Svenska
Blog
Jag startar en spelstudio - Tornet,  Alpha ver. 1

Jag startar en spelstudio - Tornet, Alpha ver. 1

Skrivet av _genki den 11 september 2015 kl 11:14

Efter 5 dagars jobb med tornet beger jag mig nu ut och visar upp vad jag har åstadkommit, Detta är en riktigt tidig alpha version, och anledningen varför jag officiellgör detta tidigare än jag brukar är för att jag gärna vill höra era tankar och idéer efter att ni har sett vad jag har jobbat med.

Det finns 'något' i tornet som jag kommer arbeta vidare på tystnad eftersom jag vill spara lite till den tilltänkta trailer som förhoppningsvis släps om 1 år. Det enda jag kan säga är att tornet spelar en central, men inte helt självklar, roll i spelet. För det första kan man inte komma till tornet hur lätt som helst, utan det krävs utforskning för att ta sig dit. Vad jag vill återspegla en stor mystik kring denna gigantiska konstruktion. Något gammalt och oförståligt, kanske till och med en rest från "tidernas begynnelse" enligt befolkning. Däremot är detta inget som förklaras i spelet då jag fortfarande är övertygad om en upplevelse helt utan dialog. Tanken är att skapa världen och handlingen kring den audiovisuellt presentationen. Vilket kommer att lämna mycket till spelarens egna upplevelse och tolkningen av den.

Tanken är att man i detta scenario färdas mellan insidan samt utsidan för att ta sig upp (eller ner, har inte riktigt bestämt det än) Tonerna av starka ljuskällor och ett mörkblått mörker väntar på insidan, medan man på utsidan möts man av ett rostigt bronsfärgat yttre med enorm växtlighet.


För 60fps kan ni kika här

Hade varit kul att höra era tankar och vad ni tycker om tornet? Jag tampas med lite olika grejer, men låter det förbli osagt för att inte färga era kommentarer allt för mycket. :)

Körerna i bakgrunden är något som Gustav skapade på en "jiffy", så lägg inte för mycket vikt vid det, ville mest ha något i bakgrunden. Spelmekaniskt saknas typ det mesta. Ska ta ett krafttag och försöka få fram rätt karaktärsdesign, därefter kan jag bland annat arbeta vidare på kattens rörelsemönster. :) (vilket börjar kännas ganska viktigt, kan inte fortsätta ha katten som en fyrkant mycket längre nu) ^^

HQ