behöver kunna klara av långresor på 65+ mil på ett rimligt sätt.
- vill ha så lågt inköpspris och så låga driftskostnader som möjligt (duh!).

Vad ska jag egentligen köpa då? Dagens bilmarknad, om man vill äga sin bil någorlunda långsiktigt, känns som ett riktigt minfält.

Låt oss belysa några för- och nackdelar med olika tekniker och drivmedel. Jag har exkluderat sådana hybrider som ej är laddhybrider (laddhybrider känns i allt som ett bättre val) samt vätgasbilar (så pass obefintlig infrastruktur för tankning av vätgas här uppe i norr så det är inte värt det).

Diesel.
Fördelar: Låg förbrukning vid långkörningar, lång räckvidd på en tank, bra på att dra släp, kort tanktid och god tillgång till bensinmackar.
Nackdelar: Ej miljövänlig, beskattas hårt både gällande fordonsskatt (bonus/malus) och bränslepriser, i regel ej miljöbilspremie vid inköp, måste vara in på service regelbundet pga. dieselmotor, rätt hög förbrukning vid korta sträckor (jämfört med laddhybrid eller elbil).
Inköpspris: Lågt till medel
Förväntat andrahandsvärde om tio år: Riktigt dåligt, skitdåligt rent utsagt

Bensin.
Fördelar: Relativt lång räckvidd på en tank, hyfsad på att dra släp (drar dock i regel mer bränsle än diesel när man drar släp), kort tanktid och god tillgång till bensinmackar.
Nackdelar: Rätt hög förbrukning vid långkörningar (jämfört med diesel), ej miljövänlig, beskattas ganska hårt både gällande fordonsskatt (bonus/malus, dock bättre än diesel) och bränslepriser, i regel ej miljöbilspremie vid inköp, måste vara in på service regelbundet pga. bensinmotor, rätt hög förbrukning vid korta sträckor (jämfört med laddhybrid eller elbil).
Inköpspris: Lågt till medel (oftast lägre än diesel)
Förväntat andrahandsvärde om tio år: Dåligt, dock antagligen inte lika illa som diesel.

Laddhybrid.
Fördelar: Hyfsat miljövänlig och har potential att vara riktigt bränslesnål om man har ett körmönster som innebär att man kan köra mest på el och ladda hemma, ungefär lika lång räckvidd som en bensinbil, (mycket) lägre skatt än både bensin och diesel (bonus/malus), viss miljöbilspremie, låg förbrukning på korta sträckor, kort tanktid och god tillgång till bensinmackar.
Nackdelar: Rätt hög förbrukning vid långkörningar (jämfört med diesel och elbil), måste vara in på service regelbundet pga. bensin- eller dieselmotor (i regel till och med oftare pga. att hybrider i regel har tätare serviceintervall), batteriets livslängd är ovisst.
Inköpspris: Medel till högt (högre än både diesel och bensin)
Förväntat andrahandsvärde om tio år: Hyfsat, bättre än både diesel och bensin.

Elbil.
Fördelar: Miljövänlig (om den laddas med svensk elmix), minimalt servicebehov, otroligt låg driftskostnad om man laddar el hemma både på långa och korta sträckor, mycket låga skatter samt full miljöbilspremie.
Nackdelar: Kort räckvidd (speciellt i sträng kyla, när den i princip kan halveras), dålig på att dra släp pga. låga dragvikter på de flesta elbilar och pga. att räckvidden sjunker drastiskt, dålig infrastruktur för snabbladdning i norra Sverige vilket gör det svårt att mitt i kallaste vintern företa sig långresor, lång "tanktid" (jämfört med övriga), batteriets livslängd är ovisst.
Inköpspris: Högt till mycket högt (högre än både diesel, bensin och laddhybrid om man ska ha en elbil med så lång räckvidd som möjligt)
Förväntat andrahandsvärde om tio år: Sannolikt bra eller mycket bra (om staten fortsätter försöka styra om den svenska fordonsflottan mot elbilar eller laddhybrider med hjälp av skatter och premier etc.)

Så. Det med släp och möjlighet till långresor verkar ju peka mot diesel, men dieselbilar är så jäkla hårt beskattade nu så de blir i princip diskvalificerade bara pga. det. Driftskostnaderna blir helt enkelt för höga. Bensin då? Kanske, inte lika hårt beskattade, men fortfarande höga driftskostnader där också. Bägge dessa måste ju även vara in på service med jämna mellanrum och ingen av dem presterar någon bra förbrukning vid kortare vardagskörningar. Andrahandsvärdet förväntar jag mig kommer sjunka som en sten på nya bensin- och dieselbilar de närmaste tio åren också. Så, inte diesel eller bensin då.

Laddhybrid? På korta sträckor (vardagskörningen) och om man kan ladda den hemma så är den ju i stort sett lika billig att köra med som en elbil, på längre sträckor så har den ändå fördelen av att kunna köras på bensin och drar då ungefär likvärdigt med en bensinbil och kan tankas snabbt på de frekvent förekommande bensinmackarna. Skatten är markant lägre än för bensin- och dieselbilar (dock högre än för elbilar) och andrahandsvärdet förväntat bättre. Det går att dra släp lika bra som med en bensinbil. Samtidigt... det känns på sätt och vis förbannat korkat att köpa en laddhybrid (jämfört med en riktig elbil) eftersom man fortfarande då måste släpa omkring på en bensin- eller dieselmotor (även om man kör på el större delen av tiden) och även dras med servicen för bensin-/dieselmotorn. Högre driftskostnader helt enkelt jämfört med elbilar.

Elbil då? Det är ju då det med inköpspriset, räckvidden, möjlighet till att dra släp och tillgången till snabbladdningsställen. Om priset hade gått ner med säg 100-200k, räckvidden hade kommit upp till omkring 100 mil (då spelar det inte så jäkla stor roll om drygt halva räckvidden försvinner vid sträng kyla eller när man drar släp), de hade haft rimliga dragvikter på släp och infrastrukturen här uppe i nordligaste Sverige med snabbladdningsställen hade förbättrats så definitivt! Driftskostnaderna och skatterna, när man väl köpt sig en elbil, är verkligen förföriskt låga. Idag däremot, med mina behov, så är inte tekniken mig mogen. Kanske om ett par år.

Slutsats: Jag lutar faktiskt mot en laddhybrid (t.ex. en sådan som på bilden, Toyotas kommande RAV4 laddhybrid), sett till mina behov och körmönster (jag bör kunna klara 80-90% av körningen på el som jag laddar hemma), men jag är också sugen på att försöka pressa kanske 10000 mil till ur min Volvo XC60 D4 (bara den klarar sig utan stora haverier) och då om ca. tre år se hur priserna, tekniken och infrastrukturen utvecklats avseende elbilar.

Hur resonerar du kring bilköp och om du hade köpt en ny bil idag, vad hade det blivit?